‘Meer digitale flexibiliteit in de horeca, ook na corona’
Analyse - Meer digitale flexibiliteit is gewenst in de horeca, ook na corona. Daarvoor pleit RaboResearch. Volgens een analyse van de bank is de horecasector weliswaar versneld gedigitaliseerd, maar vraagt de toekomst ook om meer flexibiliteit in de operatie. Techniek kan daarbij helpen.
Het laten thuisbezorgen en zelf afhalen van eten bij de horeca heeft een enorme vlucht genomen sinds alle coronamaatregelen. De sector is daardoor de afgelopen twee jaar versneld gedigitaliseerd. Om het thuisbezorgen en afhalen uit restaurants in goede banen te leiden zijn er technologische oplossingen geïmplementeerd op het gebied van bestellen, betalen, bediening en mogelijk zelfs in de keuken om contactmomenten te verminderen en social distancing te garanderen. “Ook al lijkt het erop dat we terugkeren naar het ‘oude normaal’; er zijn nog steeds genoeg uitdagingen voor de horeca. Zo is er de dreiging van beperkende maatregelen, het personeelsgebrek, de welig tierende kosteninflatie en lijkt het erop dat ’thuis-uit-eten’ een blijvend fenomeen is. Ook de komende jaren zal er dus een beroep worden gedaan op de flexibiliteit van de horecaondernemer. Digitalisering wordt een vast onderdeel van het strategische plaatje”, aldus Sebastiaan Schreijen, specialist Consumer Foods bij RaboResearch. In het onderzoek What’s on the Menu 1Q 2022 waar Schreijen aan werkte, komen twee aspecten naar voren die internationaal veel aandacht krijgen: systeemintegratie en eigen apps.
Systeemintegratie
Door de tijdsdruk die de lockdowns met zich meenamen, is er de afgelopen twee jaar ad hoc veel geïnvesteerd in technologieën en systemen. Hierbij is nauwelijks gekeken naar de onderlinge samenhang ervan. Schreijen: “Een beetje kok zal beamen dat verschillende ingrediënten in een gerecht elkaar horen te versterken voor het beste resultaat, en met digitalisering geldt dat idee ook. Om flexibel te kunnen opereren, moet alle technologie, zowel voor als ín de keuken, goed op elkaar afgestemd zijn. Systeemintegratie vraagt daarom de nodige prioriteit de komende jaren.”
Eigen apps
De consument heeft het concept van ‘thuis-uit-eten’ massaal omarmd. De heropening van fysieke restaurants lijkt daarbij weinig impact te hebben op de vraag naar dit soort gemaksconcepten. Het bestelproces en de bezorging werden de afgelopen jaren vaak uitbesteed aan bezorgplatforms, maar daar beginnen grotere restaurantketens deels van terug te komen. Vanuit strategisch oogpunt hebben verschillende restaurateurs in de VS ingezet op een versnelde uitrol van hun eigen bestel-apps. “Niet dat een eigen app voor alle horecaondernemers een haalbare kaart is, maar net zoals bij de Amerikaanse concullega’s kan kritisch nadenken over de winstgevendheid van bezorgorders, klantloyaliteit en toegang tot relevante data over bezorgklanten natuurlijk nooit kwaad”, zegt Schreijen tot slot.
Bron: RaboResearch/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
ING Research: Beperkte groei voor de horeca in 2026
Analyse - De vooruitzichten voor de Nederlandse horecasector in 2026 zijn gematigd positief, maar blijven uitdagend. Volgens ING Research nemen de bestedingen in de horeca licht toe dankzij een verdere verbetering van de koopkracht door hogere lonen en afnemende inflatie.
Lees berichtNederland verdeeld over het geven van fooi in de horeca
Onderzoek - Het geven van fooi in de Nederlandse horeca staat steeds meer ter discussie. Ruim een derde van de restaurantbezoekers (36 procent) vindt dat fooien helemaal moeten worden afgeschaft.
Lees berichtTwijfel horeca bij aanschaf elektrische bedrijfswagens
Analyse - Veel horecaleveranciers stellen de overstap naar elektrische bedrijfswagens uit, ondanks lagere totale kosten en de invoering van zero-emissiezones.
Lees berichtNieuw certificaat Anosmieproof in de horeca
Horeca - Restaurant Bij de Burgemeester in Bleskensgraaf heeft als eerste restaurant in Nederland het nieuwe certificaat Anosmieproof ontvangen. Het keurmerk, ontwikkeld door patiëntenvereniging Reuksmaakstoornis.nl, bekroont horecazaken die zorgen voor een volwaardige eetbeleving voor mensen die weinig tot niets kunnen ruiken of proeven.
Lees berichtMakro plaatst statiegeldbulkmachines in alle vestigingen
Groothandel - Makro is de eerste groothandel in Nederland die in al haar zestien vestigingen statiegeldbulkmachines heeft geplaatst. De groothandel doet dit in samenwerking met Verpact.
Lees berichtAnantara Krasnapolsky zet in op luxe en toegankelijke gastronomie
Hotel - Het Anantara Grand Hotel Krasnapolsky aan de Dam in Amsterdam is al vanaf 1 november actief met een uitgebreid feestdagenprogramma dat afloopt 4 januari 2026. Het iconische hotel zet stevig in op culinaire beleving tijdens de feestmaanden, met vernieuwde concepten die interessant zijn voor horeca- en foodprofessionals.
Lees bericht