Supermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen
Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.
Dat schrijft NielsenIQ, voormalig bekend als Nielsen, naar aanleiding van de bekendmaking van de marktaandelen in de Nederlandse markt. Na de recordgroei in 2020 (+11.2%), is de omzet ook in 2021 op een hoog niveau gebleven, onder andere door diverse beperkende coronamaatregelen bij de horeca en andere retailers.
Tabak
Volgens NielsenIQ speelden ook een tweetal zaken bij tabak en belangrijke rol bij de omzetgroei bij de supermarkten. Eén grote factor was de tweevoudige accijnsverhoging op tabak in januari en april, de andere vormde de tijdelijke sluiting van tabakszaken begin en eind 2021. Dit leverde de supermarkten een omzetgroei van €158 miljoen op.
Omzetplussen
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zorgden ook voor omzetplussen in diverse andere categorieën. Zo profiteerden de supermarkten van het adviesthuis te werken waardoor categorieën als batterijen (+16%), tijdschriften (+9%) maar ook kaarsen (+50%) extra verkochten. Evenals in 2020 hebben de verschillende horecasluitingen ook een extra impuls gegeven aan de bieromzet gegeven. Volgens NielsenIQ pluste bier met ca. €35 miljoen.
Online
In 2021 is ook het belang van de onlineverkopen van supermarkten verder gestegen. De online omzet was in 2021 €2.4 miljard, een stijging van bijna +30% versus 2020, zo laat het bedrijf weten..
Of de positieve ontwikkelingen zich ook dit blijft voordoen, is de vraag volgen NielsenIQ. Met oplopende inflatiecijfers en prijsverhogingen vraagt het bedrijf zich af of de consumenten wel evenveel blijven kopen.
Bron: NielsenIQ/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees bericht‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees berichtSligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees bericht