Mooie weer laat horeca bijna 3% groeien


Marktcijfers - Veel zon en weinig neerslag speelden de horeca in periode 9 van 2016 in de kaart (15 augustus t/m 11 september 2016). Met 2,9% groei in de waarde aan eten en drinken ten opzichte van dezelfde periode in 2015 deed de horeca het wederom beter dan de catering in bedrijven en instellingen. Vooral de fastservice liet groei zien met een waarde die bijna 6% hoger dan lag dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. De drankensector en leisure pakten 2,5 a 3% groei. Voor de restaurant- en logiessector was 2% stijging een mooie score. Catering in bedrijven en instellingen kwam uit op -0,9%. Voor totaal Foodservice komt de stijging in de gemeten periode uit op +2,1%. Voor geheel 2016 (de periode gemeten vanaf januari) staat de Foodservicesector op +1,3%. Catering Met het toenemend aanbod aan voorzieningen onderweg en in omliggende horeca ziet de catering in het bedrijfsleven met dit mooie weer nauwelijks groei (+0,2%). Ook bezoekers aan ziekenhuizen en andere instellingen zullen meer buiten de deur geluncht hebben. In instellingen daalde de waarde aan eten en drinken, geleverd vanuit groothandels, met 4%. Verzorg- en verpleeghuizen zagen nog wel een klein plus, maar ziekenhuizen en overige instellingen lieten een daling zien. In het laatste segment zit onder meer het zelfstandig bestellen van gehandicapten-woongroepen, waarbij online retailers een marktaandeel pakken van de traditionele foodservicegrossiers. Dit deel retail-inkoop valt buiten de waarneming van deze periodemonitor. Bron: Foostep Marktcijfers - Veel zon en weinig neerslag speelden de horeca in periode 9 van 2016 in de kaart (15 augustus t/m 11 september 2016). Met 2,9% groei in de waarde aan eten en drinken ten opzichte van dezelfde periode in 2015 deed de horeca het wederom beter dan de catering in bedrijven en instellingen. Vooral de fastservice liet groei zien met een waarde die bijna 6% hoger dan lag dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. De drankensector en leisure pakten 2,5 a 3% groei. Voor de restaurant- en logiessector was 2% stijging een mooie score. Catering in bedrijven en instellingen kwam uit op -0,9%. Voor totaal Foodservice komt de stijging in de gemeten periode uit op +2,1%. Voor geheel 2016 (de periode gemeten vanaf januari) staat de Foodservicesector op +1,3%. Catering Met het toenemend aanbod aan voorzieningen onderweg en in omliggende horeca ziet de catering in het bedrijfsleven met dit mooie weer nauwelijks groei (+0,2%). Ook bezoekers aan ziekenhuizen en andere instellingen zullen meer buiten de deur geluncht hebben. In instellingen daalde de waarde aan eten en drinken, geleverd vanuit groothandels, met 4%. Verzorg- en verpleeghuizen zagen nog wel een klein plus, maar ziekenhuizen en overige instellingen lieten een daling zien. In het laatste segment zit onder meer het zelfstandig bestellen van gehandicapten-woongroepen, waarbij online retailers een marktaandeel pakken van de traditionele foodservicegrossiers. Dit deel retail-inkoop valt buiten de waarneming van deze periodemonitor. Bron: Foostep

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid