Nederlanders besteden €2,2 miljard bij restaurantketens


Gemiddelde besteding bij restaurantketen is 115 euro, bij Vapiano (€48) en Ekmekci (€49) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt

Onderzoek - De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 6,8 miljoen bezoekers. Zij besteedden gemiddeld €115 tijdens hun bezoek en gaven gezamenlijk in totaal €2,2 miljard uit bij deze ketens. Nederlanders van 18 tot 34 jaar gaven aanzienlijk minder uit (€97) dan 50-plussers (€131). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen Nederlanders de grootste restaurantketens van Nederland. Dit komt neer op 47% van de Nederlanders boven de 18 jaar. Samen besteedden zij €2,2 miljard in deze ketens.

Gemiddelde besteding €115

De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt €115. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de ketens. Nederlanders zijn bij The Seafood Bar (€199) en ’t Zusje (€198) het meeste kwijt. Bij Vapiano (€48) en Ekmekci (€49) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt. In het onderzoek zijn de bestedingen in de fastfoodketens zoals McDonald’s buiten beschouwing gelaten net als de hotels met eetgelegenheden, zoals Van der Valk.

18- tot 34-jarigen besteden minder

De leeftijd van bezoekers heeft invloed op de gemiddelde besteding in restaurantketens. De 18- tot 34-jarigen spenderen gemiddeld minder (€97) tijdens hun bezoek dan 35- tot 49-jarigen (€121) en 50-plussers (€131). Opvallend is volgens Multiscope dat het inkomen geen invloed heeft op de gemiddelde besteding.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

1,7 miljoen Nederlanders gebruiken sportsupplementen

Sportvoeding – Nederland telt 1,7 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van sportsupplementen. De grootste groep gebruikers zijn de jongeren. De supplementen die het vaakst worden verkocht zijn eiwitten en creatine. Als merk is XXL Nutrition het meest populairs, blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid