Van Oosten over Giftclub: “Cadeaumarkt biedt groeikansen”


Opening van de nieuwe Giftclub Flagshipstore in Hof van Spaland in Schiedam

Formulenieuws - “Dit is nou een échte cadeauwinkel,” laat Gerrit van Oosten weten als hij de nieuwe Giftclub Flagshipstore toont in het Hof van Spaland in Schiedam. “Deze winkel nodigt je uit om even lekker te gaan rondsnuffelen en voelt als een échte authentieke cadeauwinkel.”

Hij merkt nu al dat klanten langer in de winkel blijven, dat de gemiddelde kassa-aanslag een stuk hoger ligt en dat er een nieuwe doelgroep wordt aangetrokken. De nieuwe winkelformule komt van het formulehuis Convenience Concept. De uitrol van de nieuwe winkels maakt deel uit van een meerjarenplan dat in 2018 bekend werd gemaakt. De uitrol van de Kansspelclub was daarbij een eerste stap. De komende jaren wordt ook de Giftclub-formule verder uitgerold. “Het is een belangrijke doelstelling het omzetaandeel van de margerijke producten substantieel te vergroten in onze winkels. We zijn de juiste weg ingeslagen en zijn er van overtuigd dat we de beoogde doelstellingen zullen behalen”, aldus van Oosten.

Het afgelopen jaar deed Convenience Concept uitgebreid onderzoek naar de kansen en mogelijkheden van de Nederlandse cadeaumarkt. Met een gemiddelde aankoop van 2,6 geschenken per maand á 20 euro en een piek in december, geeft een gemiddeld Nederlands huishouden zo’n 900 euro aan cadeaus uit. De decembermaand is verreweg de maand waarin de meeste cadeaus worden gekocht. In deze maand geeft een huishouden gemiddeld voor ongeveer 300 euro uit aan onder andere Sinterklaas- en Kerstcadeaus. Daarnaast zijn er grote omzetpieken zichtbaar rondom de landelijke cadeaumomenten en seizoenen, zoals bijvoorbeeld Moederdag, Meester- en Juffendag maar zeker ook de start van de herfst is een mooi moment om op in te haken. Een interessante uitkomst van het onderzoek is dat vrouwen over het algemeen meer geschenken ontvangen en geven dan mannen. Terwijl mannen daarentegen juist weer meer duurdere cadeaus kopen dan vrouwen.

‘Zijn er nog groeikansen in de markt voor de fysieke winkels?’

Van Oosten: “De cadeaumarkt wordt op dit moment gedomineerd door online platformen en speciaalzaken die voornamelijk gevestigd zijn in de grotere winkelgebieden. Toch is er in de markt nog heel veel ruimte voor het vergeten cadeautje en een plek waar je snel even in de buurt een leuk, origineel en kwalitatief cadeautje kan scoren, natuurlijk ook voor jezelf. Met name voor de winkels gelegen in wijk- en buurtcentra nabij supermarkten biedt de cadeaumarkt de komende jaren grote groeikansen. Ondanks het feit dat veel tabak- en gemakswinkels traditioneel gezien al een cadeauaanbod hebben is het assortiment in de meeste van deze winkels beperkt. De klant heeft steeds minder tijd, wil ontzorgd worden en wil graag een persoonlijk, kwalitatief en origineel cadeautje geven. Om deze doelgroep echt voor je te winnen is het cruciaal dat je jezelf profileert als een echte cadeauwinkel en de winkel qua assortiment, verpakkingsmaterialen en winkelbeleving duidelijk onderscheidt.  Voor dat gat in de markt willen wij met de Giftclub graag een oplossing bieden”.

Andere winkelbeleving

Een bezoek aan de Giftclub winkel aan het Hof van Spaland laat zien dat de winkel een totaal andere uitstraling heeft dan de traditionele tabak- en gemakswinkels  maar waar je nog steeds alles vindt wat je er vanuit het gemak oogpunt ook verwacht te vinden. Van Oosten: “ De winkel nodigt uit om naar binnen te lopen en heeft een open, warme, creatieve en huiselijke uitstraling. Door de natuurstenen vloer, creatieve cadeau-eilanden, groendecoratie en het uitgebreide assortiment van interieur en sfeer artikelen, home & living, ambachtelijke chocolade en cadeau artikelen heb je bij binnenkomst niet het gevoel dat je in een tabak- en gemakswinkel staat. Je wordt letterlijk en figuurlijk even tot stilstand gebracht en uitgenodigd om even rond te snuffelen op zoek naar iets leuks.    

Balans

Van Oosten:  “De winkel is zo ingericht dat we zowel de doelgerichte cadeaukoper, de impulskoper als de fast-shopper (die alleen komt voor bijvoorbeeld het wegbrengen van een pakketje) allemaal een optimale winkelbeleving biedt. Hierbij hebben wij lang gezocht naar de juiste balans in de winkel tussen het aanboren van een nieuwe doelgroep en het bedienen van onze bestaande klanten. Wij willen aan de ene kant onze bestaande klanten de gebruikelijke service bieden die ze van ons verwachten en hen terloops op subtiele wijze verleiden om ook vaker een cadeau voor een ander te kopen. Of om natuurlijk zichzelf te belonen en een goed gevoel te geven. Denk hierbij aan sieraden, accessoires, interieur en sfeer artikelen, wenskaarten, speelgoed of ambachtelijke chocolade. Het achterste gedeelte van de winkel is heel functioneel en heeft met een uitgebreid assortiment kantoorartikelen, tabak, kansspelen en tijdschriften. Alles wat je van onze normale winkels gewend bent”.

Wat ook opvalt in de winkel is het grote aantal cadeaupakketten en het personaliseren van een cadeau. Het is zelfs mogelijk om je eigen persoonlijke boodschap op een cadeaulint te laten drukken. Van Oosten: “Wij streven ernaar om onze ondernemers continue te blijven ondersteunen met creatieve en innovatieve oplossingen om hun winkelbeleving en assortiment te optimaliseren. We willen de komende jaren samen met onze ondernemers uitgroeien tot de leukste en meest complete cadeauwinkel van de buurt,” aldus van Oosten.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Convenience Concept opent de eerste Kansspelclub-winkel

Gemaksformat – De Kansspelclub, een format van Convenience Concept, opende deze week in Amstelveen de eerste winkel onder de CIGO-formule. In de winkel wordt  voornamelijk ingezet op kansspelen (de destination, red.), aangevuld met de categorieën  die passen bij een buurtwinkel. Kansspelclub CIGO de Posthoorn in Amstelveen behoort tot de top van Nederland in kansspelen en is wil die positie de...

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid