Opnieuw sterke stijging weekomzet supermarkten met +14,2%
Supermarkt – De combinatie van mooi weer en een feestdag droeg vorige week bij aan een sterke stijging in de verkoop van de supermarkten. Voor de week die eindigde op 24 mei (week 21) steeg de omzet van de Nederlandse supermarkten met 14,2% ten opzichte van het jaar ervoor, aldus analysebureau Nielsen.
"Met de sluiting van de horeca vieren veel Nederlandse shoppers het mooie weer en de vrije dagen door hun favoriete artikelen in de supermarkt te kopen - wat vorige week resulteerde in een omzet van 901 miljoen euro", aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. "We zien deze trend ook in heel Europa, want verschillende alcoholische drankencategorieën, waaronder gin, rum, tequila, vermout, sherry en natuurlijk bier, zijn de afgelopen weken vrij snel gegroeid”. Verwacht wordt dat de stijgende trend van alcoholische dranken geleidelijk zal afvlakken als de horeca op 1 juni weer opengaat.
De supermarktketens profiteren al weken van de sluiting of beperkte opening van tal van foodservicebdrijven.niet alleen in de winkels worden hogere omzetten geboekte ook bij het bezorgen van de dagelijkse boodschappen.
Bron: Nielsen/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Nederlandse boodschappen niet duurder dan in buurlanden’
Supermarkten - Huismerken zijn in Nederlandse Albert Heijn-supermarkten gemiddeld bijna 4% goedkoper dan in Belgische AH-winkels, A-merken zijn 2% duurder. Dat is een van de bevindingen uit een analyse van EFMI Business School van het supermarktprijspeil in Nederland, België en Duitsland.
Lees berichtTom Heidman per direct benoemd tot interim-CEO Jumbo
Benoeming - Tom Heidman is benoemd tot interim-CEO Jumbo. Dat is vandaag bekend gemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers van Jumbo.
Lees berichtTankstations doen goede zaken in tabak, fris en zoetwaren
Analyse - De Nederlandse tankstationmarkt start 2025 met een omzetgroei van maar liefst 28,4% ten opzichte van januari 2024. De groei zit met name in tabak, koude dranken en zoetwaren. Dat laat de verkoopanalyse zien van Orange Peak Company.
Lees berichtING Research positief over omzetgroei detailhandel in 2025
Analyse – ING Research verwacht voor dit jaar een omzetgroei van 3,5% voor de detailhandel. Die groei wordt veroorzaakt door een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen. Consumenten gaan daardoor meer uitgeven in de winkelstraten, zo is de verwachting van de bank. Ook supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei volgens ING Research nadat deze vorig jaar voor het eerst in...
Lees bericht‘Ekoplaza beste positionering foodretail, supermarkt slechtste’
Onderzoek – Ekoplaza heeft de beste positionering in de foodretail. Speciaalzaken positioneren zich het best en supermarkten het slechtst. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtJumbo komt met nieuw eigen merk Jumbo’s
Formulenieuws – Jumbo supermarkten komt met een nieuw eigen merk genaamd Jumbo’s. Het gaat om een breed assortiment kwaliteitsproducten die naast het bestaande huismerk van Jumbo komt te staan op de schappen.
Lees bericht