PLUS en COOP als één coöperatie verder onder de naam PLUS
Fusie – De supermarktorganisaties PLUS en COOP hebben overeenstemming bereikt over voorgenomen fusie en willen gezamenlijk verder onder de naam PLUS. Dor de voorgenomen fusie ontstaat de op twee na grootste servicesupermarkt van Nederland met circa 550 winkels en een marktaandeel van ruim 10%.
Het samengaan van de twee coöperatieve supermarktorganisaties wacht nog op advies van de ondernemersraden en moet nog worden voorgelegd aan de leden. Ook de mededingingsautoriteit moet nog goedkeuring geven. Naar verwachting wordt de transactie begin 2022 afgerond
Het samengaan van de twee formules betekent dat zich naast Albert Hein en Jumbo de derde grote partij zich nestelt in de Nederlandse markt. De combinatie zorgt voor een goed verspreid, landelijk netwerk van 550 winkels met een gezamenlijke consumentenomzet van circa 5 miljard euro. De gecombineerde organisatie biedt volgens een perstoelichting werk aan ruim 40.000 medewerkers en bedient elke week meer dan 4,5 miljoen klanten.
Combinatievoordeel
De combinatie biedt een uitstekend perspectief voor de lange termijn in de competitieve food retail markt, volgens de gezamenlijke verklaring, zowel voor de coöperatie als haar leden. PLUS en COOP hebben sterk overeenkomende kernwaarden en passen uitstekend bij elkaar. Zij hebben beide een sterke focus op klanttevredenheid, duurzaamheid en maatschappelijke impact. De samenvoeging levert op termijn naar verwachting jaarlijks 50 miljoen euro aan combinatievoordelen op.
Fred Bosch, algemeen directeur COOP: "In deze sterk concurrerende en consoliderende markt biedt schaalvergroting meer slagkracht voor beide ondernemingen. Wij zijn ervan overtuigd dat we onze ambities samen optimaal kunnen realiseren vóór en met onze leden: zelfstandig ondernemers én consumenten.”
Duncan Hoy, algemeen directeur PLUS: “Als coöperaties staan PLUS en COOP dicht bij hun klanten. En we zijn ook dé plek waar ondernemende retailers zich thuis voelen. Door samen op te trekken borgen we dat onze ondernemers ook in de toekomst in hun lokale marktgebied klanten succesvol kunnen bedienen, met nog meer focus op gemak, inspiratie en kwaliteit.”
Nieuwe coöperatie
Het fusiebedrijf krijgt één geïntegreerd servicekantoor in Utrecht. In de nieuwe combinatie wordt de statutaire directie gevormd door Duncan Hoy (algemeen directeur), Fred Bosch (financieel directeur) en Mayte Oosterveld (operationeel directeur). De raad van commissarissen (RvC) van de combinatie zal een evenwichtige samenstelling krijgen met afvaardiging vanuit beide organisaties, waarbij Harry Bruijniks de beoogd voorzitter van de RvC is. De coöperatie kent zowel ondernemersleden als consumentenleden.
Bron: COOP/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtJumbo opent Europa’s grootste mechanische verscentrum
Distributiecentrum - Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.
Lees berichtAlbert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtOpsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet
Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....
Lees berichtAH en Holland Food Service gaan samenwerken in de zorg
Samenwerking - Albert Heijn Zakelijk en Holland Food Service hebben elkaar gevonden in het bedienen van de zorg op het gebied van eten en drinken. Door elkaars capaciteiten te versterken willen zij een nieuwe standaard creëren in de zorg.
Lees bericht