Duurzame inkoop realiseer je stap voor stap


De bijeenkomst in Utrecht werd afgetrapt door trendwatcher en onderneemster Ariane van Mancius van Now New Next / Foto bij: Stick to the brand

Bijeenkomst - Hoe kom je tot een meer duurzame inkoop en hoe overtuig je de eigen organisatie van het belang van een inkoop met minder milieu-impact. Die vragen stonden centraal bij een bijeenkomst maandag van Greendish en BrightGreen in het Beatrixgebouw in Utrecht. Als een ding duidelijk werd tijdens de bijeenkomt, was het wel dat grote stappen niet per definitie leiden tot een beter resultaat, beter is het om verbeteringen stap voor stap door te voeren.

Duurzame inkoop, of overschakelen naar een voedselsysteem dat minder impact heeft op het milieu lijkt eenvoudig, maar is wellicht ingewikkelder dan wordt verondersteld. Voorwaarde om de juiste stappen te zetten, is in ieder geval dat je beschikt over de juiste data. BrightGreen levert die met een impacttool voor het in kaart brengen van het verminderen van de CO2-uitstoot, de eiwittransitie of het optimaliseren van de voedingswaarden. Greendish adviseert bedrijven tot een meer duurzame aanpak, dus als die gaat samenwerken met BrghtGreen, dan worden stappen op het gebied van duurzamheid pas echt inzichtelijk voor bedrijven. Het programma moest de circa zestig belangstellende uit de foodservicemarkt dan ook aansporen in actie te komen binnen hun organisaties en bedrijven. “Want, willen we de gestelde doelen halen in 2030 dan moeten we nu wel aan de slag,” liet Wouter Staal, een van de inleiders, de aanwezigen daarom duidelijk weten.

Stilzwijgend

Volgens de oprichter van de voormalige plantaardige keten van YB-zaken (voorheen Yoghurt Barn) is de foodservicemarkt weliswaar versnipperd, maar moeten we met een omzetpotentieel van zo’n 20 miljard euro wel degelijk substantiële stappen kunnen zetten. Veel gebeurt er ook al, maar eenvoudig is het niet. Zoals de voorbeelden van het ‘stilzwijgend’ vervangen van vleesproducten door plantaardige, of hybride producten van vlees en groente, die weliswaar impact realiseren, maar bij bekendwording bij de consument toch weer terugvallen op het reguliere product. Terwijl aanvankelijk met die overschakeling wel resultaten werden gehaald.

Bewustwording

“Duurzaam handelen begint bij bewustwording,” aldus Staal. En dat kan overal, alleen helpt schaalgrootte. “Een inkooporganisatie voor verschillende grote bedrijven als Victoria Trading, zou dat met de aangesloten leden voor elkaar kunnen krijgen”. Ook het feit dat grotere organisaties volgend jaar over 2024 moeten rapporteren welke stappen zij gezet hebben op duurzaamheidsaspecten om te voldoen aan de verplichte CSRD-rapportage helpt, volgens Staal. “Het maakt ook toeleverende bedrijven bewust van hun impact. In totaal zijn er meer dan 1000 punten waarop wordt geoordeeld, maar niet alle punten wegen even zwaar. Zo heeft de CO2-uitstoot bij transport slechts een beperkte invloed op de totale CO2-uitstoot. Bij de keuze tussen rundvlees en kip, of vleesloos is de impact vele malen groter, dan alléén waar het product vandaan wordt gehaald. Het is dus handiger om te kijken naar de onderdelen waarmee impact is te realiseren, dan de aandacht te richten of een product van dichtbij wordt gehaald”.

Leiderschap

Nadat de bijeenkomst in Utrecht was afgetrapt door trendwatcher en onderneemster Ariane van Mancius van Now New Next, die in een sprankelende presentatie de belangrijkste trends kwam duiden en daarvan ook nationale en internationale voorbeelden gaf, was het de beurt aan Jeroen van der Heijden en Bram Heijnen van Mindpact. Zij lieten zien hoe ingewikkeld het is om mensen binnen een organisatie mee te krijgen in een verduurzamingstraject. Dat het helpt wanneer een bedrijf of organisatie al leiderschap vertoont op dit onderwerp maakt het wel makkelijker om de doelen te realiseren. En er moet naast het doel ook een reden zijn, waarom je het als bedrijf of organisatie zou willen. Zij illustreerden dit aan de hand van Holle Bolle Gijs in De Efteling. “Als je een schoonpark wilt en wilt dat bezoekers hun spullen niet zo maar weggooien dan moet je dat doel duidelijk, aantrekkelijk en gemakkelijk maken. Holle Bolle Gijs doet dat met als beloning het ‘dank je wel’ bij het inwerpen.” En ook zij hielden een pleidooi om vooral de stappen in duurzaamheid stap voor stap te doen, want hoe eet je een olifant? Hap na hap, immers.

Inzichtelijk

Gespreksleider Marieke Eyskoot, die zich zeer betrokken voelde bij het onderwerp verduurzamen, ging tot slot nog in gesprek met Jan van Hoof van BrightGreen en Nikki van Kuijk van Greendish over hun partnership en samenwerking. Dit werd gevoerd aan de hand van een case bij cateraar Appèl, waar inzichtelijk werd gemaakt welke resultaten er zijn  geboekt op verschillende locaties. Nu de adviezen van Greendish meetbaar kunnen worden gemaakt door de data van BrightGreen, kan het verduurzamingsproces sneller en concreter worden gestart, omdat de impact-factoren in kaart zijn en de resultaten van keuzes veel duidelijker zijn. Het gaat dan om CO2 reductie en de gezondheidsvoordelen die de inkoopkeuzes voor meer plantaardige ten koste van dierlijke eiwitten hebben opgeleverd. Hoewel het traject nog maar een paar maanden loopt zijn de resultaten nu al zichtbaar doordat er een dalende trend is ingezet met betrekking tot de milieu impact van de inkoop. Voordeel is dat de resultaten nu inzichtelijk zijn te maken voor iedereen binnen de organisatie en kunnen worden getoetst aan de gestelde doelstellingen op het gebied van CO2-reductie, meer gebruik van plantaardige eiwitten, keurmerken en gezondheid. Hierna kunnen de teams op de werkvloer doelgericht door Greendish worden getraind zodat de nieuwe inkoopstrategie en menusamenstelling ook geborgd wordt in de organisatie, door onder andere trainingen over nudging en klantcommunicatie maar ook menu engineering.

Bron: @FoodClicks

Chef kok Peter Scholte van de Jaarbeurs had de hapjes verzorgd Foto's: Stick to the brand
Nikki van Kuijk (midden) van Greendish en Jan van Hoof van BrightGreen bij hun presentatie samen met gespreksleider Marieke Eyskoot (l) Foto's: Stick to the brand

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht


Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht


Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid