Picnic wil het verpakkingsafval terugbrengen


Verduurzamen – Picnic is samen met de Solero-ijsjes van Unilever bezig het verpakkingsmateriaal terug te brengen. Eerder ontwikkelde Picnic met Heineken de kwartkrat. Een aanpak die de online supermarkt ook met andere fabrikanten wil. De hoeveelheid karton en plastic, die telkens wordt meegeleverd, kan volgens de bezorgsuper omlaag als er beter wordt samengewerkt in de keten. Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic, loopt door het dc waar de voorbeelden aan alle kanten zichtbaar zijn. Blikken per zes verpakt in karton met daaromheen een stuk krimpfolie. Datzelfde geldt voor de tandpasta, de koffie, de pakken sap, etc. het is allemaal al verpakt en dan moet er ok nog eens extra verpakking omheen per zoveel stuks, terwijl het in het dc van Picnic allemaal weer moet worden uitgepakt. Muller verbaast zich over deze verspilling van grondstoffen, en stoort zich ook aan de tijd die de Picnic medewerkers weer kwijt zijn om de producten weer allemaal te ontdoen van die verpakking. Op tijd Het dc in Diemen is niet het grootste, maar wel het dc van waaruit de hubs voor de hoofdstad worden beleverd. Zichtbaar is dat het hele distributieproces een uiterst efficiënte operatie is. Muller: “Dat moet ook, want klanten willen op tijd hun boodschappen hebben en compleet. Later naleveren is geen optie. Niet in geld, maar ook in logistiek en verwachting van de consument niet. Een ingrediënt voor een maaltijd niet kunnen leveren, betekent voor de klant dat het gerecht niet gemaakt kan worden, dus heeft hij er niets aan. Wij zitten op uitleverpercentages van boven de 98% voor het totale assortiment en dat is enorm hoog.” Op het hele proces wordt scherp toegezien. Door mensen die alle inkomende en uitgaande productstromen in de gaten houden, maar ook door de orderpickers zelf. Op een bord kunnen zij zien hoeveel van de orders zijn verwerkt en wat de individuele scores zijn. Muller: “Op die manier is heel transparant te maken hoe goed het proces loopt en of we onder of boven schema liggen. Jonge mensen vinden dat leuk en kijken met regelmaat naar het scherm. Soms hoor je gejuich, als iemand zijn score persoonlijke heeft verbeterd.” Gescheiden De aanvoerroutes en de orderpick-gangpaden zijn bij Picnic gescheiden. Het aanvullen van de schappen via de achterkant met producten hindert dus niet de picking aan de voorkant van de schappen. En omgekeerd. Het bevoorraden van het dc werkt op deze manier uiterst efficiënt. Nog efficiënter zou het volgens Muller zijn wanneer de verpakking van de producten meer op e-commerce zou zijn gericht. “Alles is nu ingericht op schappen in de supermarkt, maar dat hebben wij hier helemaal niet nodig. De producten verlaten individueel het bedrijf hier, dus een verpakking die daarbij past hebben wij veel meer aan. Het kost niet alleen veel extra werk, maar ook onnodige grondstoffen. Dus vanuit alle aspecten is het wenselijk om daarin verandering aan te brengen.” Picnic is er over in gesprek met leveranciers, maar het tempo van veranderingen zou wat Muller betreft wel iets sneller mogen. Bron: @FoodClicks Verduurzamen – Picnic is samen met de Solero-ijsjes van Unilever bezig het verpakkingsmateriaal terug te brengen. Eerder ontwikkelde Picnic met Heineken de kwartkrat. Een aanpak die de online supermarkt ook met andere fabrikanten wil. De hoeveelheid karton en plastic, die telkens wordt meegeleverd, kan volgens de bezorgsuper omlaag als er beter wordt samengewerkt in de keten. Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic, loopt door het dc waar de voorbeelden aan alle kanten zichtbaar zijn. Blikken per zes verpakt in karton met daaromheen een stuk krimpfolie. Datzelfde geldt voor de tandpasta, de koffie, de pakken sap, etc. het is allemaal al verpakt en dan moet er ok nog eens extra verpakking omheen per zoveel stuks, terwijl het in het dc van Picnic allemaal weer moet worden uitgepakt. Muller verbaast zich over deze verspilling van grondstoffen, en stoort zich ook aan de tijd die de Picnic medewerkers weer kwijt zijn om de producten weer allemaal te ontdoen van die verpakking. Op tijd Het dc in Diemen is niet het grootste, maar wel het dc van waaruit de hubs voor de hoofdstad worden beleverd. Zichtbaar is dat het hele distributieproces een uiterst efficiënte operatie is. Muller: “Dat moet ook, want klanten willen op tijd hun boodschappen hebben en compleet. Later naleveren is geen optie. Niet in geld, maar ook in logistiek en verwachting van de consument niet. Een ingrediënt voor een maaltijd niet kunnen leveren, betekent voor de klant dat het gerecht niet gemaakt kan worden, dus heeft hij er niets aan. Wij zitten op uitleverpercentages van boven de 98% voor het totale assortiment en dat is enorm hoog.” Op het hele proces wordt scherp toegezien. Door mensen die alle inkomende en uitgaande productstromen in de gaten houden, maar ook door de orderpickers zelf. Op een bord kunnen zij zien hoeveel van de orders zijn verwerkt en wat de individuele scores zijn. Muller: “Op die manier is heel transparant te maken hoe goed het proces loopt en of we onder of boven schema liggen. Jonge mensen vinden dat leuk en kijken met regelmaat naar het scherm. Soms hoor je gejuich, als iemand zijn score persoonlijke heeft verbeterd.” Gescheiden De aanvoerroutes en de orderpick-gangpaden zijn bij Picnic gescheiden. Het aanvullen van de schappen via de achterkant met producten hindert dus niet de picking aan de voorkant van de schappen. En omgekeerd. Het bevoorraden van het dc werkt op deze manier uiterst efficiënt. Nog efficiënter zou het volgens Muller zijn wanneer de verpakking van de producten meer op e-commerce zou zijn gericht. “Alles is nu ingericht op schappen in de supermarkt, maar dat hebben wij hier helemaal niet nodig. De producten verlaten individueel het bedrijf hier, dus een verpakking die daarbij past hebben wij veel meer aan. Het kost niet alleen veel extra werk, maar ook onnodige grondstoffen. Dus vanuit alle aspecten is het wenselijk om daarin verandering aan te brengen.” Picnic is er over in gesprek met leveranciers, maar het tempo van veranderingen zou wat Muller betreft wel iets sneller mogen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over

Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.

Lees bericht







Heineken hoofdsponsor van Amsterdam jubileumjaar

Sponsoring – De Amsterdamse bierbrouwer Heineken wordt officieel hoofdsponsor van het Amsterdam 750 jubileumjaar. Om de samenwerking te vieren, hieven burgemeester van Amsterdam Femke Halsema en Heineken CEO Dolf van den Brink in de oude bestuurskamer van de bierbrouwer aan het Tweede Weteringplantsoen in Amsterdam het glas.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid