Opnieuw sterke stijging weekomzet supermarkten met +14,2%


Supermarkt – De combinatie van mooi weer en een feestdag droeg vorige week bij aan een sterke stijging in de verkoop van de supermarkten. Voor de week die eindigde op 24 mei (week 21) steeg de omzet van de Nederlandse supermarkten met 14,2% ten opzichte van het jaar ervoor, aldus analysebureau Nielsen.

"Met de sluiting van de horeca vieren veel Nederlandse shoppers het mooie weer en de vrije dagen door hun favoriete artikelen in de supermarkt te kopen - wat vorige week resulteerde in een omzet van 901 miljoen euro", aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. "We zien deze trend ook in heel Europa, want verschillende alcoholische drankencategorieën, waaronder gin, rum, tequila, vermout, sherry en natuurlijk bier, zijn de afgelopen weken vrij snel gegroeid”. Verwacht wordt dat de stijgende trend van alcoholische dranken geleidelijk zal afvlakken als de horeca op 1 juni weer opengaat.

De supermarktketens profiteren al weken van de sluiting of beperkte opening van tal van foodservicebdrijven.niet alleen in de winkels worden hogere omzetten geboekte ook bij het bezorgen van  de dagelijkse boodschappen.

Bron: Nielsen/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





ING Research positief over omzetgroei detailhandel in 2025

Analyse – ING Research verwacht voor dit jaar een omzetgroei van 3,5% voor de detailhandel. Die groei wordt veroorzaakt door  een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen. Consumenten gaan daardoor meer uitgeven in de winkelstraten, zo is de verwachting van de bank. Ook supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei volgens ING Research nadat deze vorig jaar voor het eerst in...

Lees bericht






© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid