Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot haalt 9 mln euro op


De Pieter Pot-potten

Verpakkingsvrij – Twee jaar na lancering haalt verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van 9 miljoen euro op. Met behulp van herbruikbare verpakkingen zoals glazen potten wil de snelgroeiende start-up boodschappen doen 100 procent circulair maken.

Het jonge bedrijf is vastberaden de retailwereld voorgoed te veranderen. Met de investering – afkomstig van impactinvesteerders ETF Partners, SHIFT Invest, Innovation Quarter, en Future Food Fund – kan Pieter Pot zijn impact vergroten en waagt het zich komend jaar aan nieuwe West-Europese markten. Een maand geleden introduceerden ze het concept reeds in België.

Circulair

Jouri Schoemaker (31) en Martijn Bijmolt (29) lanceerden met Pieter Pot als eersten ter wereld een online supermarkt met een circulair verpakkingsmodel. “Verpakkingen zijn de allergrootste vervuiler van onze oceanen en vormen 20 procent van onze totale afvalbijdrage. We openen er gemiddeld 7 per persoon per dag in Nederland. Daar moeten we vanaf,” aldus Schoemaker.

70.000 leden

Nederland telt inmiddels 70.000 leden, die het bedrijf ‘Potters’ noemt. Ook in België zijn inmiddels 10.000 Vlaamse Potters en nog eens 30.000 Potters in spé, aldus het bedrijf. Potters krijgen hun boodschappen thuis geleverd in glazen potten en alle producten worden aangeboden voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de traditionele supermarkt.

Vierkante pot

Naast uitbreiding in binnen- en buitenland gaat Pieter Pot een eigen, vierkante pot ontwikkelen, wordt de wasstraat voor circulaire verpakkingen in house gehaald en moet het aandeel dat volledig circulair wordt geleverd omhoog. Voorwaarde om bij Pieter Pot in de digitale schappen te liggen, is dat er aangeleverd kan worden in een grote (circulaire) bulkverpakking. Zo komt olijfolie in een tank van 1000 liter die na afgevuld te zijn in de weckpotten weer teruggaat naar de producent om opnieuw gevuld te worden. Dit proces is echter nog niet bij iedere producent optimaal, omdat bulkverpakkingen niet de standaard zijn.

Opschudden

Verschillende producenten zoals Heinz, Unilever en PepsiCo worden door de populariteit van Pieter Pot aan het denken gezet en kloppen reeds bij het jonge bedrijf aan voor samenwerkingen. Het bedrijf ziet zichzelf als blueprint voor een circulair verpakkingsmodel waar de grote spelers op kunnen aanhaken. Schoemaker: “Wij willen met onze strategie de retailmarkt opschudden. Duurzaam kan mainstream worden, als je het maar gemakkelijk en sexy maakt. Met ons speelse merk en de mooie glazen potten laten we zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval. Grote spelers beginnen dat ook in te zien en dat is precies wat we willen.”

Bron: Pieter Pot/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



‘Grab&Fly op Schiphol krijgt circulaire variant’

Luchthavenshops – De ‘oude’ Grab&Fly-shop op de F-pier op Schiphol heeft een nieuwe bestemming gekregen op de D-pier. Een bijzonder initiatief van Schiphol, omdat de Grab&Fly niet met een circulair idee indertijd is opgebouwd. Op de F-pier kunnen reizigers nu kennismaken met een vernieuwde Grab&Fly.

Lees bericht


Maak uw bedrijfsvoering meer circulair

Bedrijfsafval - Bent u op zoek naar aanknopingspunten om uw circulaire bedrijfsvoering te verbeteren en werkt u in de dienstensector? Doe dan mee met de Inspiratieweek Bedrijfsafval ‘4x Circulair werkt’ van 1 tot en met 4 november, georganiseerd door Rijkswaterstaat VANG Buitenshuis.

Lees bericht


Slimme, herbruikbaar beker-systeem voor ‘on the go’

Introductie – Paardekooper en tech start-up PackBack introduceren een slim, technologisch herbruikbaar beker-systeem voor ‘on the go’. In combinatie met de 100% recyclebare Zero Waste Cup helpt dit systeem de horeca een flinke stap te zetten naar circulair opereren. Gestart is er met het systeem in Rotterdam, per 1 juli.

Lees bericht

Seenons wil grondstoffen uit restafval redden

Afval – Start-up Seenons wil de wereld afvalvrij maken, te beginnen in Nederland. Het it-bedrijf is van plan bedrijven, logistieke partners, gemeentes en afvalverwerkers met een app bij elkaar te brengen om op die manier een fijnmazige afvalinzameling en -scheiding te realiseren. Met de inzet van deze app wil men stap voor stap naar een circulaire economie toewerken.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid