Pilot: Coop-winkel zonder servicebalie maar met slimme kassa’s


De Coop-supermarkt in Hengelo beleefde de primeur met het nieuwe transactiegebied

Supermarkt - Coop Supermarkten introduceert als eerste in Nederland een vernieuwd transactiegebied: zónder servicecorner maar mét een slimme kassa. De aanpassing zet volgens Coop in op verdere efficiëntie in het transactiegebied, zonder het servicegevoel te verlagen.

Volgens de supermarktformule wil de consument van vandaag snel en eenvoudig boodschappen doen en ook snel en efficiënt afrekenen. In meerdere winkels wordt daarom een nieuw entreegebied getest. Het gaat dan vooral om de kleinere Coop-locaties.

De Coop-supermarkt in Hengelo beleefde de primeur. Bert Nijland, Hoofd Formulemanagement: “We hebben goed gekeken naar de klantenstromen en de optimalisatie van de routing. Gevolg hiervan is dat we in het transactiegebied gaan werken met een slimline-kassa; een traditionele lijnkassa met geïntegreerde zelfscanmodules, die door één medewerker bediend wordt. We merken dat steeds meer klanten het fijn vinden om zelf hun boodschappen af te rekenen, dat kan voortaan. Deze slimme kassa heeft bovendien de mogelijkheid om batterijen te verkopen vanuit de lades in het meubel.”

Servicebeleving

Ook de servicecounter en de service van PostNL wordt voortaan in zelfbediening aangeboden. “De loterij willen we onderbrengen in het zelfscangebied, die mogelijkheid onderzoeken we nog”, zegt Nijland. “Door deze aanpassingen komen alle klantstromen vanuit dezelfde richting naar de kassa, waardoor klanten gemakkelijker, sneller en ook zelf kunnen afrekenen. Bovendien zien we door het beter benutten van de winkelvloer mogelijkheden om het assortiment verder uit te breiden.”

Lokale klantbehoefte

De resultaten van de pilot worden gevolgd. Aan de hand van de resultaten wordt bekeken of de pilot een vervolg krijgt. Nijland: “Belangrijke kanttekening hierbij is wel dat we niet uitsluitend kijken naar de afmetingen van de winkel, maar ook naar het verzorgingsgebied en lokale klantbehoeften.”

Bron: Coop/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Coop en cateraar Hutten vinden elkaar in crisistijd

Coronacrisis – ‘Samen maak je het verschil’, met die gedachte hebben supermarktketen Coop en cateraar Hutten elkaar gevonden in een aantal gezonde paasgerechten. In een tijdsbestek van elf dagen werden door de twee partijen vijf producten samengesteld die verkrijgbaar zijn in alle Coop-supermarkten en ook nog eens gepromoot worden in de paasfolder; een klein huzarenstukje als je bedenkt hoeveel tijd dat...

Lees bericht

Picnic gaat pakketten van DHL ophalen

Bezorgdienst -  De elektrische wagentjes van online super Picnic gaan vanaf 2 april de pakketten van DHL ophalen bij klanten thuis. Door die samenwerking kunnen ze bijvoorbeeld retourzendingen van webwinkels meegeven als de boodschappen worden bezorgd.  De ophaalservice start in Gouda en Zoetermeer en wordt daarna uitgerold naar alle ander plaatsen waar Picnic actief is.

Lees bericht

Eerste PostNL-pakketautomaat bij Haan-tankstation Zaandijk

Petrol – Bij het Haan-tankstation aan de Fortuinweg 3 in Zaandijk staat sinds deze week een pakket- en briefautomaat van PostNL. Het is de eerste automaat bij een tankstation van Haan waar mensen 24 uur per dag, 7 dagen per week pakketten kunnen ontvangen en versturen. Voor tankstationorganisatie De Haan Minerale Oliën betekent de automaat een nieuwe zet in het serviceniveau naar de...

Lees bericht


PostNL en Spar express gaan samenwerken met pakketservice

Formulenieuws – Vijf Spar express winkels hebben hun dienstverlening uitgebreid met een pakket- en briefautomaat van PostNL. Het gaat om locaties die behoren tot de EG Group, waarmee Spar een overeenkomst heeft. Met de pakket- en briefautomaat kunnen consumenten 7 dagen per week, 24 uur per dag pakketten versturen en ontvangen. Zonder tussenkomst van anderen. Met deze 5 nieuwe automaten willen PostNL en Spar...

Lees bericht

Wenskaartenbranche richt eigen vereniging op

Samenwerking – Verschillende partijen uit de wenskaartenbranche hebben zich verenigd in een nieuwe vereniging Wenskaart Nederland. De vereniging treedt op als de belangenbehartiger voor de wenskaartenbranche en gaat daarnaast de promotionele activiteiten voor de wenskaart coördineren. Partijen die zich hebben aangesloten bij de vereniging zijn de RDC-group, Coöperatie Primera, Hallmark Cards, Animal Greetings, ChromaZone en PostNL. De vereniging is...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid