Sligro ziet omzet autonoom met bijna 10 procent dalen


Groothandel - Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal de omzet op een autonome basis met 9,5 procent zien afnemen. Toch is het bedrijf redelijk positief gestemd over de komende periode, omdat het minder hard wordt geraakt door de overheidsmaatregelen dan andere vergelijkbare bedrijven. Dat bleek uit een kwartaal update van de groothandel vandaag.

De omzet bij de groothandel kwam over de periode juli tot en met september uit op 547 miljoen euro. Nederland droeg 504 miljoen euro bij aan die omzet en de Belgische activiteiten 43 miljoen euro. Over het derde kwartaal van 2019 lag de omzet nog op 605 miljoen euro. Als gevolg van de omzetdaling gaat Sligro wel een kostenreductie aan in beide landen door meer diensten tussen Nederland en België te integreren.

Hinder

Sligro gaf aan dat de afzetmarkten in Nederland en België veel hinder ondervinden van de overheidsmaatregelen die genomen worden om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Dat beïnvloedde onze omzet in het tweede kwartaal significant, maar het derde kwartaal liet, mede door een mooie zomer, toch al sterk herstel zien. Met de recent aangekondigde maatregelen in Nederland en België is een nieuwe stap terug in omzet in het vierde kwartaal te verwachten.

Lichtpuntjes

Toch ziet de groothandel lichtpuntjes, mede door de sterke eigen financiële positie. Sligro schrijft: “Ons marktleiderschap in Nederland, grote regionale spreiding, de combinatie van zelfbediening en bezorging en een breed gediversifieerde klantenportefeuille maakt dat wij de markt ( -31,9% tot en met 6 september, volgens Foodstep) ruimschoots verslaan en dus marktaandeel winnen.”

In België is de positie van Sligro anders. Maar ook daar ziet het bedrijf door de mix in klantenportefeuille en het relatieve grote aandeel in de zorg, dat het beter presteert dan gemiddeld. “Dat sterkt ons in het geloof dat wij, nadat de zwaarste COVID-19 impact is verdwenen, snel kunnen herstellen en mogelijk profiteren van een mogelijk verdere consolidatie in de markt in beide landen”, aldus Sligro.

De Kweker

Wat betreft alle lopende activiteiten, zoals de migratie van het oude bestelplatform in de nieuwe, de integratie van de Heineken groothandel en de implementatie naar het systeem van ‘one truck, one order en one invoice’ ligt het bedrijf ook op schema. Afgelopen weekend heeft Sligro ook met succes de bezorginfrastructuur van De Kweker ontmanteld en de klanten ondergebracht in onze bestaande bezorgservicelocatie in Amsterdam. Ook deze stap zorgt voor verdere synergievoordelen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sligro wil meer zijn dan groothandel alleen

Interview - De rol van de groothandel binnen foodservice wordt vaak gebagatelliseerd. Onterecht, want in de keten kan de groothandel wel degelijk een rol van toegevoegde waarde spelen. Alleen moet die rol wellicht duidelijker worden gemaakt. Sligro zet op dat terrein nu stappen. Onder leiding van ex-Unilever- en Coca-Cola-manager Hanna Polman is de groothandel in Veghel op een aantal terreinen...

Lees bericht

Sligro gaat met Promotool horeca helpen met promotie

Groothandels - Sligro en PimpYours slaan de handen ineen om horecaondernemers te ontzorgen op het gebied van professionele promotie voor hun zaak. De Promotool richt zich primair op het fastservicesegment maar is breder inzetbaar. De producten in de tool biedt ondernemers een kans om meer gasten naar hun zaak te trekken, de bezoekfrequentie te verhogen en de gemiddelde besteding te...

Lees bericht

Sligro en Eneco gaan horeca energiekosten helpen besparen

Groothandel - Sligro en Eneco hebben elkaar gevonden en gaan samen horecaondernemers helpen met het besparen van energiekosten. Horecaondernemers kunnen met Energie & Gas Contracten profiteren van de beste prijsgarantie van Eneco en ontvangen tevens 100% groene stroom. Daarnaast krijgen de deelnemende bedrijven een EnergieCoach als persoonlijke adviseur en slimme tool om extra besparingen te realiseren en verder te verduurzamen.

Lees bericht


Finalisten Amsterdam Food Pitch 2020 bekend

Verkiezing  – Vandaag heeft de vakjury de 12 finalisten bekendgemaakt van de Amsterdam Food Pitch van De Kweker. Voor deze derde editie hebben ruim 65 innovatieve deelnemers zich aangemeld voor de strijd om de titel ‘Lekkerste product van 2020’. Donderdag 5 november is de finale van Amsterdam Food Pitch 2020. Het winnende product wordt opgenomen bij De Kweker.

Lees bericht




© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid