Thema-attractie World Food Experience opent in 2023


Experience – Eind 2023 gaat de World Food Center Experience open. Bezoekers van dit eerste thema-attractiecentrum kunnen vanaf dat moment met al hun zintuigen voedsel gaan beleven. In de Experience ontdekken bezoekers de complete wereld achter hun eten op een leuke en leerzame manier.

World Food Center Experience moet ook dé plek waar mensen de kracht van de Nederlandse foodsector zullen ervaren. De Experience richt zich op gezinnen met kinderen, scholieren, studenten en zakelijke delegaties. Achter het initiatief staan verschillende foodbedrijven, maar nu de gemeente Ede en provincie Gelderland groen licht hebben gegeven, kan het plan definitief tot uitvoering komen.

Fun, food en bewustwording

In de WFC Experience beleven bezoekers – door te horen, zien, ruiken, voelen en natuurlijk te proeven – wat de impact van voedsel is op hun lichaam en op de planeet. Ze ervaren hoe de voedselketen werkt, wat nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en welke rol Nederland speelt. Het voedselavontuur start bij ‘Het Theater’, dat plaats biedt aan 90 personen. Met een mix van animaties, een acteur en een bewegende tribune ‘voelen’ de bezoekers ook echt dat ze een reis maken langs verschillende werelddelen.

Naast het theater is er ook een kas te bekijken waar getoond wordt hoe in de toekomst groenten en fruit wordt verbouwd. Via ‘Het Lichaam’, waar bezoekers geconfronteerd worden met geur, smaak, en de bijna fysieke beleving van het spijsverteringstraject, komen de belangstellenden bij de ‘De Markt’. Daar kunnen kinderen op allerlei manieren ervaren hoe je je eten kiest, hoe marketing daar een rol bij speelt en wat meer of minder gezond eten is.

Hub

Het middelpunt van de Experience is ‘De Hub’. Daar wordt getoond welke rol Nederland speelt op het wereldtoneel van voedsel, lokaal eten en voedseltradities. Het is ook de plek waar de wetenschap en innovaties een rol spelen. De Hub biedt diverse interactieve opstellingen waar bezoekers op een avontuurlijke manier feiten en fabels te zien krijgen. Centraal staat een grote showkeuken waar ‘kookoptredens’ gegeven worden en kinderen op een humoristische manier betrokken worden bij allerlei aspecten van de bereiding van ons eten. Tot slot laat een ‘Food Machine’ zien hoe je gepersonaliseerde, gezonde snacks voor iedereen kunt produceren.

Restaurant

Het restaurant van de Experience vormt het einde van de het voedselavontuur. Bezoekers kunnen hier op een bijzondere wijze van lekker, duurzame en gezonde gerechten genieten. Fons Jurgens, directeur van de Efteling is lid van de klankbordgroep WFC Experience. Jurgens: “Alles leren over de wereld achter ons eten, is uniek en past helemaal bij deze tijd. Het is mooi om de expertise die wij als Efteling hebben te kunnen delen in het creëren van belevingswerelden. Zo dragen we er aan bij dat de World Food Center Experience niet alleen informatief maar ook attractief wordt.”

Gezonde en duurzame keuzes

De World Food Center Experience stimuleert bezoekers om te kiezen voor gezonde, smaakvolle en duurzame voeding. Volgens Marcel Goossens, directeur van de Experience, komt het groene licht op een belangrijk moment: “Onze wereld is ondenkbaar zonder voedsel. We groeien er letterlijk mee op en het geeft ons energie om te doen wat we doen. Toch is er nog een wereld te winnen en dat wordt steeds zichtbaarder. Nooit eerder stond het onderwerp voedsel zo in de schijnwerpers als nu. Met de Experience verbinden we mens, voeding en planeet op een leuke, attractieve en inspirerende manier.”

Samenwerking

Bij de ontwikkeling van de Experience zijn tal van organisaties uit het bedrijfsleven, overheid, wetenschap en onderwijs betrokken. Zo denken bijvoorbeeld Wageningen University & Research, Albert Heijn, DSM, FrieslandCampina, KeyGene, Nestlé, Rabobank en Scelta Mushrooms al vanaf het begin mee. Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn onderstreept het belang van het bewuster maken van consumenten: “De uitdagingen van de toekomst liggen niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk op ons bord. Door de groeiende bewustwording hierover, kunnen we samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Albert Heijn is daarom al vanaf de start nauw betrokken bij de ontwikkeling van de World Food Center Experience.”

De Stichting WFC Experience voorziet ook een rol voor het bedrijfsleven in de exploitatiefase. Goossens: “Dit wordt dé plek in Nederland waar straks honderdduizenden consumenten per jaar alles over de wereld achter ons eten gaan beleven. Dit biedt unieke mogelijkheden voor bedrijven en andere organisaties om zich te verbinden aan deze betekenisvolle Experience.”

Bron: WFCE/@FoodClicks

Aan de komst van een World Food Experience in Ede wordt al jaren gewerkt

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht




Frans van Engelen volgt Arjen van Strien op bij Hak

Benoeming - Frans van Engelen (37) start per 18 maart als nieuwe commercieel directeur van groente- en peulvruchtenfabrikant Hak. Van Engelen volgt Arjen van Strien op, die deze rol ruim tien jaar heeft vervuld. Ook treedt Van Engelen toe tot de directie van Hak.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid