ProVeg roept horeca op te helpen met daling vleesconsumptie


Vegatarische merken groeien hard met hun plantaardige aanbod / Foto bij: Vivera

Horeca – De vleesconsumptie in Nederland was altijd stijgend, ondanks alle vleesalternatieven, maar in 2020 liet de vleesconsumptie een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Voor ProVeg reden de horeca op te roepen klanten vaker voor plantaardig te laten kiezen.

Volgens Pablo Moleman, manager food industry & foodservice bij ProVeg Nederland tonen de cijfers aan wat veel deskundigen al verwachtten: “De verkoop van vlees in de supermarkten was in vorige jaren al flink gedaald. Toch bleef de totale vleesconsumptie gelijk doordat er meer vlees in de horeca werd gegeten. Ook het toegenomen toerisme speelde daarin mogelijk een rol. Maar nu de horeca noodgedwongen werd gesloten, zien we de duurzamere keuzes die in de supermarkt worden gemaakt voor het eerst terug in de landelijke cijfers.”

Belangrijke rol horeca

De ontwikkeling laat zien dat de horeca een belangrijke schakel is in het consumptiepatroon van de Nederlanders De horeca speelt in de ogen van ProVeg een belangrijke rol in het helpen groeien van nieuwe trends en het bieden van culinaire inspiratie. Moleman: “We zien ook dat steeds meer restaurants en horecaformules inzetten op plantaardig. Tegelijk kunnen we niet om de cijfers heen: in de supermarkten lukt het duidelijk beter om vlees te minderen dan in de horeca.”

Eén van de redenen is volgens Moleman het beperktere aanbod. “In de supermarkt heb je een veel ruimere keuze aan plantaardige opties. In de horeca is daar nog ruimte voor verbetering. Maar ook als je maar plek hebt voor een paar plantaardige opties op je kaart, dan kan het helpen om die bij klanten beter onder de aandacht te brengen.”

Kleinere porties

De snelste weg naar minder vleesconsumptie is het aanbieden van kleinere porties vlees. Volgens Moleman zijn die vaak groter dan nodig. “Het is niet ongebruikelijk dat je na één keer uit eten al de helft binnen hebt van de 300 gram rood vlees die het Voedingscentrum als maximum aanbeveelt per week. Soms krijgen klanten het niet eens op en wordt het in de keuken weggegooid. Kleinere porties worden door klanten prima gewaardeerd en kunnen zorgen voor aanzienlijke besparingen. Zo kan de horeca ook helpen de lijn die nu is ingezet voort te zetten.”

Kippenvlees

De totale besparing aan vlees bedraagt ruim 30.000 ton, zo heeft Wageningen Economic Research berekend. Kippenvlees werd het meest verminderd (0,8 kilo per persoon), gevolgd door varkensvlees (0,5) en rundvlees (0,4).

Bron: ProVeg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid