Vakbonden en KHN bereiken cao-akkoord 2022 en 2023
Personeel - Koninklijke Horeca Nederland (KHN), FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe cao-horeca voor heel 2022 en 2023. De lonen van vakkrachten stijgen per 1 april 2022 en per 1 januari 2023.
Binnen de loonschalen met 3,4 respectievelijk 2%, voor lonen boven het eindloon van de loonschaal met 2 respectievelijk 2% mits die werknemer langer dan 24 maanden in dienst is. De flexibiliteit blijft behouden en daarnaast is er meer aandacht voor de werk-privé balans. Een hele belangrijke stap in een tijd waarin de horecabranche staat te springen om personeel.
De precieze cao-teksten en loontabellen worden nu uitgewerkt en zijn uiterlijk eind februari beschikbaar. Partijen leggen dit onderhandelingsresultaat nu formeel voor aan hun leden volgens hun eigen procedures.
KHN, FNV Horeca en CNV Vakmensen vinden het resultaat goed te verdedigen. De horeca heeft het zwaar door de coronamaatregelen en de krappe arbeidsmarkt. Het is en blijft nodig dat werkgevers en werknemers samen de uitdagingen in de sector aanpakken en investeren in de aantrekkelijkheid en het imago van de branche. De horeca is immers een prachtige branche om in te leren, te werken én te ontwikkelen. Door meer ruimte voor een goede werk-privé balans, straalt de branche goed werkgeverschap uit, iets wat partijen later nog verder willen uitbreiden. In het behaalde cao-resultaat staat echter wat er op dit moment mogelijk en haalbaar is.
Dirk Beljaarts, directeur Koninklijke Horeca Nederland: “Voor KHN was het in deze cao-gesprekken van groot belang om samen te werken aan het goede imago van de sector en de aantrekkelijkheid voor mensen om erin te (gaan) werken. De leerrekening is daar een goed voorbeeld van. Aan de andere kant is de covid impact voor de sector enorm, waardoor ‘te veel, te snel’ voor veel ondernemers niet te dragen is. Die balans hebben we gevonden met dit resultaat.
Bron: KHN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtEventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht