Omzet biologisch stijgt naar 1,3 miljard in 2015


Biologisch - De omzet in biologische is in 2015 met 11,5% gestegen naar 1,3 miljard euro. De supermarkten realiseerden 18,5 % groei in hun omzet in biologisch. De omzetstijging van de totale levensmiddelen bedroeg ruim 3%. Daarmee groeit biologisch harder dan de reguliere markt. De versgroepen eieren, AGF, vlees en zuivel maken een groei door van gemiddeld 12,9%. Sterke stijgers in het verssegment zijn fruit (27%), kaas (25%), vleeswaren (22%), pluimvee- en varkensvlees (18%) en brood en eieren (17%). Het aandeel biologisch in de retail (supermarkt en speciaalzaak) bedroeg in 2015 ruim 4,3%. In de eerste helft van 2016 zet deze groei bij de supermarkten zich door. De speciaalzaken wisten hun omzet in 2015 te stabiliseren. Deze cijfers zijn bekend gemaakt in het Bionext Trendrapport 2015 -juni 2016. Vooral de supermarkten zorgen voor een sterke stijging van de biologische producten en hebben het aanbod de laatste jaren fors uitgebreid. In 2015 steeg de omzet van 551,7 naar 654,8 miljoen euro - een stijging van 18,7%, die beduidend hoger ligt dan de omzetstijging van de totale voedingsmiddelenverkoop van 3%. Bron: @FoodClicks

Biologisch - De omzet in biologische is in 2015 met 11,5% gestegen naar 1,3 miljard euro. De supermarkten realiseerden 18,5 % groei in hun omzet in biologisch. De omzetstijging van de totale levensmiddelen bedroeg ruim 3%. Daarmee groeit biologisch harder dan de reguliere markt. De versgroepen eieren, AGF, vlees en zuivel maken een groei door van gemiddeld 12,9%. Sterke stijgers in het verssegment zijn fruit (27%), kaas (25%), vleeswaren (22%), pluimvee- en varkensvlees (18%) en brood en eieren (17%). Het aandeel biologisch in de retail (supermarkt en speciaalzaak) bedroeg in 2015 ruim 4,3%. In de eerste helft van 2016 zet deze groei bij de supermarkten zich door. De speciaalzaken wisten hun omzet in 2015 te stabiliseren. Deze cijfers zijn bekend gemaakt in het Bionext Trendrapport 2015 -juni 2016. Vooral de supermarkten zorgen voor een sterke stijging van de biologische producten en hebben het aanbod de laatste jaren fors uitgebreid. In 2015 steeg de omzet van 551,7 naar 654,8 miljoen euro - een stijging van 18,7%, die beduidend hoger ligt dan de omzetstijging van de totale voedingsmiddelenverkoop van 3%. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht


Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht

HAK stapt met nog eens drie groenten over op biologisch

Introductie - Na de rode bieten stapt HAK bij de volgende oogst volledig over op biologische teelt van sperziebonen, boerenkool en witte kool (zuurkool) van Nederlandse bodem. Hiermee zet de groente- en peulvruchtenfabrikant de volgende stap in het behalen van de biologische ambitie, die het bedrijf vorig jaar aankondigde.

Lees bericht


AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid