‘Ondanks herstel wacht horeca onzekere winter’


Nieuwe dispenser van Remia, waarvoor momenteel de belangstelling wordt getest

Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.

De horecasector kende een uitstekend tweede kwartaal dit jaar, stelt Jos Klerx, Sectormanager Horeca, Recreatie en Toerisme van de Rabobank. In totaal kwam de omzet zelfs boven de gerealiseerde omzet van het pre-corona jaar 2019 uit. Ook de zomerperiode lijkt goed te zijn geweest. Al hebben de relatief warme en zonnige zomermaanden wel voor tegenvallers gezorgd bij leisure bedrijven die meer afhankelijk zijn van hun ‘binnen’ omzet.

Consumentenvertrouwen

Toch ziet de bank een cocktail aan bedreigingen op de sectoren afkomen, waardoor ook het consumentenvertrouwen afneemt. Sterker nog, het consumentenvertrouwen is sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer zo laag geweest, signaleert het CBS. Volgens Klerx kan het niet anders dan dat dit zich aan het einde van 2022 en het begin van 2023 gaat vertalen in lagere consumentenuitgaven. De bank schat in dat de consumentenuitgaven een procentpunt elk kwartaal gaat afnemen.

Effecten

De effecten van het negatieve consumentenvertrouwen en de economische vooruitzichten zullen niet door alle sectoren even zwaar worden gevoeld, maar voor de horeca ligt dat anders. Historisch gezien wordt de horecasector altijd relatief hard geraakt bij economische tegenslag, laat de Rabobank weten. ‘In 2009 kromp de Nederlandse economie met 3,9%. De horeca verging het met een krimp van 5,3% slechter’. De effecten zijn ook niet voor alle horecaonderdelen even groot. In vergelijking met voorgaande tijden waarin consumenten minder gingen besteden werden de cafés het hardst geraakt. Ook restaurants waren gevoelig voor teruglopende bestedingen. Uit cijfers blijkt dat de fastfoodrestaurants het meest crisisbestendig zijn van alle branches binnen de horecasector.

Bron: Rabobank/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid