Sligro ondervindt hinder van markt en Heineken-groothandel integratie


Groothandel - Groothandelsbedrijf Sligro heeft het derde kwartaal van het jaar weliswaar afgesloten met een klein plus, maar de vergelijkbare omzet met een jaar eerder lag lager. De huidige marktomstandigheden en problemen bij het nakomen van de beloftes aan de Heineken-klanten zijn hier de belangrijkste redenen voor het resultaat. De omzet van Sligro over de eerste drie kwartalen kwam uit op 1.740 miljoen euro, een stijging van 1,1%. Deels werd dat gerealiseerd door de 30 miljoen omzet die in het derde kwartaal kon worden bijgeschreven vanuit de overname van de Amsterdamse groothandel De Kweker. Want autonoom nam de omzet in het derde kwartaal af met 3,2%. Met name door een zwakkere juli en augustus maand. De totale omzet in Q3 bedroeg 605 miljoen euro, waarvan 55 miljoen euro in België werd gerealiseerd. Lagere bestellingen Heineken-klant Sligro geeft aan dat een belangrijk deel van de lagere gerealiseerde omzet te maken heeft met de lagere bestellingen van nieuwe klanten uit de overname van groothandelsactiviteiten van Heineken. Het bedrijf ziet daarvoor twee belangrijke oorzaken. Ten eerste de breuk met de voormalige wijnleverancier van Heineken begin dit jaar. Hierdoor viel een belangrijk deel van de wijnomzet weg. En ten tweede dat Sligro de gedane belofte aan de Heineken-klanten van één bestelling, één levering en één factuur nog niet kan nagekomen. Dit leverde verlies aan klanten op. Lichtpuntjes Volgend jaar hoopt de groothandel de lopende integraties beter voor elkaar te krijgen. Maar ook begin 2020 zullen de negatieve effecten hiervan nog merkbaar zijn in de cijfers. Sligro ziet in dat kader ook lichtpuntjes en wijst in haar bericht er op dat de wijnomzet inmiddels al toeneemt. De groothandel is dan ook positief gesteld dat de omzet zich volgend jaar weer gaat herstellen. Voor dit jaar verwacht Sligro uit te komen op een brutowinst (ebit) van 40 miljoen tot 45 miljoen euro. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Verbruggen Food Group verhuist naar nieuw DC in Cuijk

Groothandel - Verbruggen Food Group betrekt medio april 2021 een nieuw distributiecentrum van 60.000 m2 op Businesspark Laarakker langs de A73 bij Cuijk. Voor Verbruggen Food Group is de verhuizing noodzakelijk wegens de groei die de groothandel momenteel ondergaat.

Lees bericht

Jumbo Racedagen maken plaats voor Super Friday

Supermarkt – De racedagen van Jumbo supermarkten zijn afgelopen jaar voor het laatste geweest. De  razend populaire racedagen op het circuit van Zandvoort maken plaats voor trainingsdag Super Friday tijdens de Dutch Grand Prix. Het is volgens Jumbo een festivaldag vol optredens van artiesten en de dag waarop de racewagens tijdens de vrije training ook de meeste minuten op de baan...

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht

Winst Sligro daalt een kwart in transitiejaar

Groothandel – De winst van groothandel Sligro is het afgelopen jaar met een kwart gedaald. De groothandel uit Veghel wist over 2019 een winst van 34 miljoen euro te realiseren. Stijgende kosten in de logistiek, lagere bestellingen bij de ‘Heineken-klanten’  en opstartverliezen in België hebben in belangrijke mate voor het drukkend resultaat gezorgd in dit ‘transitiejaar’. Sligro stond vorig jaar voor diverse ingrijpende...

Lees bericht


Omzetgroei Sligro dankzij overnames

Groothandel - Sligro heeft de omzet het afgelopen jaar zien stijgen. De stijging was vooral te danken aan de gedane overnames. De resultaten werden vanochtend in een summier bericht bekend gemaakt. Op 23 januari komt het groothandelsbedrijf met de volledige jaarcijfers naar buiten. De omzet in 2019 kam neer op 2,39 miljard euro. Dat is 2,1 procent meer dan een jaar eerder. Maar als...

Lees bericht

Hans Böhm nieuwe directeur Heineken Nederland

Benoeming -  Hans Böhm (47) is aangewezen als de opvolger van Algemeen Directeur Heineken Nederland Pascal Gilet, die per 1 februari Managing Director Heineken Frankrijk wordt. Böhm is momenteel Managing Director Beerwulf. Pascal Gilet heeft sinds 2000 diverse functie bekleed bij Heineken. Daarvoor was hij werkzaam bij Bic en Kraft Foods in Frankrijk. Onder leiding van Gilet heeft Heineken haar positie...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid