Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’


Pim Pelser (l) en TIPPR-oprichter Colin Westerwoudt / Foto bij: Ming Chao

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Met no waste wil TIPPR voedselverspilling tegengaan en tegelijkertijd een oplossing bieden voor horecaondernemers die na twee jaar Corona en door de huidige inflatie nu duurder inkopen en daarom steeds minder marge maken. Leveranciers zoals Nestlé, Baker en Baker, Zijerveld, Friesland Campina, Hooghoudt en Thijs Thee hebben zich al bij het initiatief aangesloten.

Volgens TIPPR hebben fabrikanten en groothandelaren vaak beperkt zicht op wat de vraag en het aanbod is. Daarom kunnen ze niet optimaal produceren en inkopen en blijft er veel over dat wordt vernietigd. Daarnaast speelt ook de korte houdbaarheidsdatum mee en zorgen ook beschadigde en verouderde etiketten en verpakkingen er voor dat producten niet meer te verkopen zijn, terwijl ze vaak nog goed zijn om te gebruiken. Colin Westerwoudt, oprichter van TIPPR: “Wij zien dat restauranteigenaren na twee jaar corona en met de stijgende inkoopprijzen, energieprijzen en personeelskosten een uitdaging hebben om marge te maken op de producten die ze inkopen. Door te werken met overschotten en imperfecte producten kan een ondernemer die marge vergroten. Daarnaast zijn chefs vandaag de dag creatief en flexibel genoeg om met deze producten aan de slag te gaan en zien wij voor hen een rol weggelegd in het terugdringen van deze zinloze voedselverspilling.”

Aanbod

Het aanbod op TIPPR no waste bestaat uit artikelen met een te krappe houdbaarheidsdatum of waar productietechnisch iets niet goed aan is, zoals een verouderde verpakking of een verkeerd label.  De horecaondernemer heeft de mogelijkheid om deze producten tegen hoge kortingen in een paar klikken te bestellen. Het aanbod wordt iedere twee weken ververst en kan de ene dag bestaan uit liters bouillon of honderden croissants en de andere dag uit pakken crème-soep of seizoenbieren. Leveranciers die overschoten en imperfecte producten over hebben, kunnen deze met toestemming van voedsel en veiligheidsautoriteiten gratis op het no waste platform van TIPPR aanbieden waar horeca ondernemers ze vervolgens online kunnen bestellen. Na de bestelling regelt TIPPR dat de producten op de plaats van bestemming worden afgeleverd.

Bron: TIPPR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Cheque voor Jeugdfonds bij heropening Sligro Alkmaar

Groothandel – Ter gelegenheid van de heropening van de Sligro-vestiging in Alkmaar werd een schenking gedaan aan het Alkmaarse Jeugdfonds Sport & Cultuur. De volledig verbouwde locatie werd dinsdag geopend door Angélique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Sander Koolwijk (vestigingsdirecteur Sligro Alkmaar).

Lees bericht



Food Cabinet behaalt B Corp certificering

Certificering- Creative agency Food Cabinet is vanaf nu een B Corporation. Om de certificering te verkrijgen moet een organisatie aan hoge standaarden voldoen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid. B Corp bedrijven zijn onder andere Tony’s Chocolonely, Patagonia, The Food Line Up, YB, Dopper en Moyee Coffee.

Lees bericht



Too Good To Go redt in vijf jaar 18 miljoen maaltijden in Nederland

Voedselverspilling  – Too Good To Go is deze maand vijf jaar actief in Nederland. In die periode heeft het in ons land 18 miljoen maaltijden gered van voedselverspilling. In 2022 waren dat er alleen al 6,4 miljoen. Een toename van 21,8% ten opzichte van 2021. Een bewijs dat het gebruik van de app nog steeds groeit. Ook in het buitenland.

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid