Nederlander besteedt €1,1 miljard bij koffie- en lunchketens
![](/images/made/uploads/Anne_Max__Fotografie_Sheena_Schouwink_(1)_1080_721_90.jpg)
Onderzoek – Nederlanders hebben het afgelopen jaar €1,1 miljard besteed bij koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde besteding per bezoek lag op €15. Het meest wordt uitgegeven bij lunchrooms zoals Anne&Max, namelijk gemiddeld €28, en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen.
De gegevens zijn afkomstig van het Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek dat verricht wordt door Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Gemiddelde besteding
De gemiddelde besteding van Nederlanders bij een bezoek aan een koffie- of lunchketen ligt op €15 per bezoek. Het gaat dan wel om de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op €1,1 miljard. Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt, zo laat het onderzoek van Multiscope zien.
Anne&Max
De gemiddelde besteding bij Anne&Max is vergelijkbaar bij die van Brownies&downieS. Met gemiddeld van €28 is die gemiddelde besteding het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een besteding van €24. Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie.
Minder besteed bij afhalen
De gemiddelde besteding is het laagste bij ketens waar bezoekers relatief vaak hun bestelling afhalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Julia’s (€7) en Dunkin’ (€11). De gemiddelde besteding per bezoek is ook lager bij koffiezaken zoals D.E. Café (€12) en Starbucks (€12).
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Directeur La Place wordt directeur SSP Nederland
Benoeming - Alice Theunissen is vertrokken als directeur bij restaurantketen La Place en wordt directeur van SSP Nederland. Dat heeft zij op linkedin laten weten. Het vertrek is volgens RTL Z op eigen verzoek.
Lees berichtFSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca
Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.
Lees bericht‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’
Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Lees berichtRotterdam The Hague Airport opent Starbucks Kiosk
Luchthaven – Afgelopen week heeft Avolta (voorheen HMSHost) een nieuwe Starbucks geopend op luchthaven Rotterdam The Hague Airport. De locatie is gevestigd aan airside en was voorheen een zogenaamde pop-uplocatie.
Lees berichtAnne&Max komt met hybride Brandt & Levie Hotdog
Formulenieuws - Fresh food & coffee café Anne&Max start met een hybride Brandt & Levie Hotdog in samenwerking met chef Samuel Levie. Het gaat om een maandspecial van de formule die gemaakt is met een worst die bestaat uit 35% groente en 65% verantwoord vlees. De hotdog is in maart te bestellen in alle dertig Anne&Max vestigingen in Nederland.
Lees berichtKoffieketen Anne&Max over naar groothandel Udea
Formulenieuws – Fresh food & coffee café Anne&Max stapt over naar de biologische groothandel Udea. Anne&Max is daarmee de eerste landelijke koffieketen die in zee gaat met de leverancier.
Lees bericht