Nieuw conditiestelsel voor SPAR-ondernemers


SPAR-ondernemers bij elkaar tijdens ALV in AFAS-theater in Leusden

Formulenieuws – Met een ruime meerderheid (90%) hebben de leden van de SPAR Detaillisten Coöperatie het nieuwe conditiestelsel aangenomen. De vraag om een nieuw stelsel was voort gekomen uit de aangescherpte strategie die SPAR Holding samen met het bestuur van de SPAR Detaillisten Coöperatie in 2021 heeft opgesteld.

Samen met SPAR Holding en Marshoek heeft het bestuur van de SPAR Detaillisten Coöperatie afgelopen 1,5 jaar gewerkt aan een nieuw model passend bij de fase waarin de formule zich bevindt. Bij het ontwerp voor het nieuwe conditiestelsel staan een eerlijke verdeling en meer transparantie tussen holding en ondernemers centraal. ‘Deze veranderingen sluiten aan bij de nieuwe strategie die versnelling op foodservice, innovatie en het verbeteren van de huidige winkeloperatie moet genereren’, aldus de SPAR Detaillisten Coöperatie.

Versnelling

In het nieuwe conditiestelsel staan vier punten centraal: de fee voor de winkelautomatisering, de logistieke fee, de governance en de franchisefee. Deze faciliteren de versnelling van de formule. Belangrijkste wijziging is dat de marge voortaan rechtstreeks en zonder opslagen op de inkoopprijs wordt doorgegeven aan de ondernemer. Daarnaast worden de logistieke kosten verrekend waarin exact betaald wordt voor de logistieke kosten die worden gemaakt op basis van een percentage per magazijn en basis stopprijs. Verder wordt de franchisefee alleen berekend over de netto omzet en worden zaken zoals opleidingen van de SPAR academie toegevoegd.

Eerlijker en transparanter

In het nieuwe stelsel is er meer transparantie en sturing vanuit de ondernemers. Het stelsel sluit beter aan op de strategische visie van SPAR, waarbij het uitgangspunt is om samen te groeien. Peter Bolleman, bestuurslid van de SPAR Detaillisten Coöperatie: “In een intensieve samenwerking met SPAR holding hebben wij een mooie stap gezet naar een eenvoudiger en transparant stelsel dat eerlijk is voor het collectief”.

SPAR wil de komende drie jaren het aantal locaties verdubbelen naar 1000. De organisatie ziet mogelijkheden in binnensteden, maar ook bij bedrijven.

Bron: SPAR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Geeske Burema vertrekt als commercieel directeur bij SPAR

Persoonlijk - Geeske Burema verlaat per 1 maart 2024 de SPAR-organisatie, zo laat de Raad van Commissarissen van SPAR weten. Geeske Burema is sinds januari 2020 als commercieel directeur werkzaam bij SPAR. Na 4 jaar heeft zij besloten om een nieuw hoofdstuk in haar carrière te beginnen.

Lees bericht


SPAR en EG Group verlengen en intensiveren samenwerking

Tankstations - SPAR Nederland en EG Group (Euro Garages) in Nederland verlengen hun samenwerking. De samenwerking begon in 2017 en wordt geïntensiveerd nu door de uitrol van The Tosti Club op alle Go Fresh-locaties. Sinds de start van de samenwerking zijn er 190 winkels EG-stations omgebouwd met het SPAR-format en is er jaar op jaar samen omzetgroei gerealiseerd in de SPAR...

Lees bericht








© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid