Programma ScaleUpFood gaat food & agri scale-ups ondersteunen
Ondersteuning – Het nieuwe programma ScaleUpFood van ScaleUpNation, Foodvalley en Rabobank moet food & agri scale-ups gaan ondersteunen. Het programma is vandaag gelanceerd.
“Klimaatverandering, de grootte van de wereldbevolking en afval – ze bieden allemaal kansen voor innovatieve, technologiegedreven ondernemingen in de hele keten”, zegt Menno van Dijk, oprichter van ScaleUpNation. “ Uit onderzoek van zijn bedrijf blijkt dat minder dan 1% van de startende bedrijven binnen 5 jaar een jaaromzet van €9 miljoen haalt. Opschalen in food en agri is misschien nog wel een grotere uitdaging. De agrifoodsector verschilt van andere sectoren als het gaat om de innovatiesnelheid en de implementatie. Dat hangt samen met de groeiseizoenen, de lange verkoopcycli, conservatieve klanten en gecompliceerde regelgeving.
Foodinnovatie
Hoewel Nederland van oudsher een centrum is van foodinnovatie, is zeker niet gegarandeerd dat dat in de toekomst zo blijft. Investeringen in innovatieve bedrijven in de early stage-fase blijven achter bij die in andere landen en te weinig jonge, veelbelovende food- en agribedrijven slagen erin op te schalen. Roger van Hoesel, directeur Foodvalley NL voegt daar aan toe: “Deze samenwerking zal een nieuwe golf creëren van food en agri scale-ups die zich richten op technologie en duurzaamheid.”
Jeroen Leffelaar, Managing Director Food & Agri Innovation bij Rabobank, zegt dat "de huidige voedselproductiesystemen eenvoudigweg onhoudbaar zijn, zelfs bij de huidige bevolking. De behoefte aan echte innovatie in de food en agri waardeketen is groter dan ooit tevoren. Als we willen dat de nieuwe ideeën en technologieën van vandaag de game-changing oplossingen van morgen worden, moeten we de meest veelbelovende bedrijven in de early stage-fase ondersteunen met opschalen.”
ScaleUpFood
ScaleUpFood is een onderzoeks-, ondersteunings- en investeringsinitiatief voor scale-ups met een omzet van minstens € 1 miljoen omzet. Het programma richt zich op de uitdagingen die gepaard gaan met opschalen. Topondernemers uit het Nederlandse bedrijfsleven worden bij het programma betrokken. Anieke Wierenga, directeur van ScaleUpFood: “Ondernemers die de scale-up fase in food en agri hebben bereikt, zijn de besten van de besten. Maar wat ze hier heeft gebracht, zal ze niet naar het volgende niveau brengen. We kijken ernaar uit om dit najaar met onze eerste groep de mogelijkheden te ontsluiten voor aanzienlijke groei."
Bron: @FoodClicks
Ondersteuning – Het nieuwe programma ScaleUpFood van ScaleUpNation, Foodvalley en Rabobank moet food & agri scale-ups gaan ondersteunen. Het programma is vandaag gelanceerd.
“Klimaatverandering, de grootte van de wereldbevolking en afval – ze bieden allemaal kansen voor innovatieve, technologiegedreven ondernemingen in de hele keten”, zegt Menno van Dijk, oprichter van ScaleUpNation. “ Uit onderzoek van zijn bedrijf blijkt dat minder dan 1% van de startende bedrijven binnen 5 jaar een jaaromzet van €9 miljoen haalt. Opschalen in food en agri is misschien nog wel een grotere uitdaging. De agrifoodsector verschilt van andere sectoren als het gaat om de innovatiesnelheid en de implementatie. Dat hangt samen met de groeiseizoenen, de lange verkoopcycli, conservatieve klanten en gecompliceerde regelgeving.
Foodinnovatie
Hoewel Nederland van oudsher een centrum is van foodinnovatie, is zeker niet gegarandeerd dat dat in de toekomst zo blijft. Investeringen in innovatieve bedrijven in de early stage-fase blijven achter bij die in andere landen en te weinig jonge, veelbelovende food- en agribedrijven slagen erin op te schalen. Roger van Hoesel, directeur Foodvalley NL voegt daar aan toe: “Deze samenwerking zal een nieuwe golf creëren van food en agri scale-ups die zich richten op technologie en duurzaamheid.”
Jeroen Leffelaar, Managing Director Food & Agri Innovation bij Rabobank, zegt dat "de huidige voedselproductiesystemen eenvoudigweg onhoudbaar zijn, zelfs bij de huidige bevolking. De behoefte aan echte innovatie in de food en agri waardeketen is groter dan ooit tevoren. Als we willen dat de nieuwe ideeën en technologieën van vandaag de game-changing oplossingen van morgen worden, moeten we de meest veelbelovende bedrijven in de early stage-fase ondersteunen met opschalen.”
ScaleUpFood
ScaleUpFood is een onderzoeks-, ondersteunings- en investeringsinitiatief voor scale-ups met een omzet van minstens € 1 miljoen omzet. Het programma richt zich op de uitdagingen die gepaard gaan met opschalen. Topondernemers uit het Nederlandse bedrijfsleven worden bij het programma betrokken. Anieke Wierenga, directeur van ScaleUpFood: “Ondernemers die de scale-up fase in food en agri hebben bereikt, zijn de besten van de besten. Maar wat ze hier heeft gebracht, zal ze niet naar het volgende niveau brengen. We kijken ernaar uit om dit najaar met onze eerste groep de mogelijkheden te ontsluiten voor aanzienlijke groei."
Bron: @FoodClicks
Wedstrijd - Student Food Innovation Silke van Helvoirt bij HAS green academy heeft de ZERO Food Waste Challenge gewonnen met het project Get Saucy. Het product is een kant-en-klare saus die je vanuit de diepvries in portieblokjes kunt gebruiken voor broccolistronken en –bladeren, zodat er meer van gegeten wordt.
Duurzaamheid - McCain Foods heeft een nieuw programma voor regeneratieve landbouw in Nederland gelanceerd. McCain, inclusief zusterbedrijf CêlaVíta, ondersteunt hiermee Nederlandse aardappeltelers in de transitie naar duurzamere landbouwpraktijken met technische, commerciële en financiële steun (dat laatste in samenwerking met Rabobank).
Bekendmaking - In de Verspillingsfabriek in Veghel zijn vandaag de Foodhelden van 2022 bekendgemaakt. Het gaat om 6 van de meest impactvolle voedselveranderaars van Nederland. Zij werden door de vakjury gekozen uit de Food100-lijst van 2022 vanwege hun bijzondere en grote inzet om ons voedselsysteem beter en eerlijker te maken.
Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.
Voedselverspilling - HAS Hogeschool houdt samen met Aeres Hogeschool, Hogeschool Inholland, Fontys Hogescholen, Food Valley Circulair, Stichting Jong Leren Eten, Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Rabobank de eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge. De challenge start op 13 september.
Duurzaamheid – Donderdag 14 juli hebben 56 organisaties hun handtekening gezet onder de nationale Green Deal Eiwitrijke Gewassen. Doel van de Green Deal is opschaling van de teelt, verwerking en consumptie van Nederlandse eiwitrijke gewassen. Het maakt de teelt economisch weer aantrekkelijk voor boeren, verhoogt de zelfvoorzieningsgraad van eiwitten en leidt tot meer duurzame landbouw.