Ook de vleeshallen bij Anuga kleuren langzaam groen'


Beurzen - Dat vegan een trend is, zal niemand zijn ontgaan. Dat vegetarisch eten steeds vaker onderdeel uitmaakt van ons dagelijks eetpatroon ook niet. Zelfs de vleesindustrie is daarvan overtuigd. Op de Anuga, de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld die deze week in Keulen wordt gehouden, kleuren nu zelfs de vleeshallen groen. Want vegan is waar het in vlees, vleeswaren en zuivel nu steeds meer om draait. Vion, een van de grootste Europese vleesleveranciers, presenteerde op de Anuga ME-AT. Dit betreft een start-up die zich als food designer gaat richten op de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige vleesalternatieven. De producten moeten de smaak, textuur en het mondgevoel van traditioneel vlees krijgen. Het vleesbedrijf richt zich daarmee volledig op de groeiende groep flexitariërs. De grondstoffen voor deze producten moeten zoveel mogelijk lokaal worden verkregen zodat foodwaste wordt geminimaliseerd. Op de beurs werd aan retail- en foodservicebedrijven een vijftal veganistische ‘meatlikes’ getoond. In eerste helft van 2020 moeten deze vegetarische producten beschikbaar komen voor de consument. Perfectie Reeds beschikbaar is Beyond Meat. Het plantaardige vlees, waarvoor het bedrijf Zandbergen World's Finest Meat de Europese productie- en distributierechten heeft, benadert de smaak en textuur van vlees bijna tot in de perfectie. Om die reden is ook in Amerika een test opgezet met McDonald's. Ook andere aanbieders lieten zich niet onbetuigd en kwamen met plantaardige varianten. Wat opvalt is dat de ontwikkeling bij de vegetarische producten zodanig snel is gegaan, dat het nog maar een kwestie van tijd is dat zij de smaak van echt vlees gaan overtreffen. Gezien het tempo van alle ontwikkelingen kan dat bijna niet anders. Voor alle culinairen onder ons, is het moeilijk voor te stellen dat een vegetarische markt die nu nog behoort tot de nichemarkten, straks wordt overvleugeld door een volledig nieuwe bedrijfstak gelieerd aan de oude vleestak. Het laat zien dat de oude industrie zich wel degelijk kan heruitvinden. Er zijn zelfs bedrijven die overwegen de vlees - meat - aanduiding in de naam te veranderen in proteïnen. Omdat de activiteiten zich al zodanig verbreden dat vlees niet meer de lading dekt van wat het bedrijf aanbiedt. FiftyFifty Maar ook producten die voor de helft met groente en voor de helft met vlees zijn samengesteld, winnen aan terrein op het internationale foodpodium op de Keulse beurs. De FiftyFifty-lijn van Diviande/Jan Zandbergen is gebracht omdat steeds meer mensen minder vlees willen eten, maar wel meer groente. Het hybride vers assortiment is een verrijking binnen het totale productaanbod. Het dicht de kloof tussen enerzijds vlees en anderzijds vegetarische producten. Met de hybride producten heeft de consument het beste van twee werelden, minder vlees consumeren maar geen concessies hoeven doen in de smaak vlees en de bijhorende voedingsstoffen.Ook het Veenendaalse bedrijf Diviande/Jan Zandbergen heeft een plantaardige lijn die onder het merk Movinf Mountains wordt verkocht. De Moving Mountains Sausage bijvoorbeeld, die volledig plantaardig is, is ook in de top 10 gekomen van de Anuga Innovation selectie, net zoals het FiftyFifty product. The Blue Butcher Wie alle aanbieders van vegan op een rijtje zet, kan zich afvragen of daar wel een markt voor is. Consumenten zetten weliswaar voorzichtig stappen naar meer vegetarisch en vegan, maar de vleesconsumptie stijgt nog altijd. Ouletorganisaties kiezen vaak voor een weg van 'niet melden', want zodra het etiket 'vegetarisch' aan een product zit, smaakt het meestal anders voor de consument. Ook al overtreft de smaak van het vergetarische of veganistische product alle verwachtingen. Zoals in het geval van het nieuwe product The Blue Butcher van vleesbedrijf Van Loon Group. Een prima vleesloosproduct, dat, als er niets over wordt gemeld, zo kan wedijveren met een vleesproduct. Vegan croissant Wat toonde de Anuga verder? Daar waar de voorgaande editie van dit internationale foodplatform volop nadruk legde op biologisch, natuurlijk en organic is het ook in de andere categorieën alles vegan wat de klok slaat. Bij de broodproducenten worden volop vegetarische broden aangeboden en bij het Zweedse Lantmännen Unibake ook de vegan croissants. Die laatste zie je bij veel broodaanbieders minder, omdat croissants in een plantaardige variant moeilijk zijn te produceren. Ze worden vaak te droog. Maar ook de vegetarische kaas van de firma Kaptein uit Heiloo sprong er uit. Het was dan ook niet verwonderlijk dat Remia groots uitpakte met de plantaardige saus ‘Like mayo!’ Juist de combinatie ‘vegetarisch vlees’ met een vegan broodje en plantaardige saus maakt het product voor de consument compleet. Blikvangers Hoewel de beurs, naast het enorme aanbod aan vegetarische producten en hybride producten, niet overliep van innovaties of concepten waren er toch een paar blikvangers. Bij Salomon de introductie van Buffalo Chik’n Burger na het succes van de wings. Of het al vijf jaar bestaande product van Cheese Pop, dat gepofte kaas als crunchy brokjes voor in salades, maar ook als snack presenteerde. Opvallend was ook een nieuw vendingconcept voor cateraars. Een modulair opgebouwde automaat, waar de gast producten kan selecteren die automatisch op een bestellijst komen te staan en waar vervolgens contactloos kan worden afgerekend. (In de aankomende editie van @FoodClicks meer daarover en ook over de Anuga. Nog geen abonnee? Meld je hier gratis aan voor een digitaal abonnement!) Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Future Food Group lanceert merk PLNT

Introductie - Future Food Group in Oss heeft een eigen merk ontwikkeld. Het bedrijf zet onder de naam PLNT een uitgebreide lijn vleesvervangers op de markt. De producten variëren van vegetarische kipreepjes tot plantaardig broodbeleg en zijn zowel in bulk als in stuks verpakking beschikbaar.

Lees bericht

Kwalitaria lanceert drie nieuwe burgers en een veganburger

Formulenieuws - Cafetariaketen Kwalitaria zet drie nieuwe burgers op de menukaart, te weten The Queen met malse kip en krokante uienringen, The French Delight met MRIJ-rundvlees en romige brie en de Italian Tomeato met een vegetarische burger gemaakt van tomaat. Inspelend op de Nationale Week Zonder Vlees worden de bestaande burgers in die week ook in een vegetarische variant aangeboden.

Lees bericht

Moving Mountains brengt No-Pork burger

Introductie - Moving Mountains, bekend van plantaardige burgers en hot dogs, heeft na de recentelijke introductie van de sausage nu ook de No-Pork Burger op de markt gebracht. De No-Pork Burger is het alternatief voor een varkensburger. Op de Horecava konden de foodprofessionals al kennismaken met dit nieuwe veganistische product. Moving Mountains heeft met de NO-Pork Burger voor de meeste,...

Lees bericht

Moving Mountains aast vooral op foodservicebedrijven

Vegetarisch – Bij de kennismaking in Nederland van de plant-based Moving Mountains-producten liet oprichter Simeon van der Molen duidelijk weten vooral de foodservicebedrijven voor ogen te hebben met zijn producten. “Daar kan de consument het beste de kwaliteit van onze producten proeven.” De burgers van Moving Mountains staan bekend omdat zij ook daadwerkelijk in de pan bij het bakken bloeden. Dat...

Lees bericht


ENKCO lanceert vleesloze lijn: The Blue Butcher

Introductie - Van Loon Group introduceert onder een nieuw label ‘The Blue Butcher’, een uitgebreid assortiment innovatieve vleesvervangers.  Met dit label geeft het bedrijf antwoord op de toenemende vraag vanuit de markt naar alternatieven voor vlees. De producten zijn te zien bij op de stand van ENKCO tijdens de Horecava. Volgens de Van Loon Group groeit de Nederlandse vleesvervangende markt...

Lees bericht

Foodmaster ontwikkelt samen met Remia frietje kaassaus

Formulenieuws – In januari gaat Foodmaster van start met een nieuwe specialiteit ‘frietje kaassaus’. Het product is ontwikkeld in samenwerking met sauzenfabrikant Remia. Tevens zet de snackformule in maart het vegetarische snacken centraal. Klanten die in januari langskomen krijgen daarnaast een frituurcultuurkalender cadeau. “De kalender is tot stand gekomen door de leuke reacties die we krijgen op onze frituurcultuur spreuken”, zegt...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid