Programma ScaleUpFood gaat food & agri scale-ups ondersteunen


Ondersteuning – Het nieuwe programma ScaleUpFood van ScaleUpNation, Foodvalley en Rabobank moet food & agri scale-ups gaan ondersteunen. Het programma is vandaag gelanceerd. “Klimaatverandering, de grootte van de wereldbevolking en afval – ze bieden allemaal kansen voor innovatieve, technologiegedreven ondernemingen in de hele keten”, zegt Menno van Dijk, oprichter van ScaleUpNation. “ Uit onderzoek van zijn bedrijf blijkt dat minder dan 1% van de startende bedrijven binnen 5 jaar een jaaromzet van €9 miljoen haalt. Opschalen in food en agri is misschien nog wel een grotere uitdaging. De agrifoodsector verschilt van andere sectoren als het gaat om de innovatiesnelheid en de implementatie. Dat hangt samen met de groeiseizoenen, de lange verkoopcycli, conservatieve klanten en gecompliceerde regelgeving. Foodinnovatie Hoewel Nederland van oudsher een centrum is van foodinnovatie, is zeker niet gegarandeerd dat dat in de toekomst zo blijft. Investeringen in innovatieve bedrijven in de early stage-fase blijven achter bij die in andere landen en te weinig jonge, veelbelovende food- en agribedrijven slagen erin op te schalen. Roger van Hoesel, directeur Foodvalley NL voegt daar aan toe: “Deze samenwerking zal een nieuwe golf creëren van food en agri scale-ups die zich richten op technologie en duurzaamheid.” Jeroen Leffelaar, Managing Director Food & Agri Innovation bij Rabobank, zegt dat "de huidige voedselproductiesystemen eenvoudigweg onhoudbaar zijn, zelfs bij de huidige bevolking. De behoefte aan echte innovatie in de food en agri waardeketen is groter dan ooit tevoren. Als we willen dat de nieuwe ideeën en technologieën van vandaag de game-changing oplossingen van morgen worden, moeten we de meest veelbelovende bedrijven in de early stage-fase ondersteunen met opschalen.” ScaleUpFood ScaleUpFood is een onderzoeks-, ondersteunings- en investeringsinitiatief voor scale-ups met een omzet van minstens € 1 miljoen omzet. Het programma richt zich op de uitdagingen die gepaard gaan met opschalen. Topondernemers uit het Nederlandse bedrijfsleven worden bij het programma betrokken. Anieke Wierenga, directeur van ScaleUpFood: “Ondernemers die de scale-up fase in food en agri hebben bereikt, zijn de besten van de besten. Maar wat ze hier heeft gebracht, zal ze niet naar het volgende niveau brengen. We kijken ernaar uit om dit najaar met onze eerste groep de mogelijkheden te ontsluiten voor aanzienlijke groei." Bron: @FoodClicks Ondersteuning – Het nieuwe programma ScaleUpFood van ScaleUpNation, Foodvalley en Rabobank moet food & agri scale-ups gaan ondersteunen. Het programma is vandaag gelanceerd. “Klimaatverandering, de grootte van de wereldbevolking en afval – ze bieden allemaal kansen voor innovatieve, technologiegedreven ondernemingen in de hele keten”, zegt Menno van Dijk, oprichter van ScaleUpNation. “ Uit onderzoek van zijn bedrijf blijkt dat minder dan 1% van de startende bedrijven binnen 5 jaar een jaaromzet van €9 miljoen haalt. Opschalen in food en agri is misschien nog wel een grotere uitdaging. De agrifoodsector verschilt van andere sectoren als het gaat om de innovatiesnelheid en de implementatie. Dat hangt samen met de groeiseizoenen, de lange verkoopcycli, conservatieve klanten en gecompliceerde regelgeving. Foodinnovatie Hoewel Nederland van oudsher een centrum is van foodinnovatie, is zeker niet gegarandeerd dat dat in de toekomst zo blijft. Investeringen in innovatieve bedrijven in de early stage-fase blijven achter bij die in andere landen en te weinig jonge, veelbelovende food- en agribedrijven slagen erin op te schalen. Roger van Hoesel, directeur Foodvalley NL voegt daar aan toe: “Deze samenwerking zal een nieuwe golf creëren van food en agri scale-ups die zich richten op technologie en duurzaamheid.” Jeroen Leffelaar, Managing Director Food & Agri Innovation bij Rabobank, zegt dat "de huidige voedselproductiesystemen eenvoudigweg onhoudbaar zijn, zelfs bij de huidige bevolking. De behoefte aan echte innovatie in de food en agri waardeketen is groter dan ooit tevoren. Als we willen dat de nieuwe ideeën en technologieën van vandaag de game-changing oplossingen van morgen worden, moeten we de meest veelbelovende bedrijven in de early stage-fase ondersteunen met opschalen.” ScaleUpFood ScaleUpFood is een onderzoeks-, ondersteunings- en investeringsinitiatief voor scale-ups met een omzet van minstens € 1 miljoen omzet. Het programma richt zich op de uitdagingen die gepaard gaan met opschalen. Topondernemers uit het Nederlandse bedrijfsleven worden bij het programma betrokken. Anieke Wierenga, directeur van ScaleUpFood: “Ondernemers die de scale-up fase in food en agri hebben bereikt, zijn de besten van de besten. Maar wat ze hier heeft gebracht, zal ze niet naar het volgende niveau brengen. We kijken ernaar uit om dit najaar met onze eerste groep de mogelijkheden te ontsluiten voor aanzienlijke groei." Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Rabobank ziet horeca in derde kwartaal opveren

Analyse – De Nederlandse economie herstelt zich traag van alle beperkende coronamaatregelen, maar toch ziet de Rabobank ook lichtpuntjes. In een maandag verschenen rapport verwacht de bank dat de horecaomzet in het derde kwartaal opveert. Maar of die doorzet is de vraag. Veel zal afhangen van het vertrouwen van de consument, want die is nog erg voorzichtig.

Lees bericht

Detailhandel food profiteert volop van coronacrisis

Analyse - De omzet die de horeca misloopt door de coronacrisis komt deels ten goede aan de detailhandel food. De verwachte omzetgroei in deze sector bedraagt in 2020 ruim zes procent. Met name supermarkten profiteren: fysieke supermarkten zien een omzetgroei van meer dan 5 procent in 2020.

Lees bericht


Rabobank verrast met Brasserie 2050 opnieuw op Lowlands

Festivals - Rabobank is met Brasserie 2050, dat samen met The Food Line-up wordt opgezet, voor de tweede keer te vinden op Lowlands in Biddinghuizen. Het restaurant-initiatief op het festival, dat  mensen moet aanzetten om na te denken over voeding en de productie daarvan, verrast ditmaal opnieuw. Tijdens een presentatie voorafgaand aan het festival kon een aantal in voeding geïnteresseerde...

Lees bericht

Slimme wc geeft Lowlands-bezoekers voedingsadvies

Festival – Bezoekers aan de toiletten van Brasserie 2050 op Lowlands hebben een primeur. Het restaurant heeft namelijk slimme wc’s geplaatst, die op basis van de gedane behoefte een gericht voedingsadvies geeft. Tijdens de ‘boodschap’ wordt namelijk meting gedaan op een aan gezondheidsaspecten en deze worden vertaald naar een suggestie voor een gerecht dat past bij een gebalanceerde voedingsbehoefte. De eerste...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid