Nederlandse brouwers zien moeizaam herstel biermarkt


Bonden en horecasector akkoord met nieuw cao

Biermarkt – De Nederlandse brouwers zien dat door versoepeling van de coronamaatregelen er steeds meer mag, maar ziet dat niet terug in de bierverkoop. Die blijft vooralsnog achter bij vorig jaar en ver bij het jaar daarvoor. De biermarkt is dus nog lang niet hersteld concluderen de brouwers en daarom roepen zij het kabinet op om de geplande accijnsverhoging achterwege te laten.

‘Het herstel van de biermarkt gaat veel langzamer dan we hadden verwacht’, aldus de directeur van Nederlandse Brouwers Lucie Wigboldus. ‘De versoepelingen die vlak voor en in de zomer zijn aangekondigd, hebben maar zeer beperkt een positieve invloed op de bierverkoop. Het slechte zomerweer is ongetwijfeld ook van invloed. Je drinkt natuurlijk het liefst gezellig een glas bier op een zonovergoten terras, tijdens vakantie of in het park. Dat zat er deze zomer meestal niet in.’

‘De stijging van de bierverkoop in september geeft wat hoop’, aldus Lucie Wigboldus. ‘Maar we maken ons grote zorgen over de dreigende verhoging van de bieraccijns. De staatssecretaris van Financiën wil het accijnssysteem veranderen. Gelukkig heeft de Tweede Kamer kritische vragen daarover aan de staatsecretaris gesteld. Een Kamermeerderheid lijkt nu tegen het afschaffen van het verlaagde accijnstarief voor de kleinere brouwers te zijn. Dat is een eerste stap. Maar de pijn voor de bierdrinker zit ook in de systeemwijziging en die is helaas nog niet van tafel. Deze leidt tot een verhoging van de bieraccijns met gemiddeld 5%. Voor sommige bieren valt deze verhoging veel forser uit. Wij doen dan ook een dringend beroep op de partijen zich ook duidelijk uit te spreken tegen deze accijnsverhoging. Juist die verhoging hakt er voor vele brouwerijen fors in. De staatsecretaris belooft een budgettair neutrale overgang, maar een gemiddelde verhoging met 5% is geen 0%.’

Slechte zomermaanden

Ten opzichte van het pre-COVID-jaar 2019 ligt de bierverkoop in het derde kwartaal nog steeds 10% lager. Ook in vergelijk met dezelfde periode vorig jaar blijkt dat de bierverkopen met 5,7% achterblijven. Ondanks de eerste versoepelingen waren de twee zomermaanden juli en augustus ronduit slecht met respectievelijk -12,8% en -11,2% t.o.v. de zelfde maanden in 2020. September was een betere maand met een groei van 9,4% hetgeen de twee slechte zomermaanden enigszins goedmaakte, maar nog steeds onvoldoende om weer terug te komen op het niveau van voor COVID-19.

In het derde kwartaal van 2021 zien de Nederlandse brouwers aan de ene kant in de horeca een flink herstel met +18,5% t.o.v. 2020, maar aan de andere de thuisconsumptie in diezelfde periode dalen met 12,2%. De horeca is echter nog lang niet terug op het oude niveau. De bierverkopen in de horeca liggen met -17,1% nog fors onder die in 2019. Lucie Wigboldus: ‘Alle versoepelingen ten spijt, voor de horeca is meer nodig dan wat er op dit moment mogelijk is. Wij hopen dan ook dat bij de eerste versoepelingen die nu aangekondigd gaan worden, in ieder geval het afschaffen van de verplichte sluiting om 24.00 uur zit. De horeca heeft meer ruimte nodig om te herstellen en weer gezond te worden.’

Bron: Nederlandse brouwer/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid