Tweede GemaQ Summit in teken van gezonde toekomst


In een duo-presentatie maakten Sven Sallaerts met zijn vader Peter Sallaerts duidelijk hoe de wereld is veranderd als het gaat om onderwerpen als hospitality en het werven en behouden van medewerkers

Event – Het was voor de tweede keer dat GemaQ, de inkoopcoöperatie voor tankstations, een Business Boost Summit organiseerde. Na de eerste in Beekse Bergen, was nu als locaties het AFAS Theater in Leusden gekozen. Naast sprekers, die de aanwezigen tankstationondernemers moesten inspireren en motiveren, ook een dertigtal bedrijven die hun nieuwste producten of technieken presenteerden voor een efficiëntere bedrijfsvoering. Rode draad van de bijeenkomst was gericht op het verbeteren van het aanbod, de hospitality en de gastbeleving op de tankstations voor een gezonde toekomst.

Er liggen voor de tankstations nogal wat uitdagingen. In de eerste plaats het beëindigen van de verkoop van rookwaren bij de supermarkten per 1 juli volgend jaar. Een overheidsmaatregel die ingrijpende gevolgen gaat hebben voor de verkooppunten die het vooralsnog nog wel mogen blijven verkopen. De zogenaamde ‘tabaksban bij supermarkten’ gaat niet alleen zorgen voor meer klanten bij de tankstations, maar vraagt van ondernemers ook dat zij nadenken over praktische zaken als logistiek, voorraadbeheer en de veiligheid van hun shops.

Personeel

Maar er liggen meer uitdagingen. Ook het krijgen van voldoende personeel is een uitdaging. Dat is niet alleen nu al het geval, maar ook de extra stroom aan klanten als straks het tabaksverbod bij supermarkten van kracht wordt, zal deels bij de tankstations moeten worden opgevangen. En dat heeft gevolgen voor de rest van de shop. Ondernemers moeten dus kijken hoe het aanbod in de bakery gemakkelijker en efficiënter kan worden klaargemaakt. Maar ook hoe de uitsluitend tankende klant en de klant voor alleen tabak snel kan worden bediend. Hard- en softwareleverancier H@nd toonde hiervoor als een van de exposanten met de leeftijdsscan praktische hulpmiddelen voor.

Oplossingen

De bedrijven die als exposant van de GemaQ Business Boost Summit deelnamen aan dit leveranciersplein hadden hun aanbod op de toekomstige ontwikkelingen van de petrolsector ingericht. Zo waren er voorbeelden te zien bij Houben worstenbrood en bij Lantmannen van kwaliteitsproducten die snel en eenvoudig zijn te bereiden. Maar er waren ook leveranciers die lieten zien hoe je als shop extra verkoopkansen kunt creëren met nieuwe productcategorieën als proteïnerepen en drankjes. Ook leveranciers met gezondere alternatieven op bestaande producten, zoals PepsiCo met ongefrituurde chips en Vrumona met de suikervrije energiedrankje Rockstar waren te vinden. Maar ook de rookwaren en rookvrije alternatieven waren op het beursgedeelte van de summit te zien, want ondanks het verkoopverbod van tabak en rookwaren bij tankstations op termijn, zullen ze toch informatie moeten geven over de producten die zij verkopen.

Meer vrijheden

Indruk bij de start van de dag maakte het verhaal van voormalig tankstationondernemer Peter Sallaerts, die samen met zijn zoon Sven het podium beklom. In een duo-presentatie maakten beiden duidelijk hoe de wereld is veranderd als het gaat om onderwerpen als hospitality en het werven en behouden van medewerkers in tankstations. Was het in de tijd dat Peter zijn bedrijf leidde gewoon dat mensen loyaal waren aan hun werkgever en zich gemakkelijk van ‘bovenaf’ lieten aansturen, is dat met de aankomende generatie Z niet meer mogelijk. Zoon Sven, een generatie later, pakt dat vanuit zijn bedrijf Younique Concepts met de horecaconcepten als Selva, De Tulp en visrestaurants Pesca heel anders aan. Hij kiest voor hele andere ‘secundaire arbeidsvoorwaarden’ dan gebruikelijk in het verleden. “Jonge mensen willen trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken en dat zorgt er ook voor dat je anders met ze moet omgaan. Je zult ze veel meer vrijheden moeten geven,” aldus deze jonge ondernemer, die zichzelf, opvallend genoeg, ten opzichte van zijn medewerkers al weer oud voelt. “De jonge generatie is bezig met sociale media en willen laten zien aan anderen dat het werk dat zij verrichten leuk is. Visualiteit is voor hen heel belangrijk. Daar moet je dus als ondernemer veel tijd en energie in stoppen. Je moet creatief zijn en dingen aanbieden die het werk leuker maken, dan bij andere werkgevers. Ook als sommige zaken tegen je principes ingaan; zoals onbeperkt drinken na afloop van het werk, om de dag af te sluiten. Of de mensen zelf hun werkschema’s laten maken en geen gelimiteerd aantal vakantiedagen neerleggen. Je zult ze veel meer vrijheden moeten geven. Veel persoonlijke contacten die jonge mensen leggen, verlopen ook via het werk, dus daar moet je iets mee doen. Je wilt niet weten hoeveel relaties er op die manier al zijn ontstaan bij ons,” aldus Sven.

Verander

Peter Sallaerts, die op verzoek van Sven op het podium was gevraagd om de veranderingen te duiden, was zichtbaar trots op wat zoon Sven inmiddels heeft neergezet met zijn horecabedrijf. Het visrestaurant Pesca krijgt namelijk naast de locaties in Rotterdam en Amsterdam ook buitenlandse vestigingen in Hamburg en Nice. En ondanks de ruim 200 medewerkers die zijn bedrijf inmiddels telt heeft hij geen last van arbeidskrapte. Mensen melden zich graag bij hem aan, of anders worden mensen wel gestimuleerd zich te melden door eigen werknemers. Voor Peter Sallaerts reden om de tankstationondernemers bewust te maken van de noodzaak meegaan in de veranderingen bij jongeren. Doen zij dat niet dan vreest hij een situatie waarmee hij afgelopen zomer werd geconfronteerd. Bij een bezoek aan een tankstation zag hij de mededeling dat de bakery de hele dag was gesloten omdat de locatie personeel te kort kwam. Hij vindt dat een absoluut onwenselijke situatie. Niet alleen vanuit omzetverlies, maar ook vanuit het oogpunt van verwachtingen bij de gast die langskomt voor een broodje of snack. Het laat in zijn ogen de noodzaak zien dat ondernemers op een andere manier naar het eigen personeelsbeleid gaan kijken. Ook als het gaat om het behouden van je bestaande medewerkers, want ook die zijn waardevol.

Techniek en inzicht

Jeroen Olthof, eigenaar van WeDevelop, richtte zijn verhaal vooral op de inzetbaarheid van AI, artificial intelligence. Internetoplossingen kunnen in zijn visie een belangrijke bijdrage leveren aan een efficiëntere bedrijfsvoering. De inzet van techniek moet niet gezien worden als iets bedreigends, maar juist als hulpmiddel om meer aandacht te kunnen geven aan gastvrijheid en het verbeteren van de hospitality. Neurowetenschapper en bedrijfskundige Ayca Szapora gaf een inkijkje hoe het menselijk brein werkt. Op humoristische wijze sloeg zij een brug tussen wetenschap en de dagelijkse praktijk. ‘Waarom doen we wat we niet willen wel, en wat we wel willen niet?’ Het was voor veel mensen een moment van zelfreflectie, want waarom gebeuren de dingen niet zoals je die graag zou willen? En laat dat nu net niet alleen gelden voor de eigen medewerkers, maar ook voor de gasten die bij je binnenkomen in de shop. Stof tot nadenken, maar ook voer voor actie.

Bron: @FoodClicks

Techniek kan helpen bij een efficiëntere bedrijfsvoering
Actief deelnemen aan de presentaties
Nieuwe productcategorieën ontdekken waarmee extra verkoopkansen zijn te realiseren

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sligro stopt met verkoop tabak per 1 juli 2024

Tabak - Groothandel Sligro stopt met de verkoop van tabak en rookwaren per 1 juli 2024. In de bezorgservicetak van het bedrijf is sprake van nog twee lopende contracten, die ook na 1 juli 2024, worden gerespecteerd, zo laat de groothandel uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers weten.

Lees bericht


Younique Concepts en Vermaat bundelen de krachten aan de Amstel

Formulenieuws - Younique Concepts en Vermaat gaan samen een vernieuwde invulling geven aan de horecalocatie Amstel1. Daarmee krijgt het partnership tussen de twee bedrijven nog meer vorm.  Beide bedrijven werken al samen met de Pesca pop-ups op de Dutch Grand Prix en de TEFAF, waar Vermaat de food hospitality verzorgt.

Lees bericht


Gertie en Ron al 25 jaar het gezicht van Bufkes

Formulenieuws - 25 jaar geleden startten Gertie en Ron Groenendijk-Leijs het allereerste Bufkes restaurant in het Corio Center te Heerlen. Inmiddels staat de teller bij Bufkes op ruim 20 restaurants en ruim 20 shop-in-shop franchisevestigingen.

Lees bericht


A.I. vooral inzetten op dataverwerking en data-analyse

Event - Artificial Intelligence (A.I.) niet inzetten voor content, maar voor data-analyse. Dat was de kern van de boodschap die de CEO van Pera, Rina Joosten-Rabou, had voor de aanwezige fsxs-marketeers tijdens de Horecava. Tijdens de drukbezochte Marketing Breakfast Club gaf zij een lesje A.I.-marketing. En het verzamelen en analyseren van data staan bij haar centraal. Marketeers...

Lees bericht

Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid