Nederlanders besteden €2,2 miljard bij restaurantketens


Gemiddelde besteding bij restaurantketen is 115 euro, bij Vapiano (€48) en Ekmekci (€49) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt

Onderzoek - De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 6,8 miljoen bezoekers. Zij besteedden gemiddeld €115 tijdens hun bezoek en gaven gezamenlijk in totaal €2,2 miljard uit bij deze ketens. Nederlanders van 18 tot 34 jaar gaven aanzienlijk minder uit (€97) dan 50-plussers (€131). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen Nederlanders de grootste restaurantketens van Nederland. Dit komt neer op 47% van de Nederlanders boven de 18 jaar. Samen besteedden zij €2,2 miljard in deze ketens.

Gemiddelde besteding €115

De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt €115. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de ketens. Nederlanders zijn bij The Seafood Bar (€199) en ’t Zusje (€198) het meeste kwijt. Bij Vapiano (€48) en Ekmekci (€49) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt. In het onderzoek zijn de bestedingen in de fastfoodketens zoals McDonald’s buiten beschouwing gelaten net als de hotels met eetgelegenheden, zoals Van der Valk.

18- tot 34-jarigen besteden minder

De leeftijd van bezoekers heeft invloed op de gemiddelde besteding in restaurantketens. De 18- tot 34-jarigen spenderen gemiddeld minder (€97) tijdens hun bezoek dan 35- tot 49-jarigen (€121) en 50-plussers (€131). Opvallend is volgens Multiscope dat het inkomen geen invloed heeft op de gemiddelde besteding.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht


Minder bestellingen, maar beter resultaat bij Just Eat Takeaway

Bezorgdienst - Minder bestellingen, maar toch een beter resultaat. Dat is de kern van de jaarcijfers van moederbedrijf Just Eat Takeaway van het Nederlandse Thuisbezorgd. Het betere resultaat werd vooral geboekt omdat ondernemers meer betaalden aan de maaltijdenbezorgdienst. Het bedrijf wist te melden dat het operationeel resultaat in 2023 naar 324 miljoen euro steeg.

Lees bericht

De Beren populairste restaurantketen Nederland

Onderzoek – De Beren is de best bezochte restaurantketen in Nederland (14%). Bovendien is De Beren de laatst bezochte keten voor 10% van de Nederlanders. Personen in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar bezoeken het vaakst een restaurantketen (65%).

Lees bericht



Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht

BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid