Mehmet Eser stopt na 6 jaar met Foodservice Homies Netwerk


Mehmet Eser

Netwerken – Mehmet Eser, oprichter van het bekende Foodservice Homies Netwerk, brengt na ruim 6 jaar een einde aan Foodservice Homies. De aangesloten en deelnemende leden kregen op donderdag 26 november een persoonlijk berichtje van de initiatiefnemer waarbij ze allemaal werden verrast door deze beslissing.

We nemen contact op met Mehmet Eser om te vragen waarom hij deze beslissing heeft genomen en zijn benieuwd naar zijn verhaal.

Waarom deze beslissing?

Mehmet Eser: Ik heb er echt maandenlang over nagedacht. In principe had ik alle leden namelijk ook gewoon weer een vrolijk mailtje kunnen sturen met een factuur erbij voor volgend jaar. Maar is dat dan ook echt eerlijk om te doen als je enerzijds door corona geen netwerkbijeenkomsten mag organiseren en tegelijkertijd ziet dat je leden het zwaar hebben? Dat is echt een lastige vraag om te beantwoorden, maar persoonlijk vond ik dat ik dit niet kon maken. In ieder geval niet zolang er geen duidelijkheid is over wat ik wel en niet mag organiseren van de overheid. Hoe pijnlijk het ook is. Het antwoord was simpel. Als ik geen fysieke bijeenkomsten kan organiseren, dan vind ik het ook niet terecht dat ik mijn leden een factuur stuur voor volgend jaar, dus dan moet ik het bedrijf mijn pijn in mijn hart stoppen.

Had je dan geen alternatief programma kunnen bedenken?

Mehmet Eser: Dat had uiteraard gekund. En dat heb ik dit jaar ook gedaan. Ik ben meerdere keren digitaal gegaan en heb online bijeenkomsten georganiseerd met diverse gastsprekers. Daar heb ik dus uiteraard ook aan gedacht, maar dat is voor mij niet hetzelfde als Homies. Ik ben Foodservice Homies begonnen omdat ik de sector die ik lief heb persoonlijk bij elkaar wil brengen. Ik wil mensen persoonlijk kunnen ontvangen. Ik wil mensen een hand geven, een knuffel geven en in de ogen aankijken. En dat meerdere keren per jaar. Dat is Foodservice Homies en daar zijn mensen lid van. Ze betalen dus voor een lidmaatschap waarbij de fysieke ontmoeting centraal staat. Dus persoonlijk dacht ik: Als ze betalen voor een heerlijke appel, dan kan ik ze niet zomaar een banaan geven en gewoon hetzelfde factureren als de appel.

Is het dan het financiële aspect waardoor je de stekker eruit trekt?

Mehmet Eser: Enerzijds niet, want zoals ik al aangaf had ik in principe de mensen gewoon kunnen factureren omdat formeel gezien de opzegtermijn al voorbij was. Maar anderzijds wel, want als je dus volgens mijn normen en waarden vindt dat je niet de diensten kunt leveren die je wilt leveren en het niet eerlijk vindt om de mensen automatisch te factureren voor iets waar ze niet zelf om hebben gevraagd, dan kun je ook geen bedrijf in leven houden. Wat dat betreft is de grootste kracht van Homies altijd de toegankelijkheid geweest, want het was betaalbaar voor iedereen. Helaas is dat nu tegelijkertijd de grootste zwakte, want zonder voldoende financiële buffers kun je een bedrijf in Nederland niet in stand houden.

Wat ga je nu verder doen?

Mehmet Eser: Doorgaan met wat ik nu naast Foodservice Homies ook al deed. Zoals bekend heb ik Foodservice Homies vanaf dag 1 altijd al naast mijn andere werkzaamheden gedaan, dus ik organiseerde alle evenementen uit liefde en heb het nooit echt als bedrijf aangepakt. In het begin deed ik Homies naast mijn werkzaamheden bij Royaan en de afgelopen tijd organiseerde ik Homies naast mijn werkzaamheden bij de Horecava. Ondertussen kwam ik 3 maanden geleden ook nog eens in contact met de Belgische StartUp Davai Dumplings en daar ben ik nu ook mede-eigenaar van geworden, dus ik hoef mij gelukkig niet te vervelen. Achter de schermen ben ik nu dus druk bezig met het digitaliseren van de Horecava en ben ik met relaties in gesprek over Davai Dumplings. Gelukkig krijg ik daar nu ook veel leuke reacties op en zijn de eerste Nederlandse formules al aangehaakt, dus dat biedt perspectief.

Gaan we ooit nog iets horen over Foodservice Homies?

Mehmet Eser: Haha. Dat weet ik niet. Ik heb na maanden nadenken pas gisteren al mijn leden geïnformeerd over deze beslissing en ik heb helaas geen glazen bol. Voor nu moet ik dus gewoon helaas formeel gezien even de stekker uit het bedrijfje trekken, dus ik weet niet wat de toekomst brengt. Aan de andere kant. Een oude klant van mij op Urk zei ooit tegen een collega: “Weet je wat het is met Mehmet? Hij is net als onkruid. Hij komt altijd terug”. Kortom, ik weet het niet, laten we nu eerst maar kijken hoe snel de corona-ellende over is.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodservice Homies wil ketensamenwerking stimuleren en investeert in verbreding

Platform - Foodservice Homies, het initiatief dat ruim 3 jaar geleden begon om mensen binnen de foodservice samen te brengen, wil ketensamenwerking verder stimuleren.  Om dit te realiseren geeft het initiatief alle inkopers, categorie-managers, formulemanagers en marketeers van zowel grossiers als formules dit jaar een gratis lidmaatschap. Initiatiefnemer Mehmet Eser van Foodservice Homies: “Een aantal jaar geleden zijn we gestart vanuit...

Lees bericht


FoodIntro maakt belofte waar en verbindt ondernemers en fabrikanten aan elkaar

Platform – Een online en mobiel platform dat ondernemers en fabrikanten verbindt en samenwerken ook echt eenvoudiger maakt. Dat was de droom die Mehmet Eser had. Als initiatiefnemer van o.a. Foodservice Homies is hij vorige week stilletjes live gegaan met zijn nieuwe platform FoodIntro. Wat eerst leek op een ambitieus plan staat nu live op het internet en is kant...

Lees bericht

De Buurtboer en BiteWeLove centraal op komende Homies-bijeenkomst

Events - Marleen Basart van BitesWeLove en Caroline van der Lande van De Buurtboer zijn de gastsprekers op de eerstvolgende Homies-bijeenkomst die 6 juli wordt gehouden in de SIXX Skybar bij Van der Valk in Tiel. Basart en Van der Lande zullen vertellen tegen welke problemen zij zijn aangelopen en welke keuzes zij hebben moeten maken om te bereiken waar zij...

Lees bericht

FoodIntro geeft fabrikanten en ondernemers een eigen platform

Concepten - Mehmet Eser, initiatiefnemer van Foodservice Homies, heeft donderdag onder de naam FoodIntro een nieuw, eigen platform geïntroduceerd. Met FoodIntro wil Eser fabrikanten en ondernemers rechtstreeks met elkaar verbinden en beide partijen helpen. Eser maakte zijn initiatief bekend tijdens de Foodservice Borrel in Grand Hotel en Theater Gooiland in Hilversum waar ruim 200 foodserviceprofessionals bij elkaar waren. Het FoodIntro-concept...

Lees bericht


Amsterdam Arena wordt in 2020 state of the art eet- en drinktempel

Convenience - De Amsterdam Arena gaat op de schop. De voetbaltempel, thuisbasis van voetbalclub Ajax, wordt getransformeerd tot een state of the art uitgaanscentrum met voor de bezoekers op de twee wandelringen rond het stadion vele nieuwe eet- en drinkformules, publiekscatering en restaurants met een aanbod afgestemd op sportwedstrijden, popconcerten, evenementen en bedrijfsuitjes. De plannen die al in een vergevorderd...

Lees bericht

Jubileumeditie Foodservice Homies in teken van samenwerking en oplossingen

Foodservice - “Neem het initiatief, pak het podium om met de fabrikanten in het out-of-homekanaal samen te werken en zo met oplossingen te komen om de kansen die de foodservicebranche biedt, zo optimaal mogelijk te benutten.” Die oproep deed oprichter Mehmet Eser van netwerkorganisatie Foodservice Homies donderdag aan grossiers en organisaties actief in het out-of-homekanaal. Ruim 270 ‘Homies’, foodprofessionals die actief...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid