QSTA het nieuwe platform voor de vergeten boodschap


QSTA rijdt met eigen bestelwagens door het hele land

Platform - Op Gastvrij Rotterdam beleefde platform QSTA de feitelijke kick-off. Een landelijk platform dat producten rechtstreeks levert van fabrikant naar locatie. Al een half jaar is er proefgedraaid, vooral om de processen te finetunen en alle producten in te laden in het systeem. Nu is QSTA klaar om verder uit te rollen.

Aan het roer van QSTA, dat het hoofdkantoor heeft in het centrum van Rotterdam, staan Rian Faaij en online marketeer Wouter de Bruin. Faaij is afkomstig van verpakkingsspecialist Paardekooper waar hij als digital marketing director de kneepjes van het digitale vak e-commerce leerde, wat nu bij QSTA van pas komt. QSTA maakt onderdeel uit van het Duitse familiebedrijf Wernsing Food Family, dat ook zorgt voor de financiering van QSTA. Faaij: “QSTA vormt feitelijk de schil rondom de bedrijven van Wernsing. We zijn nu gestart in Nederland, omdat wij hier van alle landen het meest ver zijn op het gebied van het plaatsen van bestellingen via internet. Uiteraard is het dadelijk de bedoeling dat QSTA wordt uitgerold naar andere Europese landen.” QSTA combineert feitelijk de disciplines retail, foodservice en groothandel. Er wordt dan ook niet alleen geleverd aan bedrijven, ook particulieren kunnen geleverd worden. Faaij: “Wij gaan geen pallets distribueren, maar kleine hoeveelheden kunnen we door het hele land leveren. Dat kunnen we doen voor zelfstandige bedrijven zoals slagers, bakkers, traiteurs en cateraars. Maar QSTA is er ook voor de grotere bedrijven die een groot gedeelte van hun assortiment hebben ondergebracht bij de groothandels en die een deel rechtsreeks willen leveren omdat daar de omloopsnelheid niet groot genoeg voor is. Dan werken we aanvullend op de groothandel. In dat opzicht zie ik ons ook niet als concurrerend.”

4000 artikelen

Het assortiment dat via het online platform wordt aangeboden bestaat uit meer dan 4000 artikelen van zo’n 138 merken. Het aantal bedrijven dat zich aansluit groeit vrijwel dagelijks. Bestellers kunnen kiezen uit meer dan 170 productcategorieën, veelal producten van lokale aanbieders. Faaij: “Dat is ook de kracht van QSTA, dat wij tal van startups en kleine lokale aanbieders toch een landelijk distributienetwerk kunnen bieden. De local heroes uit de Maasstad, zoals de vegetarische bitterballen van Cas & Kas, kunnen via ons versplatform voortaan ook besteld worden door een horecaondernemer in Groningen. Vóór zes uur ’s avonds besteld wordt er de volgende dag geleverd. Zes dagen in de week.”

Full listing

In veel gevallen gaat het om innovatieve producten in het assortiment bij QSTA. Naast de local heroes heeft het versplatfom nog een belangrijk voordeel en dat is de full listing. Faaij: “We zijn een digitaal platform dus er zijn geen beperkingen in het opnemen van aantallen producten in ons assortiment. Alles kan gelist worden en in onze bestelbusjes worden meegenomen. De fabrikanten moeten wel de producten aanbieden aan ons distributiecentrum in Nijkerk. Vanuit daar leveren wij alle producten dagelijks landelijk uit. Dat doen we met eigen vervoer waardoor we de hele keten kunnen aansturen.  Dat eigen vervoer vinden we belangrijk vanuit leverbetrouwbaarheid, maar ook omdat we van de klanten graag informatie terug willen ontvangen. We zien dan zo’n locatie en weten dan ook wat zo’n ondernemer nog meer heeft besteld of in huis heeft. Op die manier kun je ook gerichter adviezen geven.” QSTA heeft nu tien eigen bestelbusjes en twee busjes die worden gehuurd. Om een goed landelijk netwerk te hebben van betelbusjes heb je er volgens QSTA zo’n vijftig nodig. De busjes zijn allemaal voorzien van drie verschillende temperatuurzones.

Dataverzameling

Het verzamelen van data is momenteel verreweg het belangrijkste. “Weten wat er speelt en leeft bij de klanten”, aldus Faaij. “Waarom gebruikt een ondernemer wel saus x van die producent, maar niet de andere varianten? Weet die ondernemer niet dat die varianten er zijn, of voldoen ze niet in de keuken? Al dat soort gegevens zijn van belang om de ondernemers of de fabrikanten op maat te kunnen helpen. Om die reden richten we ons ook op de kleinere horecabedrijven, zelfstandige versondernemers of to-go-outlets. De grote horecabedrijven weten in de regel wel waar wat te koop is, maar voor de kleinere bedrijven is het veel lastiger om de juiste informatie te vinden. Daarin kunnen wij helpen met gerichte adviezen. Want na een paar klikken van een ondernemer op kunnen wij een voorspelling doen van wat zo’n ondernemer zoekt. Die kennis verzamelen we op basis van algoritmen. En die algoritmen worden steeds slimmer, dus ondernemers kunnen we steeds beter voorzien van handige en gerichte informatie.”

Alles verandert

Faaij en De Bruin zien de fooddistributie in Nederland veranderen. De Bruin: “Alles loopt tegenwoordig steeds meer door elkaar heen. Je hebt naast de grossiers ook de Foodl, NextDeli, Thuisbezorgd en de flitsbezorgers. Iedereen organiseert de distributie van food op een eigen manier en kiest ook een eigen doelgroep. Flitsbezorgers zijn een belangrijke afnemer van ons, terwijl wij daar in ons businessmodel nooit rekening mee hebben gehouden. Dat komt vooral omdat we verse producten kunnen bundelen en binnen een dag rechtstreeks kunnen leveren, dat scheelt verkeer in de binnenstad en zorgt voor een langere houdbaarheid van de producten. Daar hebben wij niet bij stilgestaan, maar zo zie je hoe de wereld aan het veranderen is. Bestaande bestelsystemen kunnen vaak niet snel genoeg op deze veranderingen inspringen en dus wordt er gekeken naar alternatieve of aanvullende diensten. QSTA is er daar een van.”

Toekomst

In QSTA wordt op dit moment nog veel geld geïnvesteerd en de komende drie jaar zal dat ook nog wel zo blijven. Faaij: “De plannen die we hebben kunnen perfect worden ingevuld mede omdat we een sterk moederbedrijf achter ons hebben staan. Wernsing is een bedrijf met een omzet van anderhalf miljard euro dat mogelijkheden ziet voor een bedrijf als QSTA in de toekomst. Dat maakt het mogelijk dat wij dit kunnen doen. Ook concurrerende bedrijven kunnen zich bij ons aansluiten. Daarom opereren wij ook onafhankelijk vanuit de randstad. De komende drie tot vijf jaar zal QSTA zich moeten bewijzen. We denken dan een model te hebben dat als een schil rondom de bedrijven van Wernsing en anderen internationaal kan opereren. Of we daarin gaan slagen, zal de toekomst uitwijzen. Onze diepgaande kennis van de foodmarkt is in ieder geval een belangrijke factor voor succes.

(Dit atikel is eerder verschenen in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Het Wochi Mochi-ijs is via de app verkrijgbaar bij QSTA
Het team achter QSTA dat zich voor het eerst presenteerde op Gastvrij Rotterdam 2022

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag

Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.

Lees bericht

{if '1' == '1'}

Foodplatform QSTA en databeheerder Foodbyte fuseren

Samenvoeging – Databeheerbedrijf Foodbyte en online foodplatform QSTA in Rotterdam zijn per 1 maart jl. samengevoegd. De bedrijven zetten hun gezamenlijke activiteiten voort onder de naam QSTA. Dankzij de samenvoeging wil het nieuwe QSTA verder voorop lopen in de foodwereld als het gaat om het verwerken en publiceren van fooddata.

Lees bericht

{if '2' == '1'}

Vernieuwde opzet jaarlijkse prijzen Vriesvers Platform

Verkiezingen - Jumbo Foodmarkt Koornneef Westland Naaldwijk en Albert Heijn Pollemans Etten-Leur zijn de winnaars van de verkiezing ‘VriesVers Winkel van het Jaar 2023’. Beste A-merk werd Lamb Weston Grill Fries en beste VriesVers Product van het Jaar Huismerk werd Albert Hein Edamame Bonen. Het product Wochi Mochi Vanilla Strawberry van Bieze Food won de innovatieprijs.

Lees bericht

{if '3' == '1'}


{if '4' == '1'}



{if '5' == '1'}

Hospitality sector tekent Pact en start campagne ‘Be My Guest’

Campagne – De wens lag er langer, maar nu hebben verschillende organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector de handen ineen geslagen om het hospitality vak breed onder de aandacht te brengen Partijen hebben daarvoor het hospitality pact gesloten. Doel van het pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarkt. Gelijktijdig werd ook de landelijke campagne â€...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid