Soupalicious, Unilever en Voedselbanken sluiten uniek pact


Samenwerking - Social enterprise Soupalicious, Unilever en Voedselbanken Nederland (VBN) starten een unieke samenwerking om honger door armoede én voedselverspilling tegen te gaan. Met dit pact hebben de partijen inmiddels al 1 miljoen kommen soep kunnen doneren aan de voedselbank. Alle voedselbanksoepen worden gemaakt van geredde groenten en reststromen. Daarnaast creëert de samenwerking banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Spil in de samenwerking is Soupalicious, dat soepen binnen de B2B-markt verkoopt, onder meer aan  verschillende corporate bedrijven, cateraars, overheden en gemeenten. De verkoop gaat via het one-for-one principe ‘een kom voor jou is ook een kom voor de Voedselbank bij jou in de buurt’. Unilever en VBN zijn vanaf de start in 2015 betrokken bij Soupalicious. Unilever Food Solutions, de B2B tak van Unilever (UFS) levert ingrediënten zoals bouillon en roux en VBN is betrokken geweest bij de opstart. Afgelopen maand werd de mijlpaal van één miljoen gedoneerde kommen soep aan de voedselbank bereikt. Ook heeft de samenwerking nu al zo’n 20 betaalde banen opgeleverd en redde men gezamenlijk 200.000 kilo goede groenten van vernietiging. Inmiddels doneert de sociale onderneming zo’n 1.500 kommen gezonde soep per dag aan de voedselbank. Soupalicious en UFS streven ernaar om het verkochte volume binnen drie jaar zodanig te laten groeien dat de voedselbanken een miljoen kommen soep per maand (33.333 kommen per dag) gaan ontvangen. Hiermee kunnen alle voedselbankklanten wekelijks worden voorzien van kwalitatief goede soep. Bron: Soupalicious/Unilever/Voedselbanken

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Verspilling is Verrukkelijk wil met crowdfunding blijven vechten

Voedselverspilling - De ondernemers van Verspilling is Verrukkelijk zijn in 2018 een beweging gestart om zoveel mogelijk eten te redden van de verspilling. Nog altijd wordt bijna een derde van het voedsel verspild. Crowdfunding moet er nu voor zorgen dat het collectief kan blijven vechten tegen voedselverspilling.

Lees bericht

Huuskes plaatst eerste babbeldeuren bij zorginstellingen

Zorg – Huuskes, totaalleverancier in eten en drinken voor de zorg en bedrijfscatering, heeft vandaag de eerste babbeldeuren geplaatst bij enkele zorginstellingen. Bewoners van zorginstellingen, die in  quarantaine zitten, kunnen via de babbeldeur toch veilig familieleden en vrienden ‘offline’ praten en elkaar aankijken.

Lees bericht


Etenover.nl wil foodservicebedrijven helpen met omzet en voorraad

Initiatief - Verschillende producenten en leveranciers aan de foodservicesector starten samen met het communicatiebureau Shoot My Food, Food Inspiration en Foodservice Network het initiatief www.etenover.nl. Deze tijdelijk online marktplaats is ingericht om voedselverspilling bij de foodservicebedrijven tegen te gaan en de financiële schade van producenten te beperken.

Lees bericht



PepsiCo start Unwasted-box en gaat direct aan consument verkopen

Voedselverspilling – PepsiCo, het bedrijf achter diverse A-merken, start vandaag een initiatief tegen voedselverspilling met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en gaat deze rechtstreeks leveren aan de consument. Het gaat om snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, die in een zogenaamde Unwasted-box worden aangeboden.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid