Sociaal horecaconcept Vollpension wellicht naar Nederland


Ouderen zijn een groep die immers vaak wordt vergeten, maar binnen Vollpension worden zij juist in contact gebracht met jongeren

Horeca – Nederland wordt mogelijk een nieuw sociaal horecaconcept rijker. The Franchise Club en Business Models Inc. kijken op dit moment of er mogelijkheden liggen voor het uitrollen van het Oostenrijkse concept Vollpension, een horecabedrijf dat ouderdomsarmoede en eenzaamheid bestrijdt door generaties samen te brengen in zogenaamde ‘generationen cafés.

Thijs Swinkels, oprichter van Brownies & downieS en co-founder van The Franchise Club en Patrick van de Pijl van Business Models Inc. zijn enthousiast over de impact die zij met het nieuwe horecaconcept hier in Nederland kunnen maken. In een land waar vergrijzing, isolatie en arbeidskrapte steeds grotere problemen worden, zien zij de invulling van hun horecaconcept als een belangrijke aanvulling. Ouderen zijn een groep die immers vaak wordt vergeten, maar binnen Vollpension worden zij juist in contact gebracht met jongeren.

Win-win-win

Het concept is eenvoudig. In het zogenaamde generationen café worden ouderen - ‘golden oldies’ - ingezet als hostess of taarten bakker. In ruil daarvoor krijgen zij uiteraard betaald, maar fungeren de cafés ook als plek om verschillende generaties samen te laten komen en van elkaar aanwezigheid te genieten. Tijdens het kopje koffie of kopje thee en het nuttigen van de taart of lunch kunnen bezoekers het gesprek aangaan met de ouderen.

Bewezen formule

In Oostenrijk is het sociale horecaconcept, dat daar voluit Vollpension Generations Café heet, enorm succesvol. In een huiskamer setting zoals bij opa en oma worden gasten in de ruimte ontvangen en kunnen mensen de gehele dag door genieten van warme dranken, gebak en een lunch. Van de Pijl: “Op maandagochtend staat daar al een enorme wachtrij voor de deur. Niet allen consumenten, maar ook bedrijven die op zoek zijn naar taarten om intern iets te vieren.” In Wenen zijn er nu twee cafés open, die laten zien dat het concept daar werkt.

Pop-up

Om het concept te kunnen uitrollen in Nederland zijn beide initiatiefnemers op zoek naar sociale ondernemers en impact partners ondernemers, die met Vollpension willen samenwerken. Om ondernemers en organisaties te laten ervaren wat het concept inhoudt, wordt op 29 september een pop-uplocatie in Amsterdam ingericht. De popup-locatie zal mede gerund worden door hetsief het team Vollpension uit Wenen, dat bestaat uit de eigenaar en oma's en opa's om gasten van taarten en koffie te voorzien. Een dag later, op 30 september tijdens de Week tegen de Eenzaamheid, is er vervolgens gelegenheid voor ouderen en andere particulieren, zoals buurtbewoners, om Vollpension te kunnen ervaren.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



Rotterdam krijgt met SMASH een nieuwe hamburgerervaring

Horecaconcept – Rotterdam moet binnenkort een nieuw horecaconcept krijgen waar alles draait om de hamburger. Initiatiefnemer Diego Buik belooft een bescheiden menukaart maar ‘met de vertrouwde kwaliteit van Chef Diego en Diego’s Burgers, vertaald naar een 'diner-concept' met burgers, friet en dranken’.

Lees bericht



Een taartje tegen eenzaamheid bij Shell Café

Petrol – Shell biedt in de Week tegen de Eenzaamheid van 28 september t/m 4 oktober 2023 Ouwe Taart aan, hét taartje met sociale impact. Bij de inkoop van elk taartje gaat er automatisch een bijdrage naar stichting Met je hart. Shell doneert daarbovenop €0,50 per verkocht taartje. Stichting Met je hart helpt eenzaamheid onder ouderen te verzachten door lokale ontmoetingen te organiseren.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid