‘Meer uitgeven bij een hotel betekent hogere NPS-score’

Onderzoek - De grootste hotelketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +49. Bilderberg (+77) krijgt de hoogste score. Er bestaat een positief verband tussen de uitgaven van klanten bij een hotelketen en de NPS. Hogere uitgaven gaan samen met een hogere NPS en andersom. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de bezoekerstevredenheid. Respondenten kregen de vraag: “Op een schaal van 0 tot 10, hoe waarschijnlijk is het dat je het hotel zou aanraden aan vrienden of collega's?’ Een hogere NPS betekent dat de bezoekers sneller een keten zullen aanraden aan anderen. Gemiddeld behalen de grootse Nederlandse hotelketens dus een NPS van +49.
Bilderberg
Op twee hotelketens na hebben alle ketens een positieve NPS. Bilderberg is de hotelketen met de hoogste NPS (+77), gevolgd door Van der Valk (+73). WestCord Hotels (+68), Carlton (+68) en Mercure (+60) maken de top vijf compleet. Campanile (-14), ibis budget (-1), ibis (+11), Bastion Hotels (+20) en Postillion Hotels (+26) hebben de laagste NPS.
Bestedingen
Hotels zoals Bilderberg, Van der Valk en WestCord Hotels, waar bezoekers gemiddeld meer uitgeven, krijgen de hoogste NPS. Aan de andere kant ontvangen hotels waar bezoekers relatief minder uitgeven, zoals ibis, ibis budget en Campanile, elk een lagere NPS. Enkele uitzonderingen hierop zijn Mercure, Golden Tulip, Hampshire Hotels en Stayokay. Ondanks lagere kosten bij een bezoek behalen deze ketens een bovengemiddelde NPS.
Benchmark Hotelketens
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, overnachting, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor hotelketens van Multiscope. In het onderzoek zijn 5.914 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57
Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.
Lees berichtNederland spendeert €7,2 miljard aan gezonde leefstijl
Onderzoek – Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is €600 miljoen meer dan een jaar eerder. Aan voedings- en kruidensupplementen werd €1,6 miljard besteed.
Lees berichtBilderberg benoemt general managers in 4 hotels
Benoemingen - Bilderberg heeft in vier van haar hotels nieuwe general managers benoemd. Het gaat om Tim Gillissen in Kasteel Vaalsbroek, Ronald Slomp in het Garden Hotel, MaryLoes Baur in Hotel De Bilderberg en Harro Menkhorst in Grand Hotel Wientjes.
Lees berichtHoreca verspilt 5,6 miljoen minder voedsel
Voedselverspilling – De Nederlandse horeca verspilde in 2023 9,2% minder voedsel dan in 2019. Ondanks deze daling van 5,6 miljoen kilogram, gooit de sector nog steeds 55,4 miljoen kilo voedsel weg. Dat kost de sector 647 miljoen euro per jaar.
Lees berichtGemiddelde NPS Nederlandse restaurantketens is +72
Onderzoek - De grootste restaurantketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +72. Proeflokaal Bregje krijgt de hoogste score (+91). Het is opvallend dat drie van de vijf meest bezochte ketens een NPS krijgen die lager is dan gemiddeld. De 18- tot 34-jarigen geven gemiddeld een lagere score dan oudere bezoekers.
Lees berichtOmzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%
Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.
Lees bericht