Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’


Pim Pelser (l) en TIPPR-oprichter Colin Westerwoudt / Foto bij: Ming Chao

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Met no waste wil TIPPR voedselverspilling tegengaan en tegelijkertijd een oplossing bieden voor horecaondernemers die na twee jaar Corona en door de huidige inflatie nu duurder inkopen en daarom steeds minder marge maken. Leveranciers zoals Nestlé, Baker en Baker, Zijerveld, Friesland Campina, Hooghoudt en Thijs Thee hebben zich al bij het initiatief aangesloten.

Volgens TIPPR hebben fabrikanten en groothandelaren vaak beperkt zicht op wat de vraag en het aanbod is. Daarom kunnen ze niet optimaal produceren en inkopen en blijft er veel over dat wordt vernietigd. Daarnaast speelt ook de korte houdbaarheidsdatum mee en zorgen ook beschadigde en verouderde etiketten en verpakkingen er voor dat producten niet meer te verkopen zijn, terwijl ze vaak nog goed zijn om te gebruiken. Colin Westerwoudt, oprichter van TIPPR: “Wij zien dat restauranteigenaren na twee jaar corona en met de stijgende inkoopprijzen, energieprijzen en personeelskosten een uitdaging hebben om marge te maken op de producten die ze inkopen. Door te werken met overschotten en imperfecte producten kan een ondernemer die marge vergroten. Daarnaast zijn chefs vandaag de dag creatief en flexibel genoeg om met deze producten aan de slag te gaan en zien wij voor hen een rol weggelegd in het terugdringen van deze zinloze voedselverspilling.”

Aanbod

Het aanbod op TIPPR no waste bestaat uit artikelen met een te krappe houdbaarheidsdatum of waar productietechnisch iets niet goed aan is, zoals een verouderde verpakking of een verkeerd label.  De horecaondernemer heeft de mogelijkheid om deze producten tegen hoge kortingen in een paar klikken te bestellen. Het aanbod wordt iedere twee weken ververst en kan de ene dag bestaan uit liters bouillon of honderden croissants en de andere dag uit pakken crème-soep of seizoenbieren. Leveranciers die overschoten en imperfecte producten over hebben, kunnen deze met toestemming van voedsel en veiligheidsautoriteiten gratis op het no waste platform van TIPPR aanbieden waar horeca ondernemers ze vervolgens online kunnen bestellen. Na de bestelling regelt TIPPR dat de producten op de plaats van bestemming worden afgeleverd.

Bron: TIPPR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht


Villa Massa sponsor van ‘Highest Climber Award’

Restaurant – Villa Massa Limoncello is sponsor van de prijs voor het restaurant dat het snelst is gestegen op de lijst van ‘Worlds 50 Best Restaurants 2022’. Deze prestigieuze prijzen in de wereld van de gastronomie worden op 18 juli in Londen uitgereikt.

Lees bericht

THIJS-drinks maakt sap van overtollig fruit

Introductie - THIJS-drinks is het eerste frisdrankenmerk dat met reststromen fruit gaat werken. Het bedrijf introduceert op de eerste dag van de zomer sap gemaakt van overtollig fruit. Dit idee, dat ontstaan is bij toenmalig sterrenchef Thijs, moet een bijdrage leveren tegen voedselverspilling.

Lees bericht



Kick-off Week van de horeca tijdens Gastvrij Rotterdam

Actieweek - Na een succesvolle editie vorig jaar wordt ook dit jaar weer de Week van de horeca georganiseerd. De week, die van 19 tot en met 24 september wordt gehouden, staat volledig in het teken van alle horecaprofessionals, ondernemers, leveranciers, opleiders – en studenten binnen de horeca. De week wordt afgetrapt samen met de officiële opening van Gastvrij Rotterdam op 19 september...

Lees bericht

Baro, bohemien kustplaats aan de Amsterdamse gracht

Horeca - Openluchtrestaurant Baro brengt de bohemien flair van badplaatsen op Ibiza en de energie van Tulum aan de Postjesweg in Amsterdam West. Met kleurrijk streetfood en verfrissende tequilacocktails serveert Baro zorgeloze vakantiedagen. Donderdag ging de locatie open.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid