Veel nieuws maar te weinig bezoek op franchisebeurs


Veel foodbedrijven op de Nationale Franchise Beurs in Gorinchem

Vakbeurzen – Vrijdag 3 en zaterdag 4 oktober werd in de Evenementenhal in Gorinchem de Nationale Franchise Beurs gehouden. Verschillende formules uit de food- en nonfoodsector presenteerden zich aan potentiële franchiseondernemers. Althans dat was de bedoeling, maar het bezoek aan de beurs viel tegen. Het feit dat er door een splitsing in de organisatie nu twee franchisebeurzen worden gehouden heeft aan de belangstelling voor de beurs zeker niet bijgedragen.

Volgens de organisatie was de beurs vooraf verzekerd van een groot aantal deelnemers en een gevarieerd aanbod aan franchiseformules door de samenwerking van Hallo Franchise, De FranchiseAdviseur en De Nationale Franchise Gids. En dat klopte, alleen wisten zij met elkaar blijkbaar onvoldoende bezoekers te mobiliseren. Veel deelnemers klaagden dan ook over de belangstelling en gaven aan dat de markt te klein is voor twee franchisebeurzen. Eerder dit jaar werd namelijk ook al de Franchise+-beurs georganiseerd in Hart van Nijkerk. Als locatie wordt Nijkerk beter gewaardeerd omdat die meer centraal in het land zou liggen. Of dat de reden is voor het bezoek in Gorinchem zal de enquête uit moeten wijzen, de beurs stond er in ieder geval strak georganiseerd bij.

Zusje

De beurs bood ook nieuws. Zo gaat de restaurantketen ‘t Zusje de grens over en opent het bedrijf binnenkort een vestiging in Duitsland. Als gevolg van die internationale stap laat het restaurant voortaan de ‘’t’ weg in de naam. De nieuwe naam wordt dus Zusje. Dat er wordt uitgebreid in Duitsland is ook niet zo vreemd, omdat de door Peter Smits opgezette keten sinds 2024 eigendom is van de Duitse horecagroep Gustoso Gruppe. Intern wordt er nu volop gekeken op welke wijze Zusje zich gaat herpositioneren.

Mulitvlaai

Verder konden de potentiële ondernemers kennismaken met de nieuwe Multivlaai-formule. Niet alleen heeft het shopconcept een veel luxere uitstraling gekregen, maar ook is het assortiment aangepast. ‘Het uitganspunt van de Multivlaai-formule richting de toekomst is een combinatie van de verkoop van gebaksproducten, bezorging van bestellingen, het bedienen van de B2B-markt en een sfeervolle horeca-exploitatie’, schrijft Cavesco, Het formulehuis van Multivlaai. Het nieuwe interieur past daarom veel beter bij een eigentijdse patisserie dan bij de oudhollandse Multivlaai-formule.

Helpman’s Pasta’s

Nieuwkomer op de franchisemarkt is Helpman’s Pasta’s. Deze door George Arakel ontwikkelde pastaformule heeft vooralsnog één locatie in Groningen. Maar volgens Arakel is de formule inmiddels voldoende uitgetest om te groeien. Het verbaasde hem dat er op het gebied van Italiaanse pasta’s eigenlijk geen formule is, behalve Julia’s. Volgens Arakel combineert Helpman’s Pasta’s Italiaanse topkwaliteit met de Nederlandse smaak. Klanten bepalen zelf hun pastasoort, saus en extra toppings.

Gangnam Chicken

Relatieve nieuwkomer is ook Gangnam Chicken. Het verhaal achter de formule is dat drie vrienden de beste kip naar de straat wilden brengen. Geïnspireerd door de streetfoodcultuur van Seoul trokken ze naar de beroemde wijk Gangnam. Daar doken ze in de wereld van Korean Fried Chicken: ze proefden, leerden en keerden terug naar Amsterdam met hun eigen draai aan dit iconische gerecht. De formule heeft inmiddels vier zaken (drie in Amsterdam en ééntje in Den Haag) en opent binnenkort een locatie in Rotterdam.

Albèrt

Verder diverse foodformules met groei-ambities. Van Jamin tot aan cafetariaformule Verhage en van verschillende burgerformules, zoals Burgerbusiness en Johnny’s burger met O’Tacos en Chick&Cheez tot aan het Belgische chocolateriebrand Albèrt. Net als Leonidas, die een samenwerking heeft met Multivlaai, zoekt Albèrt ook partners om mee samen te werken of als shop-in-shopconcept stappen te zetten. In tegenstelling tot sommige andere chocolatiers kiest het bedrijf ervoor om geen extra cacaovet toe te voegen aan de producten als gevolg van de kosten van cacao, maar kiest het bewust voor kwaliteit.

Bron: @FoodClicks

Het Belgische kwaliteitsmerk Albèrt zoekt uitbreiding in shop-in-shop
Zusje, nu zonder de 't vanwege de stap naar het buitenland
Relatieve nieuwkomer op de franchisemarkt is Gangnam Chicken
Het nieuwe shopconcept van Multivlaai
Nieuwkomer op de franchisemarkt is Helpman’s Pasta’s uit Groningen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Restaurantketens trekken 7,3 miljoen bezoekers

Onderzoek - Nederlandse restaurantketens blijven een vaste waarde in het eetgedrag van consumenten. In totaal bezochten het afgelopen jaar 7,3 miljoen Nederlanders een restaurantketen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 3.500 respondenten.

Lees bericht


Cinnamood opent eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam

Franchise – Het populaire Duitse cinnamon roll-concept Cinnamood opent op zaterdag 23 augustus zijn eerste vestiging in Nederland. De winkel aan de Leidsestraat in Amsterdam is de aftrap van een bredere uitrol in Nederland en België. De opening wordt gerealiseerd door franchiseneemster Klara Flohr, die ook de allereerste Nederlandse locatie exploiteert.

Lees bericht

MultiVlaai zet met koffieconcept Beau Café stap richting horeca

Formulenieuws - MultiVlaai, bekend van zijn ambachtelijke taarten en vlaaien, ontwikkelt zich verder richting horeca. In een aantal vestigingen is inmiddels het eigen koffieconcept Beau Café uitgerold. Hier wordt koffie geschonken van speciaal voor MultiVlaai gebrande single origin koffiebonen, gecertificeerd door Rainforest Alliance.

Lees bericht

Jong duo neemt Utrechtse Bagels & Beans Mariaplaats over

Formulenieuws - De Bagels & Beans aan de Mariaplaats heeft nieuwe eigenaars. Met de overdracht aan Luc Boerrigter (26) en Lynn Rademaker (24) komt de Utrechtse vestiging in handen van een jong ondernemersduo met een duidelijke ambitie: zij willen de zaak verder ontwikkelen als laagdrempelige ontmoetingsplek voor stad en buurt.

Lees bericht


Voetbalheld Lukas Podolski brengt dönerformule naar Nederland

Fastfood - De Duitse fastfoodketen Mangal Döner x Lukas Podolski 10 bereidt zich voor op een entree op de Nederlandse markt. De formule, mede opgericht door voormalig profvoetballer Lukas Podolski, wil de dönerbeleving naar een hoger niveau tillen. De organisatie heeft ambitieuze groeiplannen in Nederland.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid