Nestlé en Vreugdenhil Dairy Foods willen landbouw verduurzamen


Een van de voorbeelden binnen het project is het inzaaien van grasklaver dat zorgt voor verminderd gebruik van kunstmest wat tot een CO2-reductie leidt

Landbouw - Nestlé en Vreugdenhil Dairy Foods starten een omvangrijk project om de broeigassen binnen de melkveehouderij te reduceren op basis van regeneratieve landbouwprincipes in Nederland. Het project is onderdeel van de Nestlé Global ambitie om tegen 2050 netto-nul emissie te bereiken.

De beide bedrijven gaan samen met de Wageningen University en een kleine groep van 17 pilot-boeren voor het project aan de slag. Maar Nestlé en Vreugdenhil Dairy Foods breiden het project later uit om meer dan 250 boerenbedrijven met kennis en financiële middelen te ondersteunen om de transitie te maken naar een regeneratieve melkveehouderij.

Impact

Een van de voorbeelden is het inzaaien van grasklaver dat zorgt voor verminderd gebruik van kunstmest wat tot een CO2-reductie leidt. Ook is bekend dat percelen met grasklaver smakelijker worden gevonden door het vee en dat er een hoger eiwitgehalte wordt verkregen in het kuilgras. ‘’Nederland is één van de belangrijkste agrilanden voor Nestlé wereldwijd. Op basis van de eerste succesvolle implementaties bij een 17 melkveehouderijen en een breed enthousiasme bij alle betrokkenen gaan we het project stapsgewijs breder uitrollen onder nog eens 250 melkveehouderijen. We willen impact maken en daarom investeren we de komende jaren gezamenlijk ruim 50 miljoen euro om onze ambitie, om tegen 2030 onze broeikasgassen te halveren, te realiseren”, aldus Nikki Adamo, CEO Nestlé Nederland.

Samenwerking

Om de broeikasgassen op het boerenbedrijf te halveren, is samenwerking in de hele keten nodig. Zo wordt er binnen het project samengewerkt met verschillende erfbetreders zoals teeltbedrijven mengvoerbedrijven, leveranciers van technologie en adviseurs. Ook voor deze bedrijven geldt dat regeneratieve landbouw en circulariteit belangrijke vertrekpunten zijn voor de zuivelsector van de toekomst.

Bron: Nestlé/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Nestlé wil koffieketen verder verduurzamen met plan 2030

Koffie - Nescafé - het grootste koffiemerk van Nestlé en 's werelds meest gedronken koffie - introduceert een omvangrijk programma met de ambitie de wereldwijde koffieteelt te verduurzamen: Nescafé Plan 2030. Het plan stimuleert de regeneratieve landbouw en moet het CO2-gebruik in de koffieketen verminderen.

Lees bericht

Nestlé lanceert KitKat Vegan in 15 landen

Zoetwaren - Na diverse pilots in een aantal landen vorig jaar, introduceert Nestlé in 2022 de vegan versie van KitKat in 15 landen. De nieuwe vegan KitKat wordt geproduceerd in de chocoladefabriek in Hamburg en wordt verkocht in onder meer Duitsland, UK, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Finland, Polen, Letland, Estland, Litouwen, Polen en Nederland.

Lees bericht


Nestlé komt met babyvoeding merk Gerber Plant-tastic

Introductie – Levensmiddelenfabrikant Nestlé ziet niet alleen volwassenen meer plantaardig eten, maar ziet ook dat ouders die eetgewoonten vaker delen met de kinderen. Vandaar dat het bedrijf Gerber Plant-tastic introduceert, een nieuwe, biologische en 100% plantaardige productlijn voor baby’s vanaf 8 maanden.

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid