Nederlander geeft vaker fooi na lockdown


Pinnen blijft vooralsnog favoriet bij de Nederlandse consument / Foto bij: Mastercard

Onderzoek – Meer driekwart van de consumenten (77%) wil net zo vaak of vaker uit eten of een drankje drinken als voor de pandemie. Vooral jongeren willen de horeca vaker bezoeken om de lockdown-periode in te halen (22%). In 31% van de bezoeken geeft de Nederlander ook nog eens extra fooi om de horeca te helpen, met een gemiddeld fooipercentage van 8,2% bij een goede kwaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van betaaltechnologiebedrijf Mastercard.

Nederlanders zijn ook financieel klaar voor meer horecabezoek: ruim een kwart (28%) heeft tijdens de lockdown extra geld gespaard om cafés en restaurants vaker te bezoeken. Hoewel Nederlanders bereid zijn om meer uit te geven aan horecaondernemingen, maken ze hun naam toch waar als het gaat om gierigheid. Nog geen derde van de Nederlanders (29%) geeft met regelmaat een rondje aan vrienden of familie en bijna tweederde ziet (62%) de rekening het liefst eerlijk verdeeld.

Pinnen blijft favoriet

Bij het betalen in de horeca blijft pinnen de onverminderde favoriet: driekwart (74%) betaalt de rekening het liefst met betaalpas. Een op de tien Nederlanders (10%) heeft als favoriete betaalmethode een contactloze methode zonder pas, zoals betalen met smartphone of wearable. Ook maken nieuwe technologieën als QR-codes een opmars. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) vindt betalen met QR-codes een positieve ontwikkeling, al missen de meeste mensen (57%) daarbij wel het persoonlijke contact met het horecapersoneel.

Bron: Mastercard/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht



Minder faillissementen in februari, maar horeca stijgt

Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Lees bericht

Strandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw

Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid