PepsiCo start Unwasted-box en gaat direct aan consument verkopen


Voedselverspilling – PepsiCo, het bedrijf achter diverse A-merken, start vandaag een initiatief tegen voedselverspilling met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en gaat deze rechtstreeks leveren aan de consument. Het gaat om snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, die in een zogenaamde Unwasted-box worden aangeboden.

Het is voor het eerst dat PepsiCo in de Benelux direct aan de consument gaat verkopen zonder tussenkomst van een distributeur. Consumenten kunnen de Unwasted-box tegen een lage prijs bestellen. Het is een verrassing voor de consument wat er in de doos zit.

Het gaat om snackproducten  die korter dan 5 weken houdbaar zijn en die niet meer geschikt zijn om aan supermarkten aan te bieden. Voor consumptie zijn de producten wel geschikt. Een deel van deze producten wordt aan de Voedselbank geschonken, maar daar blijft altijd van over, volgens het bedrijf. Normaal wordt dat verwerkt tot veevoer of vernietigd, maar PepsiCo wil nu kijken of dat via een verrassingsdoos niet rechtstreeks aangeboden kan worden om zodoende de voedselverspilling verder terug te dringen.

Samen Tegen Voedselverspilling

Unwasted heeft zich aangesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling (STV), een nationale samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, de overheid en consumenten met de ambitie 50 procent minder voedselverspilling in 2030. Toine Timmermans, directeur van STV en verbonden aan de Wageningen University & Research als Program Manager Sustainable Food Chains: “Het tegengaan van voedselverspilling is een onderbelicht topic in het hele klimaatdebat, terwijl het op nummer drie staat in de lijst van 100 meest effectieve klimaatoplossingen. Unwasted is een zeer interessant initiatief om te zorgen dat goed voedsel dat niet meer via reguliere kanalen kan worden verkocht of naar de Voedselbank kan, toch een waardevolle bestemming krijgt.”

De Unwasted-boxen

Unwasted biedt twee soorten boxen aan: een medium-box voor €11,99 met ongeveer negen producten met een winkelwaarde van ten minste €14,99 en een large-box met ongeveer vijftien producten voor €14,99 met een winkelwaarde van ten minste €21,99. Beide boxen worden zonder extra bezorgkosten thuis bezorgd.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht


Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht

Sandra Vingerling nieuwe directeur Retail Vrumona

Benoeming - Sandra Vingerling start per 1 mei 2024 als nieuwe directeur Retail bij Vrumona, onderdeel van Royal Unibrew. Zij neemt de functie over van Arjen Reijnierse, die deze verantwoordelijkheid momenteel a.i. vervult. Vrumona kiest hiermee voor een interne opvolger.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid