RIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen


Vrumona heeft structureel werk gemaakt van het verlagen van het suikergehalte in alle frisdrankproducten en biedt op sommige horecalocaties in samenspraak met ondernemers ook uitsluitend suikervrije frisdranken aan

Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Het aandeel suiker dat wordt geconsumeerd via koek, snoep en zuivel is daarentegen nagenoeg gelijk gebleven, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. De door het RIVM gepubliceerde cijfers roepen nog meer vragen op over de op handen zijnde verhoging van de verbruiksbelasting op juist - en uitsluitend - de non-alcoholische dranken. Dat laatste is ook het FWS, de branchevereniging voor producenten van frisdrank, water, sap en siroop, een doorn in het oog. Volgens directeur Taco Juriaanse gaat frisdrank en plantaardige zuivel per 1 januari door de hogere verbruiksbelasting met zo’n 196% en hard richting de 30 cent extra per fles. “De door het RIVM gepubliceerde cijfers laten zien dat de inspanningen van de frisse dranken-sector om Nederlanders bewuster en gezonder te laten consumeren het gewenste resultaat hebben. Uit de nu gepubliceerde cijfers blijkt dat niet-alcoholische dranken in de periode 2019-2021 verantwoordelijk waren voor 15% van de suikerinname in ons land. In de periode 2012-2016 was dit nog 25%”, aldus Juriaanse. “De bijdrage van niet-alcoholische dranken aan de suikerinname is in deze periode dus met 31% gedaald. Dit is in lijn met ons commitment aan het Nationaal Preventieakkoord dat wij in 2018 als sector hebben ondertekend.” Ter vergelijking: suiker- en snoepgoed, koek en gebak dragen samen voor 25,8% bij aan de suikerinname, een cijfer dat de afgelopen jaren slechts enkele procenten is gedaald.

Gezonde levensstijl

Demmissionair staatssecretais Marnix van Rij van Financien blijft er bij dat hij de belastingverhoging invoert om een gezonde levensstijl te stimuleren, maar de cijfers laten zien dat de maatregel tekort schiet. Jurriaanse: “De maatregel is ondoordacht en ineffectief. Zo blijven suiker- en snoepgoed, koek en gebak buiten schot, terwijl deze categorie voor meer dan een kwart bijdraagt aan suikerinname. Nog eens een vijfde van de suikers krijgen mensen binnen via zuivel. En juist die twee groepen producten boeken volgens de door het RIVM gepubliceerde cijfers weinig vooruitgang als het gaat om het verkleinen van hun aandeel in de suikerinname van de Nederlandse consument.”

Bron: FWS/RIVM/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Unilever en ID&T gaan samenwerken op 30 evenementen

Samenwerking - Unilever en eventorganisator ID&T Group gaan de komende drie jaar samenwerken op meer dan 30 evenementen binnen het portfolio van ID&T. Op verschillende festivals, waaronder Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings, zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.

Lees bericht


JOGG-aanpak gemeenten werkt niet

Analyse – Gemeente en wijken die met de zogenaamde JOGG-aanpak het aantal kinderen met overgewicht willen tegengaan, kunnen de gelden beter aan andere zaken uitgeven. Daar waar er met de JOGG-aanpak wordt gewerkt is er namelijk na acht jaar geen afname van het aantal kinderen met overgewicht te zien. Dat blijkt uit een analyse van het RIVM, waarvan Binnenlandsbestuur melding maakt.

Lees bericht

Kabinet presenteert vijf varianten voor suikertaks

Politiek - Het kabinet heeft 5 mogelijke varianten voor een gedifferentieerde verbruiksbelasting gepresenteerd. Met deze varianten kunnen alcoholvrije dranken ingedeeld worden naar het suikergehalte. Dranken met geen of weinig suiker worden hierdoor goedkoper en dranken met een hoger suikergehalte worden duurder.

Lees bericht




Ook Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten

Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid