Nederlanders besteden €2,2 miljard bij restaurantketens


Gemiddelde besteding bij restaurantketen is 115 euro, bij Vapiano (€48) en Ekmekci (€49) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt

Onderzoek - De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 6,8 miljoen bezoekers. Zij besteedden gemiddeld €115 tijdens hun bezoek en gaven gezamenlijk in totaal €2,2 miljard uit bij deze ketens. Nederlanders van 18 tot 34 jaar gaven aanzienlijk minder uit (€97) dan 50-plussers (€131). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen Nederlanders de grootste restaurantketens van Nederland. Dit komt neer op 47% van de Nederlanders boven de 18 jaar. Samen besteedden zij €2,2 miljard in deze ketens.

Gemiddelde besteding €115

De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt €115. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de ketens. Nederlanders zijn bij The Seafood Bar (€199) en ’t Zusje (€198) het meeste kwijt. Bij Vapiano (€48) en Ekmekci (€49) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt. In het onderzoek zijn de bestedingen in de fastfoodketens zoals McDonald’s buiten beschouwing gelaten net als de hotels met eetgelegenheden, zoals Van der Valk.

18- tot 34-jarigen besteden minder

De leeftijd van bezoekers heeft invloed op de gemiddelde besteding in restaurantketens. De 18- tot 34-jarigen spenderen gemiddeld minder (€97) tijdens hun bezoek dan 35- tot 49-jarigen (€121) en 50-plussers (€131). Opvallend is volgens Multiscope dat het inkomen geen invloed heeft op de gemiddelde besteding.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht



Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid