Rene Bos verschuift met Bram Stolk van schoolcateraar naar softwarebedrijf
Vending - Niet de frisdrank- of snackautomaat is mogelijk aan een volgende generatie toe, maar het betaalsysteem en de wijze waarop de vendingmachine met klanten communiceert. Dat is wat directeur Rene Bos van cateringbedrijf Scoolcompany dacht alvorens aan de slag te gaan met een aantal softwarepartners voor een nieuwe betaal- en bestelsoftware, voor zowel de counter- als vendingverkoop.
Het cateringconcept Scoolcompany voor middelbare scholen is gericht op het stimuleren van een gezonde leefstijl van leerlingen, maar ook op communicatie hierover. Op allerlei manieren is directeur Rene Bos bezig met zijn doelgroep in contact te zijn en te blijven. Enerzijds vanwege de wensen bij de schoolbesturen en directies, maar ook omdat hij aansluiting wil blijven houden met de veranderende behoeftes bij zijn doelgroep. Bovendien is hij van mening dat als je iets in gedrag of gebruik wilt veranderen, je dicht op de doelgroep moet zitten en met de juiste techniek. Zo ontwikkelde Scoolcompany al eerder een app om leerlingen gemakkelijk eten en drinken te kunnen laten bestellen voor in de pauze, maar daarnaast ook het betaalsysteem te vereenvoudigen. En niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de ouders. De app maakte het inzichtelijk wat er werd besteld, voor hoeveel en wat er nog aan bestedingsruimte was. Als dat niet meer het geval was, konden ouders dat snel en gemakkelijk aanvullen.
Gemak
Techniek is altijd belangrijk gevonden door Bos, omdat de jeugd ook steeds meer het gemak zoekt bij het bestellen en betalen. Daarnaast kun je via een app direct met je consumenten communiceren en ook verschillende vormen van loyalty aanbieden. Aan de andere kant is het ook voor de cateraar zelf en de school die de catering faciliteert steeds belangrijker geworden. Doelstellingen kunnen vanuit een app veel beter worden gemonitord, maar met prijzen, bonussen en andere zaken kunnen leerlingen ook beter worden gemotiveerd in het veranderen van hun eet- en drinkpatroon en wellicht in het bewegen. Bos heeft nu samen met een aantal softwarepartners een app en platform ontwikkeld die na de Kerstvakantie wordt geïntroduceerd en die zowel cateraar als de kantinemedewerker op locatie alle informatie geeft die noodzakelijk is voor een goed beheer. Niet alleen het bestellen is vereenvoudigd, maar ook de controle erop om te kijken of die juist is. Ook de check of er voldoende op voorraad is, of welke alternatieven er zijn: alles kan vanaf het platform door de kantinemedewerkster worden bekeken of aangestuurd.
Werkproces
De cateraar kan online kijken welke producten op dreigen te raken en moeten worden bijgeleverd. Bos: “Op elke locatie is het werkproces anders en deze software-app houdt daar rekening mee. Als er alleen gezonde producten besteld mogen worden, dan zijn het alleen de gezonde producten, als producten voor de consument niet meer beschikbaar zijn dan krijgt de besteller dat te horen, wordt een bestelling te groot gemaakt door de kantinemedewerker dan wordt er een signaal afgegeven. Overal binnen het systeem zijn verificaties in de juistheid van de bestellingen en betalingen ingebouwd. Dat voorkomt verspilling en kostbare fouten met omzetverlies.”
Het softwaresysteem dat Bos zocht moest sluitend zijn in het voorkomen van fouten en de verantwoordelijkheid voor het gehele proces neerleggen op de plek waar die thuishoort. Nu kunnen afdelingsmedewerkers op basis van de overeengekomen wensen en afspraken met het bestuur zelf bestellen op de momenten wat zij het liefst willen. Ze hebben inzage in voorraden en bestelruimte. Ook de gebruikers van de app hebben inzage in het consumptiegedrag. Zo kunnen zij zien hoeveel kilocalorieën alle producten zijn die zij hebben gekocht op de locatie. Voor de financiële afhandeling van iedere bestelling in de App maakt men gebruik van het ‘digitale saldo’ dat samen met Xafax is ontwikkeld. Hierdoor zijn er bij het plaatsen van de bestellingen geen extra transactiekosten nodig. Dit maakt het systeem ook interessant voor andere cateraars en vending partijen.
Push-berichten
Wat de app helemaal compleet maakt is dat er ook push-berichten kunnen worden verstuurd als bijvoorbeeld bepaalde producten overblijven. Deze kunnen dan met korting worden aangeboden. Dat zorgt niet alleen voor extra omzet, maar gaat ook verspilling tegen. Nog niet alle 25 door Scoolcompany beleverde locaties werken al met de nieuwe app of software, maar dat is volgens Rene Bos een kwestie van tijd. “Het levert iedereen zoveel voordelen op en inzichten, dat het snel overal zal worden ingevoerd. En niet alleen bij de scholen waar wij zitten, maar ook daarbuiten. Want iedereen zit met het probleem van beheersbaarheid en controleerbaarheid.”
Hoewel de software ontwikkeld is voor catering op scholen, is die ook toepasbaar binnen bedrijven en op andere plekken. Bos: “Alles verschuift meer en meer richting techniek. Ook wij verschuiven van schoolcateraar naar softwarebedrijf. Domino’s is ook geen traditionele pizzabakker meer, maar levert o.a. besteltechniek voor pizza’s en een app die gebruikers stimuleert om vaker iets te willen bestellen bij Domino’s . Het gaat om het inventariseren van behoeften en vraag en aanbod samenbrengen op een eenvoudige en beheersbare manier voor de betrokken partijen. En onze software zorgt daarvoor.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Beurs van Berlage kiest Vineyard als nieuwe cateringpartner
Catering - De Beurs van Berlage heeft een nieuwe preferred cateringpartner: Vineyard Premium Catering. Met deze keuze opent de Beurs een nieuw hoofdstuk waarin duurzaamheid, innovatie en persoonlijke aandacht centraal staan.
Lees berichtGrote bedrijfscateraars gaan voor 60% over op plant-based
Catering - ISS, Leo Catering en Sodexo committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plant-based. Daarmee hebben alle grotere bedrijfscateraars gehoor gegeven aan de wens van Wakker Dier.
Lees bericht‘Mooie resultaten nieuwe bestelzuilen en snackmuren Arena’
Voetbalstadion - De Johan Cruijf Arena test sinds dit jaar een snackmuur en bestelzuilen voor biertjes. Doel is de doorloop snelheid van eten en drinken rondom de wedstrijd versnellen. Onlangs deelde het Amsterdamse voetbalstation zelf de verkoopcijfers.
Lees berichtZestiendaagse saustest Catermaat op scholen bespaart 100 kg suiker
Catering – In september introduceerde schoolcateraar Catermaat de Sweet Chili Culisauce van The Mayo Sisters. Een chilisaus met minder suiker. In november is gedurende 16 dagen bij 60 schoolkantines gemeten wat het effect is door bij het lunchaanbod alleen de saus aan te passen. En wat blijkt? Er is 100 kg minder suiker verbruikt.
Lees berichtOvername Albron en Hutten succesvol afgerond
Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.
Lees berichtKLM gaat eigen cateringbedrijf onder de loep nemen
Catering - KLM gaat de eigen cateringactiviteiten onder de loep nemen en mogelijk afslanken. De beslissing maakt onderdeel uit van een stevig pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties van het luchtvaartbedrijf structureel te verbeteren. KLM behaalde in het derde kwartaal van dit jaar met 396 miljoen euro een lagere winst dan een jaar eerder.
Lees bericht