Tikkie viert vijf jarig bestaan met 7 miljoen gebruikers


Betaalwijze – Vijf jaar geleden werd de eerste Tikkie verstuurd. Sindsdien telt Tikkies 7 miljoen gebruikers en is er voor 10 miljard euro aan Tikkies betaald.

De betaalservice werd vijf jaar geleden door ABN Amro geïntroduceerd. Vanaf dat moment is de ontwikkeling van de betaal-app razendsnel gegaan. Binnen een jaar tijd waren er één miljoen gebruikers. In 2018 waren dit er al drie miljoen en deze maand is de grens van 7 miljoen gebruikers gepasseerd.

De app blijft razend populair. Deze maand laat zelfs de grootste piek ooit zien, laat ABN Amro weten: gemiddeld meer dan 370.000 betaalde Tikkies per dag. Moreno Kensmil van Tikkie: “We zochten ruim vijf jaar geleden naar een manier om het betalen tussen mensen onderling gemakkelijker én leuker te maken. Dat werd een steeds groter probleem, omdat steeds minder mensen cash op zak hadden of hun IBAN uit het hoofd wisten. Het gemak en de fun van Tikkie bleken een instant succes. Tikkie staat inmiddels zelfs als zelfstandig naamwoord in de Dikke van Dale. Inmiddels is er in totaal 10 miljard euro via Tikkie verrekend.”

Heropening terras zorgde voor recordaantal Tikkies

Steeds vaker worden er records gebroken worden. Vooral omdat het aantal gebruikers van Tikkie blijft toenemen. Absoluut record aantal Tikkies op dit moment was op de dag dat de terrassen weer opengingen in april, er werden toen 416.000 Tikkies verwerkt. Enkele andere opvallende Tikkie feiten, die ABN Amro deelt:

- De terugbetaalsnelheid via Tikkie is groot: 90% betaalt binnen een dag, 65% binnen het uur en 37% zelfs binnen 5 minuten.

- Het gemiddelde bedrag van een Tikkie is €37,70.

- De dag waarop de meeste Tikkies verstuurd en betaald worden is vrijdag

- De top 5 Tikkie omschrijvingen zijn horeca gerelateerd, zoals ‘eten’ of ‘lunch’. Of hebben te maken met het geven van cadeaus.

- Sinds 2020 worden er per maand gemiddeld meer dan 250.000 Tikkies per dag verstuurd. Vanaf april is dit gegroeid naar gemiddeld meer dan 300.000 Tikkies per dag

Tikkie voor de zakelijke markt

Tikkie startte als betaalapp voor consumenten, maar is sinds september 2018 ook beschikbaar voor de zakelijke markt. En wat blijkt? Met Tikkie worden rekening veel sneller betaald. Inmiddels zijn er 14.000 zakelijke gebruikers geregistreerd, zowel grote bedrijven als kleine.

In juni 2020 werd Tikkie Terug geïntroduceerd: een cashback functionaliteit waarmee gebruikers via de app gemakkelijk hun geld terug kunnen krijgen bij aankoop van een product. ‘Geld terug acties’ waren omslachtig en ouderwets, waarbij mensen bijvoorbeeld bonnen moesten insturen. Nu kan dit via de app en staat het geld binnen vijf seconden op de rekening. Om dat te illustreren en de eigen verjaardag te vieren geeft Tikkie een chocoladereep van Verkade cadeau. Elke Tikkie gebruiker kan vanaf vandaag twee weken lang een gratis Verkade chocoladereep (100-111 gram) krijgen door gebruik te maken van Tikkie Terug. Wie de reep koopt bij Albert Heijn, Jumbo of Shell kan via de Tikkie app binnen 5 seconden het geld terugkrijgen door de kassabon te scannen.

Tikkie Check voor de horeca

Na Tikkie Terug kwam de horecapropositie Tikkie Check in augustus 2020 beschikbaar. Hiermee kunnen mensen aan tafel betalen via een QR-code. Ook hier is het doel om betalen te vergemakkelijken. Het is handig voor zowel de gasten, die niet meer hoeven te wachten op hun rekening, als de horecaondernemers zelf. Het scheelt hen tijd en een bijkomend voordeel is dat het voor de bediening makkelijker is om afstand van elkaar te houden.

Bron: ABN Amro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid