‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’
.png)
Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.
Boodschappen laten bezorgen door een traditionele supermarkt als de Albert Heijn of de Jumbo is dus lang niet zo vanzelfsprekend meer. De traditionele supermarkten zullen alles op alles moeten zetten om bij te blijven in deze markt. Om vervolgens geen marktaandeel te verliezen aan de online supermarkten. De consument zoekt namelijk in Google maandelijks (veel) meer én steeds vaker naar de services van een online supermarkt, zo signaleert RouteLogic.
Online supermarkten als Picnic en Flink krijgen de voorkeur boven de bezorgservices van de traditionele supermarkten wanneer de consument op zoek gaat naar een boodschappen bezorgservice. In 2021 wonnen de online supermarkten al van de traditionele supermarkt, maar in 2022 lijkt de genadeklap gegeven te zijn. In een jaar tijd groeide het zoekvolume naar de vier grootste online supermarkten met 195%. Terwijl het zoekvolume naar de bezorgservices van de drie grootste fysieke supermarkten daalde met 46%.
Groei Flink en Getir
Opvallend is dat de populariteit voor de flitsbezorgers Flink en Getir het hardst is gestegen. Waar Flink in augustus 2021 slechts een zoekvolume van 1.000 kent, groeit dat in 2022 naar de 90.500. Woordvoerder Stefan de Bruin van Flink: “Het gaat goed met Flink in Nederland. We zijn in 40 steden actief en hebben nu 64 locaties. Meer dan twee derde van de gebruikers van flitsbezorging maakt gebruik van Flink. Daar zijn we, vanzelfsprekend, erg trots op.”
Thuisbezorgd.nl
Kunnen de traditionele supermarkten deze trend nog tegengaan, vraagt RouteLogic zich af. Zeker, want ook die blijven niet stilzitten en zijn zelf ook bezig met het ontwikkelen van bezorgservices. Zo maakte in augustus PLUS bekend dat zij als pilot van een half jaar bij vijf PLUS-supermarkten gaan samenwerken met Thuisbezorgd.nl. Als die pilot succesvol is, komt de flitsbezorgservice bij alle PLUS supermarkten beschikbaar. Albert Heijn werkte al samen met Thuisbezorgd.nl én met Deliveroo. Daarentegen vertrekt Deliveroo waarschijnlijk uit Nederland en zal Albert Heijn verder moeten gaan met alleen Thuisbezorgd. Samen met zijn concurrent PLUS.
Gorillas en Jumbo
Jumbo is samen gaan werken met de online supermarkt Gorillas. Jumbo levert inmiddels ongeveer 1.600 producten aan de flitsbezorgservice. Daarnaast opent Jumbo eind dit jaar ook zijn eigen eerste thuisbezorghub. De thuisbezorglocatie wordt momenteel gebouwd op een bedrijventerrein in Emmen. Vanuit deze locatie worden boodschappen door een team van 45 bezorgers thuisbezorgd.
Bron: RouteLogic/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
plnktn en Pieter Pot starten met verpakkingsvrije supplementen
Samenwerking - Door de samenwerking van twee Nederlandse bedrijven kunnen consumenten voor het eerst in Nederland supplementen kopen en gebruiken zonder verpakkingsafval. Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot biedt de algen supplementen van plnktn online aan in herbruikbare statiepotten.
Lees berichtVeel retailers worstelen met onderscheidend vermogen
Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.
Lees berichtPicnic-klant kiest vaker eiwitrijke producten in 2024
Analyse – Magere kwark, vanillekwark en kipfilet in blokjes behoorden over 2024 tot de snelste stijgers op de boodschappenlijstjes van Picnic-klanten. Daarmee blijkt dat het eiwitrijke eten steeds populairder wordt. Ook bij de online supermarkt.
Lees berichtPathé Popcorn ook thuisbezorgd via Flink
Bioscopen – De Pathé popcorn, die in samenspraak met Jimmy’s wordt gemaakt, is voortaan ook thuis beschikbaar. Om de bioscoopervaring ook thuis te ervaren kan de Pathé Popcorn voortaan door Flink worden thuisbezorgd.
Lees berichtPicnic wordt sponsor van wielerploeg Team Picnic PostNL
Sponsoring – Online supermarkt Picnic wordt de eerste titelpartner van wielerploeg Team Picnic PostNL. Met deze verbintenis gaat de websuper voor het eerst in zijn bestaan een sportploeg ondersteunen.
Lees berichtAH trapt kerst af met commercial en gerechtentoren
Supermarkten - Albert Heijn is vrijdagochtend de kerstperiode gestart met de bekendmaking van de nieuwe kerstcommercial en door een toelichting te geven op de belangrijkste kerstartikelen. Het kerstnummer ‘Last Christmas van Wham! vormt de basis voor de nieuwe kerstcommercial en als het gaat om het assortiment dan spelen gemaksproducten, die in de gerechtentoren kunnen worden opgenomen een belangrijke rol bij...
Lees bericht