Sligro ziet omzet autonoom met bijna 10 procent dalen
_720_480_90.jpg)
Groothandel - Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal de omzet op een autonome basis met 9,5 procent zien afnemen. Toch is het bedrijf redelijk positief gestemd over de komende periode, omdat het minder hard wordt geraakt door de overheidsmaatregelen dan andere vergelijkbare bedrijven. Dat bleek uit een kwartaal update van de groothandel vandaag.
De omzet bij de groothandel kwam over de periode juli tot en met september uit op 547 miljoen euro. Nederland droeg 504 miljoen euro bij aan die omzet en de Belgische activiteiten 43 miljoen euro. Over het derde kwartaal van 2019 lag de omzet nog op 605 miljoen euro. Als gevolg van de omzetdaling gaat Sligro wel een kostenreductie aan in beide landen door meer diensten tussen Nederland en België te integreren.
Hinder
Sligro gaf aan dat de afzetmarkten in Nederland en België veel hinder ondervinden van de overheidsmaatregelen die genomen worden om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Dat beïnvloedde onze omzet in het tweede kwartaal significant, maar het derde kwartaal liet, mede door een mooie zomer, toch al sterk herstel zien. Met de recent aangekondigde maatregelen in Nederland en België is een nieuwe stap terug in omzet in het vierde kwartaal te verwachten.
Lichtpuntjes
Toch ziet de groothandel lichtpuntjes, mede door de sterke eigen financiële positie. Sligro schrijft: “Ons marktleiderschap in Nederland, grote regionale spreiding, de combinatie van zelfbediening en bezorging en een breed gediversifieerde klantenportefeuille maakt dat wij de markt ( -31,9% tot en met 6 september, volgens Foodstep) ruimschoots verslaan en dus marktaandeel winnen.”
In België is de positie van Sligro anders. Maar ook daar ziet het bedrijf door de mix in klantenportefeuille en het relatieve grote aandeel in de zorg, dat het beter presteert dan gemiddeld. “Dat sterkt ons in het geloof dat wij, nadat de zwaarste COVID-19 impact is verdwenen, snel kunnen herstellen en mogelijk profiteren van een mogelijk verdere consolidatie in de markt in beide landen”, aldus Sligro.
De Kweker
Wat betreft alle lopende activiteiten, zoals de migratie van het oude bestelplatform in de nieuwe, de integratie van de Heineken groothandel en de implementatie naar het systeem van ‘one truck, one order en one invoice’ ligt het bedrijf ook op schema. Afgelopen weekend heeft Sligro ook met succes de bezorginfrastructuur van De Kweker ontmanteld en de klanten ondergebracht in onze bestaande bezorgservicelocatie in Amsterdam. Ook deze stap zorgt voor verdere synergievoordelen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
De Haan kiest eigen weg in food en tabak
Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...
Lees berichtOmzet Sligro neemt licht toe in 2024, ook zonder tabak
Groothandel - De omzet van Sligro Food Group over 2024 bedroeg € 2.890 miljoen, een toename van 1,1% ten opzichte van de omzet ad € 2.859 miljoen in 2023. De omzettoename was volledig autonoom, schrijft de groothandel uit Veghel.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtSligro en Flink samen in betaalbare en duurzame energie voor horeca
Samenwerking - Groothandel Sligro Food Group en FLINK Nederland, een full-service energiepartner voor de zakelijke markt, gaan voortaan samenwerken. Deze samenwerking is er op gericht ondernemers te helpen bij het besparen op energiekosten en het verduurzamen van hun bedrijf.
Lees berichtSligro wint Logistiek Laadplein Award 2024
Verkiezing - Tijdens ‘Zero Emission | Ecomobiel’ in ‘s-Hertogenbosch is vorige week de ‘Logistiek Laadplein Award 2024’ uitgereikt aan Sligro. Zero Emission | Ecomobiel is dé zakelijke beurs voor duurzame vernieuwing in mobiliteit.
Lees berichtTabaksomzet helpt omzet Sligro in derde kwartaal
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van € 730 miljoen, een toename van € 25 miljoen of 3,5% ten opzichte van de omzet van € 705 miljoen in het derde kwartaal van 2023. Dat meldt de groothandel uit Veghel bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal.
Lees bericht