‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’


Steeds meer supermarkten kiezen voor zelfscankassa's / Foto bij: Coop

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft bij een meerderheid van de supermarktklanten de voorkeur.

79% van de respondenten gebruikt de zelfscankassa in de supermarkt, blijkt uit het onderzoek. Inmiddels hebben vormen van zelfscan zelfs bij 59% van de ondervraagden de voorkeur boven de gewone kassa. Het aanbieden van zelfscankassa’s in supermarkten is daarmee een belangrijke drijfveer voor een supermarktbezoek, zo laar onderzoeksbureau Q&A weten. Gemiddeld bezoekt 15% van de respondenten een supermarkt zonder zelfscankassa’s actief minder vaak. Het weghalen van de zelfscankassa’s is voor 19% een reden om te wisselen van supermarkt. Ruim een kwart (28%) van de 30 tot 44 jarigen verwacht een andere supermarkt te kiezen wanneer de zelfscankassa wordt verwijderd, terwijl dit wel een belangrijke doelgroep vormt voor de supermarkten.

Per ongeluk

Ruim één derde van de respondenten heeft wel eens iets meegenomen uit de supermarkt zonder te betalen, al is dit voornamelijk per ongeluk (27%). 9% geeft aan wel eens bewust iets te hebben gestolen. 29% van de respondenten geeft daarnaast aan wel eens gezien te hebben dat een klant iets meenam uit de supermarkt zonder te betalen. Respondenten schatten zelf in dat bij 5% van alle zelfscankassa-transacties bewuste diefstal wordt gepleegd. Onder omstandigheden vindt 19% van de respondenten het toelaatbaar dat er gestolen wordt uit de supermarkt. Dit betreft voornamelijk situaties waarin sprake is van pure noodzaak door geldgebrek.

Bron: Q&A\@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht


Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht


Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht



Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid