Nederlander drinkt vaker alcoholvrij, biologisch en uit Europa


Chardonnay blijft de meest populaire witte druif, maar Pinot Grigio groeit

Analyse – Delta Wines laat weten dat over de eerste zes maanden de Nederlander vaker alcoholvrij drinkt, meer zoekt naar de biologische wijnen en een voorkeur heeft voor wijnen uit Europa. Het volume van de gehele wijncategorie daalt de eerste helft van het jaar met 5.3%.

Met een jaarlijkse verkoop van meer dan 85 miljoen flessen is Delta Wines de grootste wijnimporteur van Nederland. De cijfers geven wat dat betreft een trend aan. Het dalende volume heeft volgens Delta Wines heeft te maken met verschillende factoren: het wisselende weer, een lager besteedbaar inkomen en een steeds bewuster wordende consument. Door prijsstijgingen blijft de omzet van wijnverkopen wel stabiel, maar de prijs van wijn stijgt veel minder hard dan veel andere categorieën in de supermarkt. 

Het weer heeft volgens Delta Wines een grote impact gehad op de wijnverkoop in de eerste 24 weken van 2023. Zo zijn er slechts 44 dagen geweest met een temperatuur boven de 15 graden en max. 3 mm regen in een uur tijd. Vorig jaar waren dit in dezelfde periode 61 dagen, een daling van 39%. Het weer heeft vooral impact gehad op de rosé verkoop, die pas vanaf de warme week 20 door op stoom kwam, samen met de verkoop van mousserende en witte wijn. 

Duurdere wijnen winnen aandeel

Volgens de cijfers van Delta Wines drinken Nederlanders weliswaar minder wijn de laatste jaren, maar wordt er wel gekozen voor betere kwaliteit. Vandaar ook dat de gemiddelde flesprijs in de supermarkt is met 5.2% gestegen naar €4,23. Wijnen tussen de 5 tot 10 euro worden vaker gekocht, maar de categorie 3 tot 5 euro blijft het meest gekochte prijssegment. In de vakhandel ligt de prijs wat hoger, gemiddeld koopt de consument hier een fles wijn voor €7,59.

Chardonnay blijft populairste witte druif

De consument wordt volgens Delta Wines steeds bewuster van wat ze drinken, dit ziet de importeur terug in het stijgende aandeel van biologische wijnen en alcoholvrije wijnen die kwalitatief steeds beter worden. Chardonnay blijft de meest populaire witte druif, maar Pinot Grigio laat zowel in de vakhandel als in de supermarkt een hoge groei zien. Ook Verdejo en Grüner Veltliner doen het goed. Rode wijn verliest jaar op jaar aandeel, minder dan een derde van de verkoop in de supermarkt is nog een fles rode wijn. Merlot blijft hier de meest populaire blauwe druif. Primitivo groeit in beide kanalen nog wel.

Bron: Delta Wines/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kipster gaat dankzij Lidl van drie naar tien Kipsterstallen

Formulenieuws - Lidl en Kipster hebben in Barneveld officieel de derde Kipsterstal geopend. Bij die gelegenheid is tevens gesproken over het uitbreiden van het aantal stallen naar tien. Ook lanceerde Lidl een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.

Lees bericht


Giftclub opent 8 nieuwe winkels in half jaar tijd

Formulenieuws - De Giftclub opende eind juni en begin juli drie nieuwe franchise Giftclub winkels in IJsselstein, Kloosterzande en Hengelo. Eerder dit jaar opende al vijf andere Giftclubs hun deuren. Zeven locaties worden gerund door supermarktondernemers, die per 1 juli in hun supermarkt moesten stoppen met de verkoop van tabak.

Lees bericht


Samenwerking HEMA en La Place eindigt in augustus

Formulenieuws – De La Place restaurants in de HEMA locaties in Hilversum en Alkmaar zullen per week 33 en 34 hun deuren sluiten. De sluiting in de eerste helft van augustus is het gevolg van de voorgenomen verzelfstandiging van La Place. De La Place-producten blijven wel beschikbaar voor de klanten van Jumbo. Ook de verskeukens bij de Jumbo supermarkten blijven in hun huidige...

Lees bericht


Restaurantketen La Place verder als zelfstandige organisatie

Formulenieuws – Het hing al een tijdje in de lucht, maar maandag is bekendgemaakt dat La Place, onderdeel van Jumbo, verder gaat als zelfstandige organisatie. Na een strategische heroverweging heeft Koninklijke Jumbo Food Groep de intentie om de activiteiten van de foodserviceformule onder te brengen in een zelfstandige joint venture met Koninklijke Jumbo Food Groep en Vermaat als beoogd aandeelhouders.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid