ProVeg Incubator zoekt startups in plantaardig en gekweekt voedsel


Dylan Duinmaijer en Stephanie de Jong van The Fast Good Company

Startups - De ProVeg Incubator roept innovatieve startups op om zich aan te melden voor haar wereldwijde accelerator programma en de toekomst van ons voedsel vorm te geven. De deadline voor aanvragen is zondag 7 februari 2021.

Gezocht worden baanbrekende food-tech bedrijven, die plantaardige en gekweekte alternatieven voor dierlijke producten en ingrediënten ontwikkelen. Startups die geselecteerd worden voor de ProVeg Incubator, krijgen ondersteuning met een op maat gemaakt programma, financiering tot €200.000, individuele begeleiding door experts en toegang tot het investeerdersnetwerk van de ProVeg Incubator. Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland: “Nederland is voorloper op het gebied van plantaardige- en cell-based alternatieven voor vlees en zuivel. De steun vanuit de Nederlandse overheid laat te wensen over. Daarom hopen we met de ProVeg Incubator ook bij deze editie veelbelovende Nederlandse startups te mogen ondersteunen om met hun vernieuwende producten bij te dragen aan de eiwittransitie. We zoeken naar een sterk ondernemend team, innovaties die impactvol en schaalbaar zijn en bedrijven die verdedigbaar zijn - wat betekent dat ze hun producten en concepten kunnen beschermen tegen de concurrentie."

Investeringen

Sinds de lancering in 2018 heeft de ProVeg Incubator samengewerkt met meer dan 45 startups van over de hele wereld. Samen hebben ze meer dan 22 miljoen euro opgehaald en meer dan 40 producten gelanceerd. De ProVeg Incubator werkt samen met een aantal investeerders en andere partners, waaronder Atlantic Food Labs, Beyond Advisors, Blue Horizon, European Institute of Innovation and Technology (EIT Food), Good Seed Ventures, Katjesgreenfood, New Crop Capital, NX-Food, Purple Orange Ventures en Veginvest.

Incubator-alumni

ProVeg Incubator-alumni zijn onder meer Meet Jack, Zweetz, Better Nature, Vly Foods, Mondarella, Greenwise, Plantcraft, Cellular Agriculture en The nu company. The Fast Good Company, een bedrijf in plantaardige kant-en-klaarmaaltijden, vertegenwoordigde Nederland in de meeste recente groep startups.

Bron: ProVeg

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Lees bericht


‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’

Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.

Lees bericht

Subway meeste vegan opties van grote fastfood ketens

Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.

Lees bericht

Gemiddelde horecaprijs vegaburger lager dan vleesburger

Onderzoek – Voor een gemiddelde kwaliteitshamburger betaal je in Nederlandse horeca €16,34. Maar voor een vegaburger is dat €16,15. De gemiddelde prijs voor een vegaburger ligt dus lager dan voor een vleesburger. Dat heeft de Hamburger Bijbel uitgezocht op basis van 500 menukaarten in de Nederlandse horeca.

Lees bericht


Internorga zet samenwerking met ProVeg voort

Vakbeurzen – De conveniencebeurs Internorga, die van 10 tot 14 maart in Hamburg wordt gehouden, zet de samenwerking met ProVeg Internationaal opnieuw door. De twee partijen werken op het gebied van plantaardige voeding al vijf jaar samen.

Lees bericht

Groei plantaardig binnen foodservice zet door

Analyse - De inkoop van dierlijke producten (vlees en zuivel) in de foodservice heeft tijdens de covid-crisis een flinke klap gekregen, meldt ProVeg. En die daling geldt in die periode ook voor plantaardige vlees en zuivel, alleen heeft die vraag zich sneller hersteld. Sinds 2016 is de inkoop van plantaardig in foodservice verdubbeld.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid