Minder groei in franchise, wel aandacht voor optimalisatie


Analyse - Franchise stabiliseert in Nederland en de aandacht binnen de sector verschuift van groei naar optimalisatie. Dat stelt ING Economisch Bureau in de themavisie Franchise. Om franchise in de toekomst aantrekkelijk te houden is het maken van een afweging over de optimale mix van franchisevestigingen en filialen noodzakelijk. Franchise was de afgelopen jaren als bedrijfsmodel succesvol, maar is nu in een aantal sector volgroeid. Het totale aantal vestigingen neemt al vijf jaar nauwelijks toe, zo laat de analyse van ING Economisch Bureau zien en de omzet stabiliseert. Door veranderingen in de bedrijfsomgeving zoals verstedelijking, concurrentie vanuit het buitenland en de opkomst van e-commerce houden franchiseformules de uitgangspunten van hun formule tegen het licht. Dit leidt onder andere tot een heroriëntatie van de vestigingenmix en strategie. Drie scenario’s Voor de toekomstige mix van filialen en franchisevestigingen zijn drie scenario’s denkbaar, volgens het economisch bureau: 1. inzet op de groei van het belang van franchisevestigingen, 2. een status quo, of 3. een geleidelijke afbouw ten faveure van filialen. Formules staan hierbij voor een complexe beslissing. Vanuit de belangen van franchisegevers en franchisenemers is een afweging van financiële, commerciële, juridische en operationele argumenten nodig om uiteindelijk tot een juiste mix te komen. ‘De dynamiek in de markt brengt voor zowel franchisegevers als franchisenemers de urgentie met zich mee om te veranderen’, aldus Dirk Visser, Specialist Franchise en arrangementen. ‘Heroriëntatie van de vestigingenstrategie kan essentieel blijken maar vraagt wel om wederzijds draagvlak bij zowel de franchisegever als de franchisenemers’. Bron: ING Economisch Bureau

Analyse - Franchise stabiliseert in Nederland en de aandacht binnen de sector verschuift van groei naar optimalisatie. Dat stelt ING Economisch Bureau in de themavisie Franchise. Om franchise in de toekomst aantrekkelijk te houden is het maken van een afweging over de optimale mix van franchisevestigingen en filialen noodzakelijk. Franchise was de afgelopen jaren als bedrijfsmodel succesvol, maar is nu in een aantal sector volgroeid. Het totale aantal vestigingen neemt al vijf jaar nauwelijks toe, zo laat de analyse van ING Economisch Bureau zien en de omzet stabiliseert. Door veranderingen in de bedrijfsomgeving zoals verstedelijking, concurrentie vanuit het buitenland en de opkomst van e-commerce houden franchiseformules de uitgangspunten van hun formule tegen het licht. Dit leidt onder andere tot een heroriëntatie van de vestigingenmix en strategie. Drie scenario’s Voor de toekomstige mix van filialen en franchisevestigingen zijn drie scenario’s denkbaar, volgens het economisch bureau: 1. inzet op de groei van het belang van franchisevestigingen, 2. een status quo, of 3. een geleidelijke afbouw ten faveure van filialen. Formules staan hierbij voor een complexe beslissing. Vanuit de belangen van franchisegevers en franchisenemers is een afweging van financiële, commerciële, juridische en operationele argumenten nodig om uiteindelijk tot een juiste mix te komen. ‘De dynamiek in de markt brengt voor zowel franchisegevers als franchisenemers de urgentie met zich mee om te veranderen’, aldus Dirk Visser, Specialist Franchise en arrangementen. ‘Heroriëntatie van de vestigingenstrategie kan essentieel blijken maar vraagt wel om wederzijds draagvlak bij zowel de franchisegever als de franchisenemers’. Bron: ING Economisch Bureau

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



King Kumpir voortaan verder als Potaé en als franchise

Formulenieuws – Alle King Kumpir vestigingen worden omgebouwd naar het Potaé-concept. De ombouw zal gefaseerd gebeuren. Daarnaast heeft de formule zich de afgelopen tijd gericht op franchise. De eerste franchiselocatie opent binnenkort in winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam.

Lees bericht

Gr8 opent deuren derde La Place op Maastricht Airport

Formulenieuws - La Place Maastricht Airport opent op dinsdag 7 december haar deuren naast het GR8 Hotel. Reizigers en bezoekers uit Maastricht en omgeving kunnen elke dag in het nieuwe restaurant terecht voor ontbijt, lunch en diner of een tussendoortje. De vestiging valt onder de vlag van Gr8, die eerder het restaurant van La Place in Bergen op Zoom en La...

Lees bericht

Potaé (King Kumpir) wil groeien door franchising

Franchising - Potaé (King Kumpir) een foodservicebedrijf met een drietal vestigingen, die zich richt op gezond eten, wil groeien naar 20 locaties en begint daarom met franchisen. De huidige King Kumpir vestigingen in Amsterdam en Rotterdam worden als gevolg van die plannen gefaseerd omgevormd naar het vernieuwde concept.

Lees bericht



HMS-Host opent eerste BackWERK-locatie op Utrecht CS

Formulenieuws – Dit weekend opende de eerste BackWERK-locatie die door HMSHost geëxploiteerd gaat worden op Utrecht CS. Beide partijen sloten eerder een overeenkomst om de voormalige Boordzaken en de TRECK-locaties om te bouwen naar BackWERK. Het is tevens de eerste locatie met digitale schermen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid