Sligro ziet omzet autonoom met bijna 10 procent dalen


De groothandel uit Veghel merkt wel dat het sentiment in Nederland en België aan het veranderen is en de bestedingen afnemen als gevolg van het economische klimaat

Groothandel - Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal de omzet op een autonome basis met 9,5 procent zien afnemen. Toch is het bedrijf redelijk positief gestemd over de komende periode, omdat het minder hard wordt geraakt door de overheidsmaatregelen dan andere vergelijkbare bedrijven. Dat bleek uit een kwartaal update van de groothandel vandaag.

De omzet bij de groothandel kwam over de periode juli tot en met september uit op 547 miljoen euro. Nederland droeg 504 miljoen euro bij aan die omzet en de Belgische activiteiten 43 miljoen euro. Over het derde kwartaal van 2019 lag de omzet nog op 605 miljoen euro. Als gevolg van de omzetdaling gaat Sligro wel een kostenreductie aan in beide landen door meer diensten tussen Nederland en België te integreren.

Hinder

Sligro gaf aan dat de afzetmarkten in Nederland en België veel hinder ondervinden van de overheidsmaatregelen die genomen worden om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Dat beïnvloedde onze omzet in het tweede kwartaal significant, maar het derde kwartaal liet, mede door een mooie zomer, toch al sterk herstel zien. Met de recent aangekondigde maatregelen in Nederland en België is een nieuwe stap terug in omzet in het vierde kwartaal te verwachten.

Lichtpuntjes

Toch ziet de groothandel lichtpuntjes, mede door de sterke eigen financiële positie. Sligro schrijft: “Ons marktleiderschap in Nederland, grote regionale spreiding, de combinatie van zelfbediening en bezorging en een breed gediversifieerde klantenportefeuille maakt dat wij de markt ( -31,9% tot en met 6 september, volgens Foodstep) ruimschoots verslaan en dus marktaandeel winnen.”

In België is de positie van Sligro anders. Maar ook daar ziet het bedrijf door de mix in klantenportefeuille en het relatieve grote aandeel in de zorg, dat het beter presteert dan gemiddeld. “Dat sterkt ons in het geloof dat wij, nadat de zwaarste COVID-19 impact is verdwenen, snel kunnen herstellen en mogelijk profiteren van een mogelijk verdere consolidatie in de markt in beide landen”, aldus Sligro.

De Kweker

Wat betreft alle lopende activiteiten, zoals de migratie van het oude bestelplatform in de nieuwe, de integratie van de Heineken groothandel en de implementatie naar het systeem van ‘one truck, one order en one invoice’ ligt het bedrijf ook op schema. Afgelopen weekend heeft Sligro ook met succes de bezorginfrastructuur van De Kweker ontmanteld en de klanten ondergebracht in onze bestaande bezorgservicelocatie in Amsterdam. Ook deze stap zorgt voor verdere synergievoordelen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Haan kiest eigen weg in food en tabak

Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...

Lees bericht






Sligro wint Logistiek Laadplein Award 2024

Verkiezing - Tijdens ‘Zero Emission | Ecomobiel’ in ‘s-Hertogenbosch is vorige week de ‘Logistiek Laadplein Award 2024’ uitgereikt aan Sligro. Zero Emission | Ecomobiel is dé zakelijke beurs voor duurzame vernieuwing in mobiliteit.

Lees bericht

Tabaksomzet helpt omzet Sligro in derde kwartaal

Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van € 730 miljoen, een toename van € 25 miljoen of 3,5% ten opzichte van de omzet van € 705 miljoen in het derde kwartaal van 2023. Dat meldt de groothandel uit Veghel bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid