Terug naar de ‘flavor’ op Food Inspiration Days Outdoor
Foodevent - Proeven, ruiken, koken, vergelijken, het kan allemaal op het eerste Food Inspiration Days Outdoor-event in Ede. Het vroegere eendaagse Unplugged heeft plaats gemaakt voor een tweedaags buitenspektakel op het terrein van kaasboerderij Remeker waar op zoek wordt gegaan naar de kern van elk product, of dat nu de kwaliteit, de boer, de teler of de smaak van het product is. Back to the Flavor.
Deelnemende bedrijven en organisaties aan het event presenteerden een kleine 50 workshops. En voor elk van die mini-sessies werd door de bedrijven alles uit de kast gehaald om de foodprofessionals te verrassen. Wie proeft het verschil tussen een gewone saucijzenbroodje, een hybride en een plantaardige? Bij Royal Smilde Bakery kon je deze smaaktest aan en de test is lastig. Het laat zien hoe snel de ontwikkelingen op het gebeid van plantaardig gaan. De merken Bonduelle en Yama hadden een reuzenrad neergezet met een zestal gondels, waarin de zes smaken (zuur, bitter, zoet, bitter, pittig en umami) kon worden ervaren. In de feestelijke stand van Henri konden bezoekers meedoen aan Eggs Benedict Challenge. Deelnemers aan deze workshop konden ontdekken hoe je op basis van convenience toch lekkere gerechten bereidt en deze vaak makkelijker zijn te bereiden dan van scratch af aan.
Smaken
Bij Remia Professional konden mensen hun eigen mayonaise maken met het plantaardige product Remia Like!Mayo. En ook Santa Maria liet belangstellenden onder het mom van ‘creëer je eigen Signature snacks’ verschillende chip-varianten maken met eigen smaken. Lely, een bedrijf in innovatieve veeteeltproducten, liet de smaak proeven van ‘Mijn Melk’. Een zuivelproduct dat ook verkrijgbaar is als basis voor baristakoffie en yoghurt maar met een eigen herkenbare smaak, mede verkregen door het korte productieproces van koe naar fles omdat de zuivelinstallatie op de boerderij zelf staat. Maar ook Unilever was op het festivalterrein te vinden met de Vegetarische Slager en de vleesliefhebber kon bij Salomon terecht voor een eerlijk stukje vlees met de achtergronden over de herkomst.
Afval
Ook op het gebied van verpakkingen en afval waren verschillende organisaties en bedrijven actief aanwezig. Zo liet het bedrijf Conpax zien hoe verpakkingen gerecycled kunnen worden en toonde het bedrijf TEN hoe je voedsel kunt verwerken tot compost. Paardekooper informeerde over de Single Used Plastic wetgeving (Sub-regeling) en deelde de ervaringen die zij hadden opgedaan op festivals met de bezoekers. De regelingen die per 1 juli 2023 en 1 januari 2024 ingaan en betrekking hebben op een reductie van de eenmalige verpakkingen, zijn nog lang niet bij iedereen bekend en veel bedrijven hebben er ook nog niet direct een oplossing voor en zijn nog zoekende.
En voor wat betreft het afval van het foodfestival zelf? Alle bekers en bakjes waren re-useble en verstrekt door Paardekooper en werden na afloop afgewassen. Ook waren er inzamelpunten ingericht met De Echtscheiders waar een team aan mensen alle ingezamelde producten in de juiste afvalbakken deponeerden. De single use frisdrankglazen zijn van rPET en werden gerecycled in samenwerking met CirculairPET, onderdeel van Paardekooper.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bracamonte Covenient Kitchen neemt Henri over
Overname - Bracamonte Convenient Kitchen zet met de strategische overname van Henri een belangrijke stap in haar groeistrategie. De overname betekent een enorme versterking van Bracamonte Convenient Kitchen in de foodservicemarkt.
Lees berichtPaardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag
Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.
Lees berichtUFS brengt trendrapport ‘Future Menus 2024’ uit
Trends - Unilever Foods Solutions (UFS) heeft haar jaarlijkse trendrapport Future Menus 2024 uitgebracht. In het rapport worden acht wereldwijde trends beschreven in foodservice. Met name de invloed van Gen Z op de voedingsindustrie en de kansen die het biedt voor chef-koks krijgen de aandacht.
Lees berichtChef-kok Edwin van Gent (UFS) wil chefs creatief uitdagen
Interview - Unilever Food Solutions (UFS) bracht in maart van dit jaar een wereldwijd onderzoek uit naar de belangrijkste Future Menu Trends. In totaal namen marktexperts én 1.600 chefs uit 20 landen deel aan het onderzoek. Uit de verzamelde informatie kwamen acht foodtrends naar voren. Drie daarvan wil UFS dit jaar onder de aandacht brengen van Nederlandse chef-koks. Maar chef-kok Edwin van...
Lees berichtUnilever profiteert vooral van prijsverhogingen
Analyse – Unilever heeft mooie cijfers zien over het afgelopen half jaar en dus was AEX blij. Maar de winstgroei van 21% kwam toch vooral door prijsverhogingen, want in aantallen verkochte producten deed het internationale voedingsconcern het minder. Vooral in Europa.
Lees berichtQSTA het nieuwe platform voor de vergeten boodschap
Platform - Op Gastvrij Rotterdam beleefde platform QSTA de feitelijke kick-off. Een landelijk platform dat producten rechtstreeks levert van fabrikant naar locatie. Al een half jaar is er proefgedraaid, vooral om de processen te finetunen en alle producten in te laden in het systeem. Nu is QSTA klaar om verder uit te rollen.
Lees bericht