Sligro ziet omzet autonoom met bijna 10 procent dalen


Zowel in Nederland als in België heeft Sligro over de afgelopen twee jaar marktaandeel gewonnen

Groothandel - Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal de omzet op een autonome basis met 9,5 procent zien afnemen. Toch is het bedrijf redelijk positief gestemd over de komende periode, omdat het minder hard wordt geraakt door de overheidsmaatregelen dan andere vergelijkbare bedrijven. Dat bleek uit een kwartaal update van de groothandel vandaag.

De omzet bij de groothandel kwam over de periode juli tot en met september uit op 547 miljoen euro. Nederland droeg 504 miljoen euro bij aan die omzet en de Belgische activiteiten 43 miljoen euro. Over het derde kwartaal van 2019 lag de omzet nog op 605 miljoen euro. Als gevolg van de omzetdaling gaat Sligro wel een kostenreductie aan in beide landen door meer diensten tussen Nederland en België te integreren.

Hinder

Sligro gaf aan dat de afzetmarkten in Nederland en België veel hinder ondervinden van de overheidsmaatregelen die genomen worden om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Dat beïnvloedde onze omzet in het tweede kwartaal significant, maar het derde kwartaal liet, mede door een mooie zomer, toch al sterk herstel zien. Met de recent aangekondigde maatregelen in Nederland en België is een nieuwe stap terug in omzet in het vierde kwartaal te verwachten.

Lichtpuntjes

Toch ziet de groothandel lichtpuntjes, mede door de sterke eigen financiële positie. Sligro schrijft: “Ons marktleiderschap in Nederland, grote regionale spreiding, de combinatie van zelfbediening en bezorging en een breed gediversifieerde klantenportefeuille maakt dat wij de markt ( -31,9% tot en met 6 september, volgens Foodstep) ruimschoots verslaan en dus marktaandeel winnen.”

In België is de positie van Sligro anders. Maar ook daar ziet het bedrijf door de mix in klantenportefeuille en het relatieve grote aandeel in de zorg, dat het beter presteert dan gemiddeld. “Dat sterkt ons in het geloof dat wij, nadat de zwaarste COVID-19 impact is verdwenen, snel kunnen herstellen en mogelijk profiteren van een mogelijk verdere consolidatie in de markt in beide landen”, aldus Sligro.

De Kweker

Wat betreft alle lopende activiteiten, zoals de migratie van het oude bestelplatform in de nieuwe, de integratie van de Heineken groothandel en de implementatie naar het systeem van ‘one truck, one order en one invoice’ ligt het bedrijf ook op schema. Afgelopen weekend heeft Sligro ook met succes de bezorginfrastructuur van De Kweker ontmanteld en de klanten ondergebracht in onze bestaande bezorgservicelocatie in Amsterdam. Ook deze stap zorgt voor verdere synergievoordelen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste PostNl Businesspoint bij Shell Serva Amersfoort

Petrol – De ruimte was er en de motivatie om iets meer met postbussen te doen was er. Na het faillissement van kantoorboekhandelsketen Office Center kwam er in de keistad ruimte voor een nieuw PostNL Businesspoint. Shell Serva in Amersfoort zag er brood in, maar wilde van de ruimte wel iets meer maken dan een ‘truttig puntje van PostNL’.

Lees bericht


Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht

Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht

‘Sligro en Simon Loos gaan emissievrij leveren in Amsterdam’

Groothandel - Sligro Food Group en Simon Loos zetten een volgende stap in de emissievrije bevoorrading van de hoofdstad. Vanaf donderdag wordt een volledig elektrische Mercedes-Benz eActros koelbakwagen ingezet voor de belevering van hotels, bars, restaurants, sportclubs en andere klanten van Sligro Food Group.

Lees bericht



SWO De Splinter wijzigt naam in GemaQ en gaat adviseren

Petrol – De wereld van tankstations verandert en dus verandert SWO De Splinter. Niet alleen krijgt de inkoop- en samenwerkingsorganisatie een nieuwe naam, ook de dienstverlening wordt uitgebreid. Er moet meer maatwerk worden geleverd voor de leden, zei voorzitter Rob van Herpen. Voor de nieuwe naam, is een oude naam nieuw leven ingeblazen, namelijk GemaQ.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid