Nederlanders besteden €2,2 miljard bij restaurantketens


Gemiddelde besteding bij restaurantketen is 115 euro, bij Vapiano (€48) en Ekmekci (€49) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt

Onderzoek - De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 6,8 miljoen bezoekers. Zij besteedden gemiddeld €115 tijdens hun bezoek en gaven gezamenlijk in totaal €2,2 miljard uit bij deze ketens. Nederlanders van 18 tot 34 jaar gaven aanzienlijk minder uit (€97) dan 50-plussers (€131). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen Nederlanders de grootste restaurantketens van Nederland. Dit komt neer op 47% van de Nederlanders boven de 18 jaar. Samen besteedden zij €2,2 miljard in deze ketens.

Gemiddelde besteding €115

De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt €115. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de ketens. Nederlanders zijn bij The Seafood Bar (€199) en ’t Zusje (€198) het meeste kwijt. Bij Vapiano (€48) en Ekmekci (€49) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt. In het onderzoek zijn de bestedingen in de fastfoodketens zoals McDonald’s buiten beschouwing gelaten net als de hotels met eetgelegenheden, zoals Van der Valk.

18- tot 34-jarigen besteden minder

De leeftijd van bezoekers heeft invloed op de gemiddelde besteding in restaurantketens. De 18- tot 34-jarigen spenderen gemiddeld minder (€97) tijdens hun bezoek dan 35- tot 49-jarigen (€121) en 50-plussers (€131). Opvallend is volgens Multiscope dat het inkomen geen invloed heeft op de gemiddelde besteding.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



ING gematigd positief over horeca in 2025

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dankzij een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geeft de consument dit jaar volgens de bank weer meer uit in de horeca dan in 2024.

Lees bericht


Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht


Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid