Soupalicious, Unilever en Voedselbanken sluiten uniek pact


Samenwerking - Social enterprise Soupalicious, Unilever en Voedselbanken Nederland (VBN) starten een unieke samenwerking om honger door armoede én voedselverspilling tegen te gaan. Met dit pact hebben de partijen inmiddels al 1 miljoen kommen soep kunnen doneren aan de voedselbank. Alle voedselbanksoepen worden gemaakt van geredde groenten en reststromen. Daarnaast creëert de samenwerking banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Spil in de samenwerking is Soupalicious, dat soepen binnen de B2B-markt verkoopt, onder meer aan  verschillende corporate bedrijven, cateraars, overheden en gemeenten. De verkoop gaat via het one-for-one principe ‘een kom voor jou is ook een kom voor de Voedselbank bij jou in de buurt’. Unilever en VBN zijn vanaf de start in 2015 betrokken bij Soupalicious. Unilever Food Solutions, de B2B tak van Unilever (UFS) levert ingrediënten zoals bouillon en roux en VBN is betrokken geweest bij de opstart. Afgelopen maand werd de mijlpaal van één miljoen gedoneerde kommen soep aan de voedselbank bereikt. Ook heeft de samenwerking nu al zo’n 20 betaalde banen opgeleverd en redde men gezamenlijk 200.000 kilo goede groenten van vernietiging. Inmiddels doneert de sociale onderneming zo’n 1.500 kommen gezonde soep per dag aan de voedselbank. Soupalicious en UFS streven ernaar om het verkochte volume binnen drie jaar zodanig te laten groeien dat de voedselbanken een miljoen kommen soep per maand (33.333 kommen per dag) gaan ontvangen. Hiermee kunnen alle voedselbankklanten wekelijks worden voorzien van kwalitatief goede soep. Bron: Soupalicious/Unilever/Voedselbanken Samenwerking - Social enterprise Soupalicious, Unilever en Voedselbanken Nederland (VBN) starten een unieke samenwerking om honger door armoede én voedselverspilling tegen te gaan. Met dit pact hebben de partijen inmiddels al 1 miljoen kommen soep kunnen doneren aan de voedselbank. Alle voedselbanksoepen worden gemaakt van geredde groenten en reststromen. Daarnaast creëert de samenwerking banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Spil in de samenwerking is Soupalicious, dat soepen binnen de B2B-markt verkoopt, onder meer aan  verschillende corporate bedrijven, cateraars, overheden en gemeenten. De verkoop gaat via het one-for-one principe ‘een kom voor jou is ook een kom voor de Voedselbank bij jou in de buurt’. Unilever en VBN zijn vanaf de start in 2015 betrokken bij Soupalicious. Unilever Food Solutions, de B2B tak van Unilever (UFS) levert ingrediënten zoals bouillon en roux en VBN is betrokken geweest bij de opstart. Afgelopen maand werd de mijlpaal van één miljoen gedoneerde kommen soep aan de voedselbank bereikt. Ook heeft de samenwerking nu al zo’n 20 betaalde banen opgeleverd en redde men gezamenlijk 200.000 kilo goede groenten van vernietiging. Inmiddels doneert de sociale onderneming zo’n 1.500 kommen gezonde soep per dag aan de voedselbank. Soupalicious en UFS streven ernaar om het verkochte volume binnen drie jaar zodanig te laten groeien dat de voedselbanken een miljoen kommen soep per maand (33.333 kommen per dag) gaan ontvangen. Hiermee kunnen alle voedselbankklanten wekelijks worden voorzien van kwalitatief goede soep. Bron: Soupalicious/Unilever/Voedselbanken

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Rotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven

Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.

Lees bericht


Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht

UFS brengt trendrapport ‘Future Menus 2024’ uit

Trends - Unilever Foods Solutions (UFS) heeft haar jaarlijkse trendrapport Future Menus 2024 uitgebracht. In het rapport worden acht wereldwijde trends beschreven in foodservice. Met name de invloed van Gen Z op de voedingsindustrie en de kansen die het biedt voor chef-koks krijgen de aandacht.

Lees bericht


Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht

Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid