Sligro Food Group ziet marktaandeel groeien in turbulent jaar
Groothandel - De Sligro Food Group wist in een turbulent jaar zowel in Nederland als in België het marktaandeel te vergroten. Dat bleek bij de presentatie van de jaarcijfers van de foodservicegroothandel. “De operationele prestaties verbeterden waardoor de ebitda met € 11 miljoen toenam tot € 137 miljoen. De nettowinst over het boekjaar werd gedrukt door incidentele lasten en bedroeg over 2023 € 6 miljoen,” aldus CEO Koen Slippens.
Het winnen van marktaandeel ging niet zonder slag of stoot. Slippens: “Onze klanten hadden en hebben meer dan ooit behoefte aan een goede en betrouwbare dienstverlening en we zien op dit vlak nog verdere verbeterkansen in 2024”. Ondanks goede gemiddelde prestaties waren er ook klanten met mindere ervaringen over de service en dienstverlening, die aanleiding gaven tot het kiezen van een andere leverancier. Soms tegen beter weten in omdat bij andere leveranciers dezelfde problematiek heerste. Maar per saldo viel de balans voor Sligro goed uit, laat Slippens weten.
Prijsontwikkeling
Zorgen zijn er bij Sligro over de prijsontwikkeling, omdat de organisatie op vrijwel alle vlakken met prijsstijgingen wordt geconfronteerd. Daarnaast zijn klanten juist kritisch op de prijs omdat veel afnemers sinds de zomer enige terughoudendheid zagen bij de consument op bestedingen in het out of home kanaal. Slippens: “Dat had tot gevolg dat we scherp aan de wind moesten varen qua prijsbeleid en middels assortimentskeuzes en diensten onze klanten moesten ondersteunen om ondanks de prijsinflatie toch een acceptabele menuprijs te kunnen blijven bieden”.
Eigen Trasport
Sligro had bij aanvang van 2023 een beter resultaat voor ogen, maar door de gewijzigde marktomstandigheden na de zomer moest het bedrijf de koers wijzigen. In plaats van inzetten op groei werd de balans verlegd naar kostenbeheersing. Mede door het opzetten van een eigen transportpoot onder de naam Sligro Food Group Transport heeft Sligro de kosten nog beter onder controle. Naast het meer kennis opbouwen over de kosten en kostenstructuur van transport is transport ook een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Sligro. Om minder afhankelijk te zijn van andere partijen vormde dat ook een belangrijk reden een eigen transportbedrijf op te zetten. Daarnaast wil Sligro de verduurzaming van het transport versnellen en dat vereist een hogere investering in de elektrische vloot. En volgens Sligro gaat dat met een eigen wagenpark sneller dan wanneer je afhankelijk bent van externe partners.
Vooruitzichten
Sligro verwacht op basis van de trends in de tweede helft van 2023 en de signalen over de ontwikkeling van de economie in Nederland en België dat ook 2024 weer een uitdagend jaar gaat worden. Vooral ook omdat het consumentenvertrouwen laag is, wat voor Sligro altijd een belangrijke graadmeter is. Daarnaast is er onzekerheid in ‘het politieke domein’ zoals Sligro dat omschrijft, wat ook zorgt voor extra onrust. Slippens: “Dat sentiment leidt gebruikelijk tot terughoudendheid in de bestedingen met een drukkend effect op de volumes in het ‘out of home’ kanaal.” Deze ontwikkelingen zullen er toe leiden dat de markt in volume licht zal krimpen, aldus de verwachting van Sligro. Positief is dat de (food)inflatie een daling heeft ingezet, al is deze nog altijd van grote invloed in 2024. Sligro verwacht dat per saldo er in 2024 sprake zal zijn van een bescheiden marktgroei. “Historisch gezien trekt de economische cyclus na 1 tot 1½ jaar ook weer aan dus herstel wordt eind 2024 begin 2025 verwacht,” aldus Slippens.
Bron: Sligro Food Group/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtGroothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’
Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...
Lees berichtOntbijtmerk Yespers introduceert nieuwe granola’s
Introductie – Het duurzame ontbijtmerk Yespers heeft vier nieuwe granola’s geïntroduceerd. Het gaat om een viertal ontbijtproducten gemaakt van Nederlandse haver met gered fruit.
Lees berichtGerenoveerde Sligro Luik opent 27 februari
Groothandel - Na een grondige renovatie en rebranding wordt op dinsdag 27 februari de Sligro zelfbedieningsgroothandel in Luik (België) heropend. Tijdens de openingsdag zijn er live demonstraties en proeverijen.
Lees berichtSligro stopt met verkoop tabak per 1 juli 2024
Tabak - Groothandel Sligro stopt met de verkoop van tabak en rookwaren per 1 juli 2024. In de bezorgservicetak van het bedrijf is sprake van nog twee lopende contracten, die ook na 1 juli 2024, worden gerespecteerd, zo laat de groothandel uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers weten.
Lees berichtSligro Food Group realiseerde in 2023 omzet van € 2.859 miljoen
Jaarcijfers - De omzet van Sligro Food Group over 2023 bedroeg € 2.859 miljoen, een toename van 15,2% ten opzichte van de omzet in 2022. De omzet bedroeg toen € 2.483 miljoen. Autonoom steeg de omzet met 8,8%.
Lees bericht