Vooruitzichten blijven goed voor de Nederlandse hotelsector
Analyse - De vooruitzichten voor de Nederlandse hotelbranche zien er rooskleurig uit. Zowel voor dit jaar als 2025 wordt een groei in het aantal hotelovernachtingen van circa 4% voorzien. Ook in de daaropvolgende jaren blijft de vraag naar hotelovernachtingen in Nederland naar verwachting hoog. Dit stelt ING Research in een onderzoek dat vandaag is gepubliceerd.
Bij een jaarlijkse groei van 3% in de periode 2026 t/m 2030 zijn er eind 2030 ongeveer 40 miljoen hotelgasten in Nederland, een kwart meer dan in 2023. De kans bestaat zelfs dat bij een aanhoudend hoge vraag de hotelbranche op den duur in bepaalde regio's tegen haar grenzen aanloopt, zo waarschuwt de bank. Daarnaast ontkomt de sector er niet aan om te vernieuwen en te verduurzamen. Dit is noodzakelijk om zowel toekomstbestendig te zijn als aan de toekomstige eisen van de hotelgast tegemoet te komen. ING Research verwacht voor 2024 en 2025 een groei van circa 4%.
DE groei in hotelovernachtingen komt voort uit het feit dat door een combinatie van hogere lonen en lagere inflatie de consument meer geld tot zijn beschikking heeft. Bovendien is er, ondanks de hogere prijzen, nog altijd de bereidheid om te betalen. Dit geldt overigens niet alleen voor de Nederlandse, maar ook voor de Europese hotelgast. Daarnaast zal de zakelijke markt naar verwachting verder herstel laten zien. De uitgaven aan reis en verblijf, in binnen- en buitenland, lagen over de eerste vier maanden van 2024 gemiddeld 12% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit ING transactiedata.
Bron: ING Research/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Foodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtPickwick introduceert Finest Selection voor professionele markt
Introductie - Theemerk Pickwick breidt zijn assortiment uit met Finest Selection, een nieuwe premium theelijn gericht op de zakelijke markt. De introductie speelt in op de toenemende vraag naar kwaliteit en variatie binnen horeca, zorginstellingen, kantoren en hotels.
Lees berichtKHN: Btw-verhoging leidt tot 30% minder hotelgasten
Analyse - Een voorgenomen verhoging van het btw-tarief op logies van 9% naar 21% kan forse gevolgen hebben voor de Nederlandse hotelbranche. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Significant, in opdracht van het ministerie van Financiën. De analyse wijst uit dat tot 30% van de gasten dreigt weg te blijven, vooral in grensregio’s en bij budgethotels.
Lees berichtHotel V Oosterpark opent mét nieuw restaurantconcept
Hotel – Op 1 augustus opent Hotel V Oosterpark - by Conscious: een duurzaam viersterrenhotel aan het Oosterpark in Amsterdam, en de eerste nieuwe locatie sinds de overname door Conscious Group.
Lees berichtVijf nieuwe leden bij hotelsamenwerking Quality Lodging
Hotels - Quality Lodgings, een samenwerking van onafhankelijke kwaliteitshotels in Europa, verwelkomt 5 nieuwe leden in Nederland, België en Duitsland. Volgens Quality Lodging onderstreept de uitbreiding de internationale groei en relevantie van QL als platform voor hotels met karakter, culinaire verfijning en authentieke gastvrijheid.
Lees berichtING Research voorziet gematigde uitgavengroei in 2025
Analyse - Uit een analyse van ING-transactiedata blijkt dat de vrije consumentenuitgaven gedurende de eerste maanden van dit jaar licht zijn gestegen. Consumenten hebben meer goederen aangeschaft, maar minder diensten afgenomen. Voor de rest van 2025 zijn de signalen gemengd, zo constateert ING Research. Het vertrouwen onder consumenten is laag en de spaarzin hoog, maar de koopkracht neemt toe: een recept...
Lees bericht