Moederbedrijf van SPA investeert €10 miljoen in start-ups


Startersfonds – Spadel, het moederbedrijf van mineraalwatermerk SPA, richt een risicokapitaalfonds op voor veelbelovende start-ups. Het bedrijf wil op die manier beginnende, innovatieve en duurzame bedrijven op weg helpen.

De eerste investering van het fonds ‘The Source Ventures’ is inmiddels gedaan. Zo is Spadel aandeelhouder geworden van Contaynor, een Belgische startup die zich richt op het milieuvriendelijk thuisbezorgen van dranken.

Initieel beschikt het fonds over een totaal van 10 miljoen euro. Gekeken wordt met name naar beginnende bedrijven die actief zijn op het gebied van hydratatieoplossingen, duurzame verpakkingen, recycling of andere aspecten die de consumentenervaring kunnen verbeteren.

Bij de bezorgservice van Contaynor zijn die aspecten aan de orde. Zo combineert de bezorgservice gebruiksgemak met duurzaamheid door dranken thuis te bezorgen bij de consument met 100% elektrische bestelwagens. Lege flessen worden weer retour genomen door de bezorger. Contaynor is momenteel actief in een vijftigtal gemeenten rond Brussel en Leuven waar het aantal bestellingen rap toeneemt. De start-up wil de investering van Spadel dan ook gebruiken om zijn operationele en logistieke capaciteit uit te breiden naar andere grote Belgische steden. Antwerpen staat begin 2022 als eerste op de planning. “Voor ons is Spadel niet zomaar een financiële investeerder, maar een strategische partner die veel ervaring en expertise inbrengt”, zegt Andreas Van Assche, één van de drie oprichters van Contaynor.

Meer investeringen

“Er zullen in de komende maanden beslist nog andere investeringen volgen”, laat Franck Lecomte van Spadel weten. “Innovatie stond altijd al centraal in de strategie van Spadel. Met The Source Ventures willen we nog een stap verder gaan en aansluiting vinden bij bedrijven die ons bedrijfsmodel kunnen beïnvloeden. Het afgelopen jaar hebben we – mede door Corona - gezien dat de behoeften van de consument snel kunnen veranderen. Het is dus cruciaal dat we ons snel kunnen aanpassen. Daarom kunnen alle innoverende initiatieven van startende ondernemers die actief zijn in Nederland of daarbuiten op onze aandacht rekenen.’’

Bron: Spadel/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

SPA introduceert vernieuwde SPA Touch

Introductie – Flessen van 100% gerecycled materiaal, als eerste binnen het SPA assortiment en een transparante look & feel, zodat de consument makkelijker het mineraalwater weet te vinden. Daarmee trapt Spadel voor het merk SPA Touch een grootschalige campagne af.

Lees bericht


Spadel wil positieve impact en zet nog meer in op duurzaamheid

Duurzaam - Spadel, het moederbedrijf van mineraalwater Spa, zet nog een stap extra in haar duurzaamheidstrategie en voegt als eerste drankproducent in de Benelux de duurzaamheidsambitie toe aan het doel van de vennootschap. De ambitie sluit aan bij de nieuwe MVO-strategie voor 2025 waarin natuur, consument, lokaliteit en de maatschappij centraal staan.

Lees bericht

SPA klimaatneutraal en zet volgende stap in recyclen

Frisdranken – SPA heeft sinds kort de mineraalwaters en frisdranken officieel klimaatneutraal. Het bedrijf ontving daarvoor het internationaal erkende CO2-neutraal label. Daarmee heeft SPA de doelstelling gerealiseerd die het bedrijf zichzelf in 2010 stelde, maar een nieuw uitdagend doel voor 2030 ligt inmiddels vast. Ook zet het bedrijf een volgende stap met recyclen.

Lees bericht

Spa en GuestCam ontwikkelen ‘schredder’ voor plastic flesjes

Recycling – Spa heeft samen met het Belgische GuestCam een reclyclingmachine ontwikkeld die alle PET-flesjes kan verwerken tot herbruikbare snippers. De schreddermachine wordt momenteel getest op het hoofdkantoor in Brussel. Bedoeling is dat de verwerkingsmachine voor alle plastic flesjes straks wordt ingezet op verschillende out-of-homelocaties.

Lees bericht



Consument kiest vaker voor mineraalwater en ‘flavoured water’

Marktcijfers - Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor mineraalwater – al dan niet met een smaakje – als dorstlesser. Vooral de jongere generaties geven aan vaker mineraalwater te drinken dan twee jaar geleden. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de verkoop van deze categorie waters tussen 2011 en 2019 met 37% is gestegen.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid