Sneakpreview in Maastricht van de grootste HANOS-locatie
Groothandel – Het wordt de grootste vestiging van HANOS. Maar er gebeurt straks meer op de spiksplinternieuwe locatie aan de zuidkant van Maastricht. Duurzaamheid gaat er bijvoorbeeld een hele grote rol spelen. Dinsdag kregen de geïnteresseerden een sneakpreview van het gebouw, dat begin volgend jaar open gaat.
Kim Hollands - de anderhalf jaar geleden van Center Parcs overgekomen - directeur is zichtbaar trots op de locatie en de mensen. Het wordt wat haar betreft straks niet alleen een vestiging voor culinair Maastricht en omgeving, maar ze wil ook een deel Duitse en Belgische klanten aantrekken. “We zitten hier op de grens van Duitsland en België, dus het is ook logisch dat je je daar op richt. Bovendien staat HANOS culinair gezien hoog aangeschreven en dat willen we straks ook waarmaken. De culinair specialisten die we hebben aangetrokken zijn ook echt allemaal vakspecialisten. Ze weten met alle respect niet alleen hoe een vis er uitziet, maar kunnen ook de juiste adviezen geven, omdat zij al lange tijd in het vak zitten. Zij kunnen onze klanten adviseren hoe je vis op een zo’n duurzaam mogelijke manier kunt bewaren en bewerken. En hoe je verspilling tegen kunt gaan. Want dat is een ander aspect waar ik mij sterk voor wil maken: duurzaamheid. Ook uit eigen overtuiging. Ik ben van mening dat we anders om moeten gaan met de producten waarmee we werken. Overconsumptie en voedselverspilling passen daar niet in. Dus we gaan, zonder daarin belerend te zijn, wel mensen overtuigen dat het anders kan en moet. En vooral laten zien, dat anders en duurzamer werken ook kan lonen.”
Meer dan 100.000 artikelen
Als de HANOS-locatie in Maastricht straks opengaat is het met bijna 40.000 vierkante meter de grootste locatie van het familiebedrijf. Er komen meer dan 100.000 artikelen te liggen. Ter vergelijking met de locatie Delft, ook geen kleine vestiging, zijn dat er zo’n 30.000 meer. In Maastricht zullen vooral producten voor Duitsland en België aan het assortiment worden toegevoegd. De locatie telt verder 32 laaddocs, van waaruit naar verwachting zo’n 75 procent van de totaalomzet zal worden bezorgd. Hollands: “25 procent wordt op termijn zelfbediening, schat ik in, maar mogelijk ligt die verhouding in het begin iets anders. Gewoon omdat er in het begin – ook door nieuwe klanten - meer zal worden afgehaald.” Dat afhalen wordt in Maastricht ook meer gestimuleerd door de gesprekken met de specialisten en het aanbod. De visafdeling in Maastricht beslaat straks 370 vierkante meter. Bij de dichtstbijzijnde vesting in Valkenburg is de visafdeling 60 vierkante meter. Ook het aanbod is niet te vergelijken. In Valkenburg liggen 30 soorten vis en in Maastricht 300 visvariaties.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtGerenoveerde Sligro Luik opent 27 februari
Groothandel - Na een grondige renovatie en rebranding wordt op dinsdag 27 februari de Sligro zelfbedieningsgroothandel in Luik (België) heropend. Tijdens de openingsdag zijn er live demonstraties en proeverijen.
Lees berichtKoffieketen Anne&Max over naar groothandel Udea
Formulenieuws – Fresh food & coffee café Anne&Max stapt over naar de biologische groothandel Udea. Anne&Max is daarmee de eerste landelijke koffieketen die in zee gaat met de leverancier.
Lees berichtColruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over
Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.
Lees berichtSlootweg (Bidfood) ziet nieuwe generatie horeca aankomen
Interview – Het gaat goed met Bidfood. De omzet zit ruim boven de 1 miljard euro en de leveringsgraad ligt boven de 98 procent. Toch zit CEO Dick Slootweg niet stil, want hij ziet ook de veranderingen in de foodservicesector. “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt. Die veranderingen vragen ook aanpassingen van...
Lees berichtSligro-M heropent vernieuwde groothandel in Brussel
Groothandel – Op donderdag 7 december 2023 is de volledig vernieuwde vestiging van Sligro-M in Brussel heropend. De openingshandeling werd gezamenlijk verricht door Laurent Nys (directeur van de vroegmarkt Mabru), Ludivine de Magnanville (voorzitter van de Federatie Horeca Brussel) en Pierre Kral (Sligro-M vestigingsmanager).
Lees bericht