Restaurant Eden serveert eigen bieren, frisdrank en ijs


Robin Groos (l) en Herman Cooijmans van Restaurant Eden in Valkenswaard

Horeca - De eigenaren van het door Michelin met een ster bekroonde restaurant Eden in Valkenswaard hechten veel waarde aan duurzaam ondernemen. Beter zelf maken dan van ver halen. Op de menukaart staan inmiddels bieren, een frisdrank en ijs uit eigen koker.

“We zijn gek op smaken die én nergens te koop zijn én passen binnen onze ambities als het aankomt op duurzaamheid”, vertelt Robin Groos, naast mede-eigenaar ook gastheer en sommelier. “Daarom maken we het graag zelf”.

Producten zelf maken, past bij de visie die de twee hebben met hun restaurant. Chef en mede-eigenaar Herman Cooijmans wil spannend en onvoorspelbaar koken, en dus zoekt hij voortdurend naar smaken en combinaties die nergens anders te vinden zijn. Volgens Michelin slaagt hij hier goed in, want restaurant Eden kreeg amper een jaar na de opening al een ster.

Shrub

Op de kaart ook een bierarrangement met een pilsener en speciaal bier naar eigen recept. Cooijmans daarover: ‘Afgelopen jaar zijn we ons gaan verdiepen in vergisting en brouwen, en hieruit zijn de eerste recepten ontstaan.’ Verder een eigen shrub. Dat is een drankje op basis van azijn, suiker, water en fruit dat ervoor zorgt dat alle smaken in je mond worden geneutraliseerd. Daarnaast heeft Cooijmans een tool ontwikkeld waarmee hij zelf ijs kan maken. Door op moleculair niveau eigenschappen te onderzoeken en er wiskundige formules op los te laten, heeft hij dat proces volledig kunnen automatiseren. En daardoor kan hij nu ijs maken van bijvoorbeeld koolraap en moerbei. Vegan en low carb zijn ook mogelijk.

Bron: Restaurant Eden/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

fritz-kola komt met nieuw design fles

Frisdranken - Het Duitse indie-kola merk fritz-kola introduceert een gemoderniseerd ontwerp voor de glazen flessen. Als onderdeel van het nieuwe ontwerp hebben merk illustrator Chris Mitchell en het Engelse ontwerpbureau Robot Food een vernieuwd fritz-kola merk logo ontworpen en een nieuw etiket met informatie over het bedrijf en de ingrediënten.

Lees bericht




Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Lees bericht


Bier met minder alcohol steeds populairder

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

Lees bericht

Amstel start nieuwe jaar met nieuwe, herkenbare campagne

Campagne – Amstel luidt het nieuwe jaar in met een nieuwe campagne. Ook hierin hebben de drie bekende Amstel vrienden weer de hoofdrol. Dit keer draait het om verhalen binnen vriendengroepen die in de loop der tijd flink worden aangedikt. Want ‘hoe langer de vriendschap, hoe sterker de verhalen’, wie kent het niet?

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid