Redefine Meat verrast bezoekers Sial met spectaculaire show


Volop belangstelling bij de videopresentaties van Redefine Meat

Vakbeurzen - Een spectaculaire show van het Israëlische bedrijf Redefine Meat, de leverancier van de plantaardige biefstuk van Loetje, samen met honderden andere aanbieders die niet direct met innovaties zijn gekomen, maar wel hun bestaande producten hebben verbeterd. De jaarlijkse Sial in Parijs, de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld, pakte ook deze editie weer uit.

‘Twee dagen warm lopen, twee dagen knallen en dan op de laatste dag de voetjes op tafel’, zo omschreef een Nederlandse beursdeelnemer zijn verwachting aan de internationale levensmiddelenbeurs Sial in Parijs. Op basis van de eerste twee dagen lijkt die verwachting uit te komen. Het was voor het eerst dat de Sial op zaterdag begon en niet op zondag, maar op beide dagen was de beursvloer ‘aangenaam vol’ met vakbezoekers. Opvallend groot was het aantal Nederlandse en Aziatische bezoekers, met name uit Zuid-Korea. Het Nederlandse aandeel beursdeelnemers en bezoekers is traditioneel altijd groot op de beurs in Parijs. Redefine Meat wist met een spectaculaire show de bezoeker te imponeren. De videoshow die enkele malen per dag werd gegeven, en ook wat kritiek in de omgeving oogstte door het geluid, trok elke keer grote groepen mensen. In de videoboodschap werd duidelijk gemaakt dat met de komst van Redefine Meat de wereld van vlees eten nooit meer hetzelfde zal zijn. Het bedrijf dat in december een productiebedrijf opent in Nederland wil met het geprinte vlees chefkoks overtuigen dat er met plantaardig wel degelijk op hoog niveau gekookt en gewerkt kan worden. Het bedrijf heeft de legendarische Britse chef Marco Pierre White aangetrokken om chefkoks te laten zien dat het Redefine Meat serieus is. Goed gevonden was niet alleen dat iedereen de producten bij de chefkoks kon proeven, maar dat de gebruikte ingrediënten voor het plantaardige product ook in een zintuigelijke presentatie waren te ruiken, te voelen en het bakken zelfs te horen.

Nieuw

De Sial kenmerkt zich als vakbeurs door een groot aantal Franse aanbieders die zich als regio’s presenteren, maar ook door veel landenpresentaties. Ook sommige Nederlandse bedrijven presenteren zich als Holland paviljoen, hoewel er ook veel voor een eigen presentatie kiezen. Zo presenteerde Riedel zich met een nieuwe drinkverpakking, legde Remia nadruk op het inmiddels bijzonder uitgebreide plantaardige assortiment mayo’s en toppings en wisten verschillende vleesleveranciers te imponeren met uiteenlopende nieuwe concepten. Zo presenteerde Jan Zandbergen in de stand overzichtelijk alle concepten voor de retail en foodservicemarkt. PLNT, dat in de nieuwe uitstraling voor het eerst te zien was op Gastvrij Rotterdam, was blikvanger vooral omdat de ‘plantaardige zalm’ daar werd gepresenteerd. Het door Jos Havekotte en z’n team ontwikkelde plant-based visproduct oogstte veel lof qua smaak en textuur. Maar Jan Zandbergen toonde in de stand ook het nog bij veel foodservicebedrijven onbekende concept Chevide. Voorgegaarde vleesproducten die bij het verwarmen slechts een beetje water als toevoeging nodig hebben en die zo op een restauranttafel geserveerd kunnen worden. Een uitkomst voor horecabedrijven die kwaliteit willen bieden, maar gebrek hebben aan mensen in de keuken.

Nutriscore A

Terecht bekroond met een Innovatie Award van de Sial was de moelleux van het Belgische Beldessert. Deze chocolade dessertcake met Nutriscore A was eerder gepresenteerd op de BBB-dagen in Maastricht maar oogstte als innovatief product veel waardering. Met 35% minder vet en 96% minder suiker heeft dit familiebedrijf een smaakvol product ontwikkeld met 30% minder calorieën. Het verwenproduct maakt het mogelijk te genieten van een dessert, zonder na afloop een schuldgevoel te hebben.

Plantaardig

Opvallend genoeg was de calorische waarde van producten niet een hoofdthema op de Sial. In vrijwel geen enkele stand kwam dit thema naar voren. Plantaardig, vegan en extra proteïne daarentegen wel. Wie het aantal aanbieders in vegan ziet, moet haast wel veronderstellen dat de markt gigantisch is, maar in veel gevallen gaat het toch om te laten zien dat het bedrijf in staat is een plantaardig alternatief aan te bieden. Zo werkt Zandbergen World’s Finest Meat bijvoorbeeld samen met Beyond Meat en GoodCatch voor een assortiment plantaardige visvervangers. Voor Beyond Meat dat de McPlant-burgers levert aan McDonald’s heeft het bedrijf zelfs een hele nieuwe fabriek gebouwd. Bij Zandbergen World’s Finest Meat leeft ook de overtuiging dat er een andere balans komt in de consumptie van plantaardige en dierlijke eiwitten.

Goedegebuur

Wie ook veel nadenkt over de toekomstige consumptie bij mensen, maar zich richt op de vleesconsumptie is familiebedrijf Goedegebuur uit Rotterdam. Het bedrijf maakt gebruik van zogenaamde dubbeldoelkoeien, koeien die eerst melk geven en daarna kunnen aansterken als vleesrund. Het bedrijf dat dit jaar honderd jaar bestaat, heeft een internationaal netwerk waarin elk onderdeel van het rund maximaal wordt verwaard. Op deze manier gaat er niets van het dier verloren. Jubileum en discussie over vleesconsumptie in het algemeen vormde voor het bedrijf een goede aanleiding op de website uitleg te geven wat er nu feitelijk allemaal gebeurt binnen een vleesbedrijf. Op de Sial beleefden de website en nieuwe huisstijl hun première.

Innovaties

En dan waren er op de Sial nog tal van grote en kleine innovaties te zien. Zo bracht het bedrijf Olijck Foods uit Halfweg smaakvolle ‘Ikea’- vleesballetje van zeewier. Smaak is een belangrijke voorwaarde voor het bedrijf om met een introductie te komen, zeggen zij zelf, en in het geval van de balletjes klopt dat. 24Ice, een bedrijf dat cocktails verkoopt als icesticks en in 2016 de Sial Innovatie Award ontving, heeft nu naast 0.0% varianten, ook een koosjere serie. Dat lijkt eenvoudig, maar vraagt een hele procedure van goedkeuringen en beoordelingen. Daarmee kan het bedrijf ook de Israëlische markt bedienen. Het bedrijf heeft inmiddels een goede naam opgebouwd waardoor de ijssticks ook de merknamen dragen van Malibu en Flügel.

De Sial, die in Parc des Expositions in Villepinte bij Parijs wordt gehouden, duurt nog tot woensdag 1 oktober.

Bron: @FoodClicks

De Graaf Bakeries toonde de koekjes met de merken van Mars Nederland
Remia bracht onder meer het volledige plantaardige assortiment onder de aandacht
Chevide is niet zo bekend bij Nederlandse foodservicebedrijven, maar wel praktisch en smaakvol in de keuken
Vitaminewater voor honden en katten op op de Sial te zien
Kaas met krokant laagje chocolade, ook daarvoor zal een markt zijn
GoodCatch met een inmiddels uitgebreid assortiment visvervangers
Redefine Meat liet de bezoekers de ingrediënten ruiken, voelen en horen
Het dessert met Nutriscore A van Beldessert viel in de prijzen
Nick van Kampen van 24Ice met de koosjere ijssticks voor de Israëlische markt
De Kroketterie waren aanwezig met hun kwaliteitskroketten
Le Duc breidt het snackassortiment uit met onder andere Nacho Cheese Bites
Inspelen op alles kan ook: organic, fitfood, veggie en vegan
Michel Goedegebuur van vleesbedrijf Goedegebuur liet de nieuwe website zien waarin uitleg wordt gegeven over het gehele productieproces
Worstje van Van Zwanenberg met extra proteïne
Olijck Foods met de Zweedse balletje gemaakt met zeewier
Jan Zandbergen met de in concepten ingedeelde stand met prominent PLNT en Chevide
Een Nederlandse startup ontving de juniorprijs op de Sial voor Totally Nuts

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Horecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen

Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje,...

Lees bericht

Remia opent ‘pop-up museum’ op Horecava

Actie - De combinatie van Remia Fritessaus Classic en Remia Curry Ketchup is onlangs uitgeroepen tot het ‘Lekkerste Speciaaltje’. Als eerbetoon aan dit culinaire erfgoed heeft Remia tijdens de aankomende Horecava daarom een exclusief pop-up museum geopend, waar de combinatie wordt tentoongesteld.

Lees bericht

Redefine Meat voortaan ook bij AH online en Crisp

Plantaardig - Redefine Meat is voortaan toch voor thuis te bestellen via Albert Heijn online en Crisp. Aanvankelijk richtte het merk voor plantaardige vleesproducten zich volledig op foodservicebedrijven. Het gaat om zes plantaardige vleesproducten, waaronder Redefine Rundergehakt, Premium Burger, Lamskebab, Bratwurst, Pulled Pork en Pulled Beef.

Lees bericht


PLNT introduceert Crab Cake voor foodservicemarkt

Introductie - PLNT, een merk van Future Food Group, producent van plantaardige vlees- en visopvolgers, lanceert een 100% plantaardige Crab Cake voor de foodservice. Het product is gekruid zoals de traditionele Crab Cake en krijgt zijn visachtige smaak van zeewier.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid