Nieuw initiatief om Amsterdamse stadsdistributie horeca te verduurzamen


Verduurzaming – Een groep logistieke bedrijven heeft het initiatief genomen om de stadsdistributie voor horecabedrijven in de hoofdstad te verduurzamen. Onder de noemer ‘Last Mile Fresh’ willen de bedrijven het vervoer van artikelen bundelen en de bezorging gaan verzorgen met elektrische vrachtvoertuigen, zogenaamde  Levv’s. Horeca is met een aandeel tussen de 25 en 40 procent een van de belangrijkste vormen van stadsdistributie. Het gezamenlijke plan om dit transport meer te verduurzamen is door de initiatiefnemers genomen in het kader van de Agenda Logistiek Amsterdam. Het plan is overhandigd aan Gerard Slegers, bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam. Last Mile Fresh ‘Last Mile Fresh Amsterdam’ is door de logistieke partijen Leen Menken Foodservice Logistics en Easy Dish gepresenteerd. De beide bedrijven doen dat namens een bredere groep bedrijven, de gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. In Amsterdam worden wekelijks 5.000 horecavestigingen meer dan 10 keer beleverd. Het gaat dan om 20.000 tot 30.000 vervoersritten in de stad. Het merendeel van deze transporten vindt plaats tussen 9.00 en 12.00 uur. Bundelen Leen Menken en Easy Dish zorgen beide voor het operationele gedeelte van het ‘Last Mile Fresh’. Leen Menken faciliteert de logistiek en een ‘vers’ sorteercentrum. Een sorteercentrum dat in de Houthavens, net even buiten het centrum van Amsterdam, is gevestigd. Alle goederenstromen komen hier bij elkaar, om deze vervolgens met de lichte elektrische vrachtvoertuigen gekoeld of bevroren te bezorgen. Deze vorm van transport zou de uitstoot van ongewenste stoffen fors moeten verminderen. Het bedrijf Easy Dish faciliteert een online bestelplatform waarop horecaondernemers bij hun eigen leveranciers kunnen bestellen, maar alle bestelinformatie en andere data wel volledig zijn afgeschermd. Komende weken starten Leen Menken en Easy Dish met de eerste pilots. Zij gaan de komende weken leveranciers en horecaondernemingen in Amsterdam benaderen, maar deze kunnen zichzelf ook aanmelden. Bron: @FoodClicks Verduurzaming – Een groep logistieke bedrijven heeft het initiatief genomen om de stadsdistributie voor horecabedrijven in de hoofdstad te verduurzamen. Onder de noemer ‘Last Mile Fresh’ willen de bedrijven het vervoer van artikelen bundelen en de bezorging gaan verzorgen met elektrische vrachtvoertuigen, zogenaamde  Levv’s. Horeca is met een aandeel tussen de 25 en 40 procent een van de belangrijkste vormen van stadsdistributie. Het gezamenlijke plan om dit transport meer te verduurzamen is door de initiatiefnemers genomen in het kader van de Agenda Logistiek Amsterdam. Het plan is overhandigd aan Gerard Slegers, bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam. Last Mile Fresh ‘Last Mile Fresh Amsterdam’ is door de logistieke partijen Leen Menken Foodservice Logistics en Easy Dish gepresenteerd. De beide bedrijven doen dat namens een bredere groep bedrijven, de gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. In Amsterdam worden wekelijks 5.000 horecavestigingen meer dan 10 keer beleverd. Het gaat dan om 20.000 tot 30.000 vervoersritten in de stad. Het merendeel van deze transporten vindt plaats tussen 9.00 en 12.00 uur. Bundelen Leen Menken en Easy Dish zorgen beide voor het operationele gedeelte van het ‘Last Mile Fresh’. Leen Menken faciliteert de logistiek en een ‘vers’ sorteercentrum. Een sorteercentrum dat in de Houthavens, net even buiten het centrum van Amsterdam, is gevestigd. Alle goederenstromen komen hier bij elkaar, om deze vervolgens met de lichte elektrische vrachtvoertuigen gekoeld of bevroren te bezorgen. Deze vorm van transport zou de uitstoot van ongewenste stoffen fors moeten verminderen. Het bedrijf Easy Dish faciliteert een online bestelplatform waarop horecaondernemers bij hun eigen leveranciers kunnen bestellen, maar alle bestelinformatie en andere data wel volledig zijn afgeschermd. Komende weken starten Leen Menken en Easy Dish met de eerste pilots. Zij gaan de komende weken leveranciers en horecaondernemingen in Amsterdam benaderen, maar deze kunnen zichzelf ook aanmelden. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht

Jumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming

Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.

Lees bericht

‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’

Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.

Lees bericht


Marjolein Mens wordt nieuwe CCO De Beren

Benoeming – Marjolein Mens (31) is onlangs benoemd tot Chief Commercial Officer (CCO) van franchiseformule De Beren. Mens startte in 2014 bij de restaurantketen, na haar studie Communicatie Media en Informatietechnologie, en wordt nu lid van de directie. Zij wil gaan testen met prijsdifferentiatie en verder verduurzamen

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid